شناسهٔ خبر: 168707 - سرویس مجلس
منبع: فارس

مهم‌ترین مصوبات بودجه‌ای مجلس/ از شفافیت مالیاتی و اصلاح معافیت‌ها تا مشوقات فرزندآوری

مجلس دستور کار مجلس در هفته جاری بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه 1400 بود که بر همین اساس نمایندگان مصوباتی در موضوعات مختلف و به نفع مردم داشتند.

به گزارش«نماینده» مجلس شورای اسلامی تا کنون بیست و یک نشست درباره بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ برگزار کرده است که در اکثر روزها جلسات علنی مجلس به صورت سه شیفت بوده و از قبل از ساعت ۸ صبح آغاز شده و تا ۲۱ شب ادامه داشت.

مجلس در هفته جاری مصوبات زیادی داشت که مهم‌ترین آنها را در گزارشی به رشته تحریر آورده‌ایم.

محکم کاری مجلس در اخذ مالیات از اینفلوئنسرها / الزام پزشکان، مشاوران و وکلا به نصب کارتخوان

نمایندگان مجلس برخی بندهای هزینه‌ای را بررسی و تعدادی از آنها را تصویب کرده است که بر همین اساس نمایندگان بند مربوط به نحوه نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند. در این بند آمده بود که اپراتورهای مخابراتی علاوه بر قیمت هر پیامک مبلغ ۱۰ ریال از استفاده‌کنندگان خدمات مزبور دریافت درآمد حاصله متناسب با وصول تا سقف هزار میلیارد ریال جهت اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابانی صرف شود. 

بخش دیگر این بند مربوط به واقعی شدن درآمد دولت از حق الامتیاز اپراتورها بود که به میزان 10 درصد افزایش یافته و مقرر شده بود که منابع حاصل به میزان 30 هزار میلیارد ریال با هدف حمایت از تولید و محتوا و فعالیت های فرهنگی و نظارت در فضای مجازی هزینه می‌شود و البته مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن، منحصراً به عهده سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر(ساترا) سازمان صداوسیما می‌باشد.

توزیع۱۲ درصد از عوارض ارزش افزوده استان تهران در نقاط روستایی و عشایری

مجلس مقرر کرد که درآمدهای حاصل از اخذ عوارض ارزش افزوده شهرستان‌های تهران به نسبت 88 درصد در نقاط شهری تهران و شهر اسلامشهر و 12 درصد در نقاط روستایی و عشایری آنها توزیع می‌شود.

مجلس در مصوبه ای دیگر سازمان امور مالیاتی را مکلف کرد پرونده‌های واحدهای تولیدی و خدماتی که محل استقرار آنها در استان محل استقرار دفتر مرکزی نیست، به اداره کل امور مالیاتی استان محل استقرار واحد تولیدی و خدماتی ارسال کند.

ارجاع پرونده‌های مالیاتی تولیدی‌ها به ادارات محل استقرار

با مصوبه دیگر مجلس سازمان امور مالیاتی مکلف است پرونده‌های واحدهای تولیدی و خدماتی با شخصیت حقیقی یا حقوقی دارای یک محل فعالیت را که محل استقرار واحد تولیدی یا خدماتی آنها در استان محل استقرار دفتر مرکزی آنها نیست، به اداره کل امور مالیاتی استان محل استقرار واحد تولیدی و خدماتی ارسال کند.

بیمه واحدهای مسکونی از محل دریافت عوارض گاز و برق

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای دیگر به وزارتخانه‌های نفت و نیرو اجازه دادند ماهانه از هر واحد مسکونی مشترکان گاز مبلغ دو هزار ریال، مشترکان برق مبلغ یک هزار ریال و از هر یک از واحدهای تجاری مشترکان گاز و برق مبلغ 10 هزار ریال اخذ و 50 درصد این مبالغ را از مشترکان روستایی اخذ و منابع حاصله را صرف بیمه این واحدها کنند. 

