شناسهٔ خبر: 169069 - سرویس مجلس
منبع: فارس

روزنامه نگاری انتخاباتی

پاک آیین نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری ها نوشت: هنر اهل رسانه در مواجهه با پدیده انتخابات، یافتن نقطه تعادل میان حقوق و حدود و راه رفتن بر مرز رقابت آفرینی و نگاهداشت اندازه ها و حرمت هاست.

«نماینده»/ پدرام پاک آیین نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری ها :روزنامه نگاری انتخابات سکه ای است که دو رو دارد؛ یک روی آن نقش آفرینی رسانه ها برای افزایش مشارکت و تحقق انتخاباتی پرشور و روی دیگر ، توجه به حدود و تکالیف دو قانون مطبوعات و انتخابات  است.

اهمیت پیوستگی این دو  وقتی آشکار تر می شود که به یاد آوریم حق و حدّ و به تعبیر دیگر حقوق و تکالیف  ذاتاً همزاد و همراهند. این دو هیچ گاه از یکدیگر جدا نمی‌شوند و یکدیگر را معنی می‌کنند؛ طوری که بر هم خوردن تعادل میان آن دو یا فراموش کردن یکی از آنها فعالیت رسانه ای را  کم اثر و یا حتی به ضد خود تبدیل می‌کند. در فرایند  حساس و سرنوشت سازی  چون انتخابات ریاست جمهوری ، تاکید غیر واقعی و افراطی  بر امتیازها و آزادی هایی که برای رسانه در   رقابت آفرینی  قائلیم و غفلت از نگاهداشت اندازه‌ها و حرمت‌ها موجب بر هم خوردن تعادل  دستگاه واقعیت سنجی رسانه می شود.

با همین استدلال اهتمام بیش از اندازه به محدودیت‌ها و تنگتر کردن دایره حقوق به نفع حدود  به ویژه در  مواجهه با  انتخابات که ماهیتی سرشته با انواع حق_ آزادی ها دارد،  خمودگی را   رواج می دهد و  نشاط و ابتکار را  از جامعه ای  که فرصت مشارکت فعالانه  در  تعیین سرنوشت خویش را یافته، می گیرد.

بنابراین هنر اهل رسانه، یافتن نقطه تعادل میان حقوق و حدود  است . رفتار اهل رسانه در مواجهه با انتخابات  می تواند چنان متوازن  باشد که نه راه را بر تضییع حقوق نامزدها و رای دهندگان، تضعیف نظم عمومی و  تعدی به نهادهای قانونی همچون شورای نگهبان بگشاید و نه موجب سانسور یا خود سانسوری شود و نیروی  نوآوری و کیفیت انتقادی را از  اهل رسانه و نشاط مشارکت  را از مردم باز ستاند.