شناسهٔ خبر: 168749 - سرویس مجلس
منبع: روزنامه رسالت

با اعصاب مردم بازی نکنید!

انبارلویی

نماینده/ محمدکاظم انبارلویی، کارشناس مسائل سیاسی: در یادداشتی نوشت: چندی پیش رئیس جمهور محترم در جمع اعضای هیئت دولت گفته بودند : «ما حق نداریم با استفاده از تریبون خود با اعصاب مردم بازی کنیم» این حرف درستی است. چون هر شهروند ایرانی که امروز به بازار می رود به‌ویژه برای خرید شب عید، به اندازه کافی اعصابش به هم ریخته است.

اما رئیس جمهور محترم همین توصیه اخلاقی را رعایت نکرد و در جلسه چهارشنبه گذشته هیئت دولت مطالبی را فرمودند که ربط مستقیم با اعصاب مردم دارد.

ایشان فرمودند: «امروز هم اقتصاد ما بهتر می چرخد و هم سانتریفیوژها» آیا واقعا چرخ اقتصاد ما با تورم بالای ۵۰ درصد بهتر می چرخد؟.

آیا قدرت خرید مردم در حال حاضر به یک ششم سال ۹۲ می رسد و مردم این را به درستی در کف بازار و کف جیب خود احساس می کنند، چرخ اقتصاد ما خوب می چرخد؟ آیا با ۵ نرخی شدن ارز که محلی برای رانت‌های عجیب و غریب عده‌ای غارتگر بیت‌المال شده، چرخ اقتصاد خوب می چرخد؟.

آیا خط فقر که در سال ۱۳۹۲ دو میلیون تومان بود امروز به ۱۰ میلیون تومان رسیده، چرخ اقتصاد خوب می‌چرخد؟ خود ایشان در ایام تبلیغات انتخابات فرموده بودند: «ملاک در تورم جیب مردم است» آیا امروز که مردم بر طبل مطالبات معیشتی خود می کوبند و ارزیابی درستی از جیب خود دارند و به خوبی آن را حس می کنند؟ چرخ اقتصاد خوب می چرخد؟ مردم این همه خسارت به اقتصاد را از برجام بی فرجام می دانند. برجامی که دستاورد آن به قرائت بالاترین مقامات سیاسی، اقتصادی دولت تقریبا هیچ بوده است.

همین بازی با اعصاب مردم را معاون اول محترم رئیس جمهور مرتکب شدند. چندی پیش گفتند: «در هیچ دولتی به اندازه دولت تدبیر و امید در کشور پیشرفت نداشته‌ایم.» این طور شوخی کردن با اعصاب مردم درست نیست! کسی که در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با جمله مشهور «مردم عزیز آیا یادتان هست» یک سری اعداد و ارقام را در نقد عملکرد اقتصادی دولت گذشته مطرح کرد که اگر امروز اعداد و ارقام رکورد اقتصادی دولت را جلوی او بگذاریم، با موجی از خنده و استهزاء روبه‌رو می شویم.

رئیس جمهور محترم می گوید: «چرخ سانتریفیوژها می چرخد» این چرخ با مصوبه مجلس تحت عنوان «اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها و صیانت از منافع ملی» چرخید که در همان روز تصویب با واکنش منفی رئیس جمهور محترم روبه‌رو شد. این چرخ‌ها با مواضع صریح رهبری مربوط به حرف آخر نظام در مقابله با بدعهدی‌های آمریکا دارد می‌چرخد. قرار بود در این باره «تک‌صدایی» باشد. اما با مقاومت برخی در دولت به «دوصدایی» مواجه شد. لذا رهبری به دولت و مجلس توصیه کردند که دراین‌باره اختلاف را کنار بگذارند و مصوبه مجلس دقیق اجرا شود. ضمن این که نباید حافظه تاریخی مردم را نادیده بگیریم و هزینه فرصت از دست رفته در صنعت هسته‌ای و امتیازات نقدی که به دشمن دادیم را پنهان کنیم.

رئیس جمهور محترم در این موضع‌گیری فرمودند: «لحن دولت جدید آمریکا تغییر کرده است». این در حالی است که مواضع و لحن مقامات جدید آمریکا در کاخ سفید و پنتاگون و وزارت خارجه هیچ تغییری نکرده است و همچنان بر طبل تحریم ها می‌کوبند. حاضر نیستند به هیچ یک از تعهدات خود عمل کنند.

همین دیروز بایدن وضعیت اضطراری ملی در قبال ایران که پس از پیروزی انقلاب توسط جیمی کارتر به اجرا گذاشته شد را تمدید کرد. وی طی سخنانی همزمان با این تمدید گفته است: «به نظر من لازم است تحریم‌های جامع وضع شده، همچنان پایدار بماند!» آیا این دیدگاه‌های تجاوزکارانه نشانه آن است که لحن آمریکا تغییر پیدا کرده است!؟

هرکس که درست مواضع دولت جدید آمریکا را پیگیری و رصد کند می‌فهمد که آن‌ها با غلاف خالی از شمشیر ما را تهدید نظامی می کنند و می گویند، توقف کامل برنامه هسته‌ای ایران نیاز به برجام جدید دارد و در رویکرد جدید به قطع نفوذ ایران در منطقه، توقف آزمایشات موشکی بالستیک و حتی مذاکرات در مورد حقوق بشر در ایران می اندیشند و حاضر نیستند یک قدم از این ادعاهای مسخره را از دستور کار خارج کنند.

بایدن در دولت اوباما واضع تئوری سه کشور شیعه و سنی و کرد در عراق است و دارد این تئوری را در دولت خود دنبال می کند. حمله به سوریه و عراق در مرز بوکمال این پیام را دارد که دولت باید این پیام ها را درک کند. آیا پیام این تحرکات آن است، تغییری در لحن و مواضع تجاوزکارانه آمریکا وجود دارد؟ اگر انسان یک هوشمندی سیاسی داشته باشد می فهمد لحن بایدن در حرف و عمل همان لحن ترامپ نگون‌بخت است.

آقای رئیس جمهور در مورد FATF هم مطالبی فرمودند که قبلا کارشناسان فنی به او پاسخ دادند و او به هیچ یک از این پاسخ‌ها اشاره نکردند و ادعای گذشته خود را تکرار کردند.

یک بحث کلیدی و مهم که هم دولت و مجلس و هم مجمع تشخیص مصلحت روی آن توافق دارند این است که با پذیرش FATF هیچ اتفاقی در اعمال تحریم های بانکی از سوی آمریکا و اروپا نمی افتد. پس اصرار به پیوستن آن برای چیست؟

آیا رئیس جمهور می خواهد همین تدابیری که برای دور زدن تحریم ها صورت می گیرد از طریق پیوستن به این پیمان متوقف شود! و آمریکا تحریم ها را هوشمندتر کند؟.