الزام مشاغل پزشکی به استفاده از پایانه‌ فروشگاهی 

مجلس همچنین صاحبان حرف و مشاغل پزشکی را مکلف به استفاده از پایانه‌ فروشگاهی کرد؛ بر این اساس کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا سازمان نظام پزشکی ایران صادر می‌شود و کلیه اشخاص شاغل در کسب و کارهای حقوقی اعم از وکالت و مشاوره حقوقی و خانواده مکلفند از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

هزینه بخشی از عوارض گمرکی واردات لوازم آرایشی برای بیماری‌های نادر

نمایندگان مجلس در جلسه علنی مصوب کردند که از منابع حاصل از عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی در معالجه بیماری‌های نادر هزینه شود.

بر ایت اساس در سال ۱۴۰۰ به عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی مجموعاً ۱۵ ‌درصد  اضافه و منابع حاصله به هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران اختصاص می‌یابد تا جهت خرید عضو مصنوعی (پروتز) کاشت حلزون شنوایی و نیز جهت درمان و هزینه‌های دارویی بیماران بیماری های نادر از جمله اوتیسم، گوشه، سلیاک، متابولیک و  بال پروانه  (eb)، سیستیک فیبروزیس، کم خونی داسی شکل (سیکل سل آنمی، سیکل سل تالاسمی) و بیماری نقص ایمنی مادرزادی و بیماران کلیوی در تولید آنتی بادی و بیماری تحلیل عضلانی نخاعی مادرزادی (sma) هزینه شود.

مجلس در مصوبه ای دیگر هزار میلیارد تومان به وزارت کشور برای بازیافت پسماندهای حاصل از مواد اولیه، قطعات و کالاهای قابل بازیافت با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست کشور اختصاص داد.

گزارش دهی سازمان امور مالیاتی هر ۳ ماه یکبار به دیوان محاسبات 

مجلس با تمدید زمان اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده به مدت یک سال موافقت کردند.همچنین سهم هر یک از دستگاههای ذینفع از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 1400 مطابق با قانون سال 1399 است.

تمدید یک ساله اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده

نمایندگان مجلس در مصوبات خود سازمان امور مالیاتی را مکلف به ارائه گزارش هر سه ماه یک بار درباره نحوه اجرای مالیات بر ارزش افزوده و نحوه هزینه کرد آن به دیوان محاسبات کردند.

معافیت مالیاتی سرمایه‌گذاران مردمی در پروژه‌های زیربنایی در سال 1400

مجلسی ها در ادامه جزئیات معافیت مالیاتی برای نقل و انتقال دارایی‌ها، جهت فراهم ساختن زمینه سرمایه‌گذاری عموم مردم برای پروژه‌های زیربنایی و صنعتی را نیز تعیین کردند.

بر اساس این مصوبه هرگونه نقل و انتقال دارایی به/ از صندوق های سرمایه‌گذاری پروژه که پذیره‌نویسی آن‌ها با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود، از پرداخت هرگونه مالیات و عوارض نقل و انتقال معاف است. همچنین مالیات نقل و انتقال و سود ایجادی در شرکت‌های موسس، ناشی از انتقال آورده غیرنقدی به شرکت‌های سهامی عام در شرف تاسیس که به منظور ایجاد و تکمیل پروژه های تولیدی صنعتی و کشاورزی، زیربنایی و طرح‌های تملک دارایی های سرمایه‌ای و حمل و نقل شکل می‌گیرد و مجوز عرصه عمومی و تاسیس آن از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ می‌شود، مشمول مالیات به نرخ صفر خواهد بود.

در مصوبه ای دیگر مجلس، شرکت‌های بیمه‌گر را مکلف به بررسی حوادث ناشی از گاز و برق ظرف کمتر از دو ماه و پرداخت خسارات آن حداکثر تا سه ماه کرد.

در جریان بررسی تبصره های هزینه‌ای لایحه بودجه، مجلس بند الحاقی 2 به تبصره 7 ماده واحده بودجه در خصوص شرایط فروش اقساطی خودرو به جانبازان موافقت کرد.

تعیین تکلیف مالیات اینفلوئنسرها

مجلس در مصوبات خود سازمان امور مالیاتی را به تدوین 2 ماهه آیین‌نامه اخذ مالیات از اینفلوئنسرها ملزم کرد.

