شناسهٔ خبر: 169063 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

کلیات طرح جهش تولید دانش‌بنیان به تصویب رسید

دانش بنیان نمایندگان مجلس با کلیات طرح جهش تولید دانش‌بنیان موافقت کردند.

به گزارش «نماینده» نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۱۷ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح جهش تولید دانش‌بنیان با ۲۰۷ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و  ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

احمدحسین فلاحی در تشریح جزئیات گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در رابطه با طرح فوق‌الذکر گفت: امسال سال جهش تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی نام گرفت، در همین راستا کمیسیون آموزش و تحقیقات به عنوان کمیسیون اصلی این طرح را که اولویت آن در جلسه اخیر صحن رأی آورد مورد بررسی قرار داد ضمن اینکه پیش از این در کمیسیون صنایع و معادن نیز مورد بررسی قرار گرفته بود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این قانون تلاش شده تمام راهکارها برای پشتیبانی و مانع زدایی از جهش تولید دانش‌بنیان در نظر گرفته شود ضمن اینکه این گزارش در مورد طرح ۱۶ ماده‌ای جهش تولید دانش‌بنیان بر اساس ماده ۱۴۳ آیین‌نامه داخلی مجلس تهیه شده است.

سخنگوی کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: تمام تلاش کمیسیون آموزش و تحقیقات این بوده که زمینه‌های رشد شرکت‌های دانش بنیان در پارک‌ها و مراکز رشد را فراهم کند و موانع موجود در مسیر فعالیت آنها را بردارد تا بستر لازم برای فعالیت جوانان فراهم شود.

در ادامه بررسی کلیات این طرح اسفندیار اختیاری کسنویه یزد به عنوان نماینده موافق این طرح گفت: اهمیت طرح جهش تولید دانش‌بنیان در این است که جوانان فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان در شرایط سخت اعم از شیوع کرونا به کشور کمک کردند کما اینکه تعداد زیادی دستگاه‌های تنفس مصنوعی تولید کردند.

نماینده زرتشتیان در مجلس ادامه داد: وقتی در رابطه با شرکت‌هایی صحبت می‌کنیم که در حوزه تکنولوژی و فناوری فعالیت دارند بنابراین لازم است قوانین نیز در این حوزه به روز شوند بنابراین این طرح در جهت حمایت شرکت‌های دانش بنیان مطرح شده و ۱۲۰ پیشنهاد از سوی نمایندگان برای آن ارائه شده که بیانگر میزان رضایت آنها از طرح فوق‌الذکر و اهمیت آن است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در پایان خطاب به شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان اعلام کرد که نمایندگان مجلس زحماتی را که برای رفع وابستگی کشور کشیده‌اید را درک کرده و از شما حمایت خواهند کرد.

در این نشست علی اسلامی پناه معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم به عنوان نماینده دولت در بیان دلایل مخالفت با طرح مذکور گفت: تصویب این طرح بخشی از وظایف وزارت علوم را سلب کرده و به معاونت علمی ریاست جمهوری محول می‌کند، همچنین در پی آن بخشی از وظایف وزارت علوم در جهت نظارت بر شرکت‌های دانش‌بنیان به معاون رئیس جمهور داده می‌شود که یک معاونت موقت و قابل انحلال است، از سوی دیگر این طرح انسجام را از وزارت علوم گرفته و برای دولت بار مالی ایجاد می‌کند.

در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: کمیسیون آموزش و تحقیقات به عنوان کمیسیون اصلی طرح جهش تولید دانش‌بنیان را بررسی کرده و کمیسیون صنایع و معادن نیز به عنوان کمیسیون فرعی برای بررسی این طرح همکاری کرده است.