بحرینی نماینده مشهد که پیشنهاد دهنده این بند الحاقی بود توضیح داد: یک پیشنهاد در بخش درآمدی با حمایت نمایندگان مصوب شد و آن هم این بود که صفحات مجازی که تعداد کاربرانشان بالای 500 هزار نفر است و تبلیغات می‌گیرند، تبلیغات آنها مشمول مالیات باشد؛ به نظر می‌رسد این موضوع جزو مصوبات بسیار خوب مجلس بوده است و یک پایه اخذ مالیاتی جدید ایجاد شده است و اگر دولت خوب عمل کند می‌تواند یک عدالت مالیاتی در این موضوع تأمین کند.

وی افزود: ما نگران هستیم دولت این موضوع را اجرا نکند به خصوص وقتی که این موضوع مطرح شد نماینده دولت با آن مخالفت کرد. در ادامه این پیشنهاد در بخش هزینه‌ای آن پیش‌بینی شده است که باید ظرف دو ماه دستورالعمل اجرایی آن تهیه شود و وزیر اقتصاد آن را ابلاغ کند.

ساماندهی فعالیت مالی دستگاه‌های دولتی 

نمایندگان مجلس در ادامه مصوبات خود ساز و کار ساماندهی فعالیت های مالی دستگاه‌های اجرایی را برای سال آینده تعیین کردند. بر این اساس دستگاه ها مکلفند کلیه حسابهای ریالی خود (درآمدی و هزینه‌ای) را صرفاً از طریق خزانه‌داری کل کشور و نزد بانک مرکزی افتتاح کنند.

دستگاههای یادشده موظفند کلیه دریافت‌ها و پرداخت‌های خود را فقط از طریق حساب‌های افتتاح‌شده نزد بانک مرکزی انجام دهند. نگهداری هرگونه حساب توسط دستگاههای مذکور در بانکی غیر از بانک مرکزی در حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی است. 

نمایندگان مجلس در دو نشست عصر و شب گذشته نیز در ادامه بررسی بخش‌های هزینه‌ای بودجه 1400 کل کشور  مواردی را به تصویب رساندند که در ادامه به خلاصه ای از آنها اشاره می‌شود:

- ارائه تسهیلات ارزی–ریالی برای ایجاد تاسیسات مدیریت پسماند و نیروگاه‌های زباله سوز

- تسهیلات ۳ میلیارد دلاری برای توسعه طرح‌های بالادستی نفت و گاز

- انتشار ۲۷ هزار میلیارد تومان اوراق مالی برای توسعه طرح‌های مهم کشاورزی و امنیت غذایی

- اختصاص یک‌هزار میلیاردی اوراق مالی برای نوسازی بافت های فرسوده پیرامون حرم های مطهر

- سازمان بورس مکلف به همکاری در توثیق اوراق مالی اسلامی منتشره نزد بانک مرکزی شد

- تعیین نحوه تسویه بدهی دولت از طریق اسناد خزانه به نهادها و موسسات عمومی غیردولتی

- انتشار ۱۵۰ میلیارد تومان اوراق مالی برای احداث، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی

- مصوبه حمایتی مجلس از کارگران در شرایط کرونایی: نمایندگان با بخشودگی جرائم تأمین اجتماعی کارفرمایان واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی، خدماتی و اصنافی را که حداقل به مدت یک سال نسبت به حفظ و افزایش اشتغال نیروی انسانی کارگاه‌های خود اقدام کرده‌اند، موافقت کردند.

وزارت نفت مجاز به انتشار اوراق مالی- اسلامی تا سقف 3 میلیارد دلار برای پرداخت بدهی پیمانکاران نفتی شد

- انتشار دو هزار میلیارد اوراق خزانه اسلامی برای اجرای طرح‌های هادی روستایی

- تکلیف دولت برای ارائه گزارش بدهی‌های خود نسبت به تولید ناخالص داخلی به مجلس

- الزام وزارت دفاع به حمایت از دانشمندان هسته‌ای: نمایندگان مجلس به وزارت دفاع اجازه دادند برای حمایت از دانشمندان هسته ای و انجام مطالعات هسته ای ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مالی- اسلامی منتشر کند.

- تکلیف وزارت نفت برای استفاده از بخش خصوصی جهت توسعه میادین مشترک نفتی

- مبالغ مازاد دریافتی از مشترکان پرمصرف آب صرف توسعه زیرساخت های آب روستایی و عشایری می شود

- تعیین شرایط بررسی پرونده مودیان مالیات بر ارزش افزوده 

- عوارض مصرف برق به میزان 1900 میلیارد تومان صرف توسعه و نگهداری شبکه های برق روستایی می‌شود

شفافیت دخل و خرج شرکت‌های دولتی در مصوبات بودجه‌ای/نوزادان 1400 سهامدار می‌شوند

نمایندگان در بخش‌های هزینه‌ای بودجه سال آینده کل کشور مصوباتی برای شفاف‌سازی شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی، نحوه هزینه کرد تسهیلات خارجی و همچنین مشوقی برای فرزند آوری در بخش هزینه‌ای به تصویب رساندند. 

شفاف‌سازی اطلاعات اداری و پاداش شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی

مجلس شورای اسلامی همچنین کلیه شرکت های دولتی، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت را مکلف کردند در طول سال ۱۴۰۰ متناوباً و هر سه‌ماه یک‌بار نسبت به ثبت و به‌روزرسانی کلیه اطلاعات خود و شرکت ها و مؤسسات تابعه و وابسته، نظیر اطلاعات نیروی انسانی، بودجه و صورت های مالی در سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی مستقر در وزارت امور اقتصاد و دارایی اقدام کنند.

همچنین وزارت امور اقتصاد و دارایی مکلف است امکان دسترسی به اطلاعات سامانه مذکور را به صورت آنلاین برای سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور و دیوان محاسبات کشور فراهم کند. اعضای هیأت‌مدیره و مدیران عامل شرکت های مشمول این جزء نیز باید در زمان مقرر دریافت هرگونه پاداش سالانه را از طریق این سامانه اعلام کنند، در غیر این صورت به مجازات حبس محکوم خواهند شد.

* شرایط وثیقه گذاری شرکت های دولتی برای دریافت وام

در یکی دیگر از مصوبات هرگونه توثیق سهام شرکت‌های دولتی مشمول واگذاری نزد مؤسسات مالی و اعتباری جهت أخذ تسهیلات را جز با تأیید کتبی وزیر امور اقتصادی و دارایی ممنوع شد.

- فروش 30هزار میلیاردی اموال دولتی برای نوسازی شبکه برق

نمایندگان همچنین به دولت اجازه دادند تا با فروش اموال و دارایی های خود تا سقف ۳۰۰ هزار میلیارد ریال نسبت به اجرای طرح های تملک دارایی و سرمایه ای و طرح های نوسازی و بازسازی نیروگاه ها و تاسیسات فرسوده شبکه برق اقدام کند.

* شفافیت و انضباط بودجه‌ای شرکت‌های دولتی

مجلس در ادامه بررسی‌های خود مقررات ویژه ای برای شفافیت و انضباط بودجه‌ای شرکت‌های دولتی تعیین کرد که بر اساس آن به منظور اصلاح ساختار و ارتقای شفافیت بودجه شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت، شامل شرکت هایی که شمول قانون و مقررات عمومی به آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، شرکت های تابعه وزارت نفت از جمله شرکت ملی نفت ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت های تابعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت های تابعه آنها، اقداماتی انجام خواهد شد.

سازمان ها و شرکت های دولتی و سازمان ها و شرکت های وابسته به موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شهرداری ها که به موجب اساسنامه آنها، اشخاص موضوع این جزء عضو هیات مدیره هستند از شمول این حکم مستثنی هستند.

* اعتبار هزار میلیارد تومانی برای بهسازی بنگاه‌های تعاونی

در ادامه این نشست نمایندگان مجلس مصوب کردند تا مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان به منظور حمایت از نوسازی و بهسازی بنگاه های تعاونی و ایجاد اشتغال و کارآفرینی، در بخش تعاون در نیمه اول سال ۱۴۰۰ تخصیص یابد.

* مجوز اخذ تسهیلات از بانک های توسعه ای خارجی

نمایندگان مجلس همچنین اخذ تسهیلات از بانک های توسعه ای خارجی از جمله بانک توسعه ‌اسلامی، بانک سرمایه‌گذاری زیرساختهای آسیایی(AIIB) و بانک توسعه و تجارت اکو موافقت کردند.

* جذب ۲ میلیارد دلار تسهیلات مالی خارجی جهت ساخت خطوط مترو

مجلس در ادامه دولت را مجاز به تخصیص ۲ میلیارد دلار از تسهیلات مالی خارجی برای ساخت خطوط قطار شهری و طرح های کاهش آلودگی هوا و مدیریت پسماند، کرد.

* اختصاص سهام یک میلیون تومانی به فرزندان متولد سال ۱۴۰۰

نمایندگان همچنین در ادامه بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1400، با پیشنهاد محسن زنگنه درخصوص الحاق یک بند به تبصره 2 ماده واحده درباره مشوق های مالی برای فرزند آوری و افزایش جمعیت موافقت کردند و به این ترتیب دولت مکلف شد به ازای هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد می شود، ۱۰ میلیون ریال سهام به نام فرزند اختصاص دهد.

* جذب تسهیلات خارجی برای مهار سیلاب های خوزستان

نمایندگان در ادامه دولت را مجاز کردند که تسهیلات مالی خارجی را به طرحهای بخش دولتی که دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌محیطی باشند، با اولویت استان هایی که تاکنون از اعتبار استفاده نکرده اند و با اولویت طرح های آب و فاضلاب و مهار سیلاب ها و طرح های ریلی کل کشور و استان خوزستان اختصاص دهند.

در نشست قبلی مجلس تبصره 2 ماده واحده این لایحه درباره تسویه بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی را به منظور بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند. 

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود 300 پیشنهاد درباره نحوه تسویه بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی در این مورد گفت: هر کدام از نمایندگان می خواهند دستگاهی را به این بند جهت استفاده از بودجه آن اضافه کنند، اما با توجه به اینکه سقف در نظر گرفته شده صرفاً 150 هزار میلیارد تومان بیشتر نیست، این سوال مطرح است که چطور می توان تمام این دستگاه ها را اضافه کرد و به جمع بندی رسید، لذا پیشنهاد می کنم این بند به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ارجاع شود تا کمیسیون دقیقا مشخص کند این بودجه متعلق به چه سازمان هایی است و با بررسی مجدد پیشنهادات، جدول آن تهیه شود تا ما در صحن بدانیم باید چه کاری انجام دهیم.

نمایندگان مجلس رسیدگی به بخش‌های هزینه‌ای بودجه 1400 کشور را از جلسه قبل آغاز کردند. مهمترین مصوبات مجلس در دو نشست پیشین مجلس در بخش هزینه‌ای به شرح زیر است:

- تعیین زمان بندی عملیاتی باز پرداخت بدهی دولت به صندوق توسعه ملی: دولت موظف است کلیه تسهیلات سررسید شده دریافتی خود از صندوق توسعه ملی را براساس گزارش هیات نظارت از محل سهم دولت از مازاد یک میلیون بشکه صادرات  مذکور در این بند را پرداخت کند.

-  دستگاه های اجرایی مجاز به استفاده از منابع سه درصدی مناطق نفت خیز، گازخیز و توسعه نیافته نیستند: سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت مندرج در ردیف 210101، میعانات گازی و خالص صادرات گاز مندرج در ردیف 210102 و منابع مربوط به سه‌درصد(3%) مندرج در ردیف 210109 جدول شماره (5) این قانون معادل یک میلیون و 992 هزار و  720 میلیارد ریال تعیین می‌شود. دستگاههای اجرائی ملی مجاز به استفاده هزینه ای از منابع سه درصد مناطق نفت خیز، گازخیز و توسعه نیافته نمی باشند.

- تعیین تکلیف مازاد درآمد نفتی: در صورت حصول در آمد نفتی مازاد بر سقف تعیین شده 1/5 میلیون بشکه  در بودجه برای سال آینده  این در آمد ها برای تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این قانون به ویژه طرح‌های توسعه زیرساخت‌های آموزش الکترونیک مدارس و بهسازی و نوسازی کلاس‌های تخریبی و دانشگاه‌ها و مدارس حوزه‌های علمیه برادران و خواهران و جامعه‌المصطفی، هسته‌ای و توسعه واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر، حمل و نقل عمومی، راه‌های روستایی، تولیدی، زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی، دولت الکترونیک، آموزش، مهارت‌آموزی سربازان وظیفه، آموزش‌های مهارتی و مهارت‌پروری، سلامت با اولویت حمایت از بیماران دارای بیماری‌های خاص و بیماری سالک، جمعیت، محیط زیست و مهار آب و کنترل سیلاب، آب و فاضلاب با اولویت مناطق روستایی و عشایری، بافت فرسوده، بازآفرینی شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی و خارج از محدوده و تحقیقات کاربردی بخش کشاورزی با اولویت حوزه دانش‌بنیان، تحقیقات کاربردی بویژه طرح‌های بهسازی، توسعه‌ای زیرساخت‌های آموزشی، اصلاح نقاط حاصلخیز شهری و احداث گذرگاه‌های غیرهمسطح در ورودی شهرها، دفاعی، هزینه‌های معیشت و سلامت و کاهش آثار منفی کرونا صرف می شود.

- تعیین تکلیف ارز۴۲۰۰ تومانی:  کارگروهی بر نحوه تخصیص ارز دولتی نظارت کند و همه اعضای کارگروه نیز مسئولیت تضامنی در برابر سرنوشت این ارز ها دارند و منابع واریزی از محل  این قانون  صرف تامین معیشت ، دارو وتجهیزات پزشکی می‌شود.

در مواردی که دولت نسبت به تخصیص ارز ترجیحی مبادرت می کند کارگروهی مرکب از رئیس کل بانک مرکزی (دبیر کارگروه)، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط موظفند سیاستگذاری و فرآیند تخصیص، توزیع و موارد مصرف ارز ترجیحی را به گونه ای اجراء و  نظارت کنند که کالاها و خدمات مشمول به هنگام، به اندازه و با قیمت متناسب با نرخ ترجیحی ارز به مصرف کننده نهایی برسد. و گزارش آنرا به مجلس و دستگاه های نظارتی ارائه دهند.

- گازرسانی به سیستان و بلوچستان وزارت نفت  مکلف است تا میزان 20 هزار میلیارد ریال نسبت به گازرسانی به روستاها و اتمام طرح(پروژه)‌های نیمه‌تمام گازرسانی به روستاها، تداوم گازرسانی با اولویت گازرسانی به شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان و استان‌های نفت‌خیز و گازخیز و مناطقی که از لحاظ گازرسانی شهری و روستایی پایین تر از متوسط کشور می‌باشند اقدامات لازم را به‌عمل آورد.

- عرضه گاز در بورس انرژی:  وزارت نفت مکلف است زیرساخت های لازم را جهت عرضه  حداکثر 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در بورس انرژی در سال 1400 فراهم کند.

- تامین قیر طرح های عمرانی استان ها: در سال 1400 وزارت نفت مکلف است معادل ریالی 4 میلیون تن مواد اولیه قیر vb (وکیوم باتوم)، نفت خام را به قیمت فوب خلیج فارس با قیمت ارز اعلامی از سوی بانک مرکزی به صورت ماهانه به حساب اعلامی خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی واریز نماید تا  در اختیار دستگاه های مختلف جهت هزینه کرد براساس شرح مندرج در ذیل قانون قرار دهد.

- مجوز صادرات فرآورده نفتی به وزارت دفاع: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح'>وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می تواند براساس بند الحاقی 4 تبصره 1 مبلغ سیصد هزار میلیارد از سهمیه نفت خام، میعانات گازی را از طریق پالایش در پالایشگاه های غیر دولتی که نسبت به افزایش ظرفیت تولید خود اقدام نموده اند، به مصرف برساند و یا معادل فرآورده های ناشی از اجرای این بند جهت صادرات آن در اختیار گیرد.

- حمایت از صادرات کشاورزی: به منظور حمایت از توسعه صادرات محصولات کشاورزی به ویژه به کشورهای همسایه و اتحادیه اوراسیا، سازمان برنامه نسبت به تأمین مالی حمل و نقل هوایی به میزان 20 درصد اعتبارات جوایز و مشوق‌های صادراتی، و همچنین 2 هزار میلیارد ریال از محل درآمدهای حاصل از حقوق ورودی اقدام نماید.

- تقویت تعاونی‌ها با منابع حاصل از واگذاری ها:  به دولت اجازه داده می‌شود با واگذاری بنگاههای دولتی منابع حاصله را برای تقویت تعاونی ها به صورت مالکیتی و مدیریتی هزینه کند.

- توسعه اشتغال از طریق بانک توسعه تعاون:  دولت می تواند مبلغ 10 هزار میلیارد بدهی ناشی از عدم اجرای بند (2) ماده (29) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی از سال 1387 تاکنون را از طریق فروش سهام و دارایی‌های مالی تأمین کند و قالب افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون  هزینه نمایند.

- مجوز مجلس به وزارتخانه‌ها برای ورود به بورس: نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۰ مصوب کردند که وزارتخانه ها، موسسات و شرکت های دولتی مجازند با حداقل سرمایه ۱۰ میلیارد ریال صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) تشکیل دهند.

پرونده درآمدهای بودجه 1400 بسته شد/ از مصوباتی برای مهار گرانی تا حمایت از اقشار محروم

نمایندگان به منظور حمایت از صنعت و تولید داخل با واردات خودرو های خارجی از مناطق آزاد به سرزمین اصلی مخالفت و این بند را حذف کردند. 

در مصوبه دیگر رده های بسیج  و موزه های دفاع مقدس از پرداخت حق انشعاب آب و فاضلاب، برق، گاز و عوارض شهرداری معاف شدند.

* تعیین تکلیف ETFها در سال بعد

نمایندگان در ادامه و به منظور افزایش پایه های در آمدی بودجه به دولت اجازه دادند در سال 1400 با رعایت صرفه و صلاح بیت‌المال  در غالب صندوق های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) با شروط مندرج در قانون سهام شرکت‌های دولتی را در بورس واگذار کند.

* درآمد 150 هزار میلیارد تومانی دولت برای پرداخت بدهی صندوق های بازنشستگی

مجلس با مصوبه ای دیگر برای پرداخت بخشی از بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی چاره‌اندیشی کرد. بر این اساس ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در آمد ازمحل واگذاری سهام و حقوق مالکانه، واگذاری طرح های تملک دارایی سرمایه ای و طرح های سرمایه گذاری متعلق به دولت و شرکت های دولتی و همچنین واگذاری اموال و دارایی های غیرمنقول مازاد برای دولت پیش بینی کرد تا بتواند از این طریق بخشی از بدهی های خود به صندوق های بازنشستگی و لشگری و تامین اجتماعی را پرداخت کند.

محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه که به عنوان نماینده دولت در جلسه علنی حضور داشت با این مصوبه مخالف بود و آن را تلاش برای کم کردن سقف حقوق بازنشستگان اعلام کرد اما رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به او گفت: رفع مشکلات تأمین اجتماعی کارگران و صندوق بازنشستگی جزو دغدغه‌های همیشگی مجلس بوده است و هیچ‌گاه مجلس به دنبال این نبوده که مشکل مردم را حل نکند دولت باید برای افزایش حقوق بازنشستگان کشوری از مجلس مجوز دریافت می کرد و مجلس با این اقدام موافق بود.

* عدم افزایش حقوق ورودی کالاهای اساسی

نمایندگان مجلس همچنین رای به عدم افزایش مبلغ ریالی حقوق ورودی کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و نهاده های کشاورزی و دامی نسبت به سال 1399 دادند. در ادامه این مصوبه حقوق ورودی خودرو (به غیر از خودروهای راهسازی) حداقل به میزان هشتاد و شش درصد(۸۶) ارزش گمرکی آن تعیین می شود. 

* اینترنت رایگان برای پیام رسان‌های داخلی

در حالی که دیروز نمایندگان مجلس مصوب کرده بودند که نرخ اینترنت برای استفاده از پیام رسان‌های داخلی از یک سوم به یک پنجم اینترنت کاهش یابد اما این ابهام وجود داشت که اکنون استفاده از اینترنت برای پیام رسان شاد رایگان است؛ برای رفع ابهام از این موضوع رایگان بودن اینترنت پیام‌رسان‌های داخلی مانند شاد و دانشگاه‌ها مانند سال 99 در سال آینده موافقت کرد.

*حمایت مجلس از کشاورزان خسارت دیده در حوادث

در مصوبه ای دیگر مقرر شد جرائم مرتبط با باز پرداخت تسهیلات کشاورزان، دامداران، مرغداران، عشایر، کارگاه ها و واحدهای صنایع تبدیلی-تکمیلی از 94 بخشیده و اصل آن امهال شود.

در نهایت نیز سقف درآمدهای دولت در سال 1400 صبح به تصویب رسید و بخش درآمدی به این شکل پایان یافت.بر این اساس سقف درآمدهای بودجه 1400 مبلغ 10 میلیون و 58 هزار و 639 میلیارد و 272 میلیون تعیین شد. 

مهمترین مصوبات درآمدی بودجه از ابتدا تا کنون به شرح زیر بوده است: 

- افزایش سهم صندوق توسعه ملی از صادرات روزانه نفت از 20 درصد به 38 درصد

-  تعیین سقف ۸ میلیارد دلاری برای تأمین ارز واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی

- حذف تدریجی ارز 4200 تومانی

-  اجازه انتشار ۳۵ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت

-  مجوز به دولت برای دریافت تسهیلات تامین مالی خارجی

-  استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای پروژه‌های عمرانی

-  اخذ مالیات از بازیگران، اینفلوئنسرها و خودرو و خانه‌های لوکس

-  معافیت‌های مالیاتی مشاغل آسیب دیده از کرونا

-  رایگان شدن تعرفه آب، برق و گاز مشترکین کم مصرف خانوارهای محروم

-  تعیین  عوارض گمرکی گوشی‌های وارداتی بالای ۶۰۰ دلار به میزان ١٢ درصد

-  مخالفت با فروش اوراق برای جبران کسری هدفمندی

-  معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران زیر ۴ میلیون تومان

-  افزایش 5 درصدی تعرفه جریمه های رانندگی در سال آینده

-  در نظر گرفتن درآمدهایی برای مشوق‌های فرزند آوری برای سال 1400 

مشوق‌های بودجه‌ای برای فرزندآوری در 1400/ استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی به صرفه‌تر می‌شود

مجلس در ادامه رسیدگی به بخش‌های درآمدی بودجه 1400 کل کشور، علاوه بر تصویب مشوق‌های بودجه‌ای برای فرزندآوری، نرخ تعرفه اینترنت استفاده از پیام رسان‌های داخلی را یک پنجم پیام رسان‌های خارجی تعیین کردند.

نمایندگان در یکی از مصوبات خود به وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب اجازه دادند نسبت به تامین مالی طرح های نوسازی شبکه فرسوده آب و برق از طریق مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی اقدام کنند. همچنین اختصاص ماهانه دو درصد از یک‌دوازدهم هزینه‌های جاری شرکت‌های دولتی و بانک‌ها به خزانه کل کشور از دیگر مصوبات مجلس بود.

نمایندگان مجلس در مصوبه ای دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف به واگذاری معادن شناسایی شده در سال ۹۹ کردند و این وزارت خانه باید حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون  نسبت به مزایده معادن شناسایی شده تا پایان اسفند ماه 1399، اقدام نماید.

* اینترنت ارزان برای پیام رسان‌های داخلی

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 1400؛ مصوب کردند که دولت مکلف است نرخ تعرفه اینترنت را برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی 20 درصد نرخ تعرفه های پیام‌رسان‌های خارجی تعیین و وصول نماید. جعفر قادری به عنوان پیشنهاد دهنده گفت: برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نرخ تعرفه پیام‌رسان‌های یک پنجم پیام‌رسان‌های خارجی تعیین شود.

در حال حاضر تعرفه اینترنت پیام رسان های داخلی یک سوم نرخ تعرفه پیام رسان های خارجی محاسبه می شود.

مجوز مجلس به دولت برای تخصیص منابع جهت اجرای طرح های نیمه تمام و مشخص شدن نحوه مشارکت دولت در پروژه های بزرگراهی و حمل و نقل ریلی از دیگر مصوبات نمایندگان در بررسی بندهای تبصره (19) بخش درآمدی لایحه بودجه 1400 بود. نمایندگان همچنین با الحاق یک بند درآمدی به ماده واحده لایحه بودجه 1400، با پیشنهاد کمیسیون عمران موافقت کرده که بر اساس آن معافیت مالیاتی درآمد حاصل از صادرات قیر را لغو کردند.

در ادامه بررسی بخش های درآمدی  با پیشنهاد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مبنی بر پرداخت بدهی‌های دولت از محل تهاتر به صندوق ذخیره فرهنگیان موافقت کردند.

بر این اساس به دولت اجازه داده می شود بدهی های قطعی خود به موسسه ذخیره فرهنگیان و همچنین اجرای ماده (85) قانون برنامه ششم در سال جاری را از روش های زیر تسویه نماید:

1- تأمین خوراک و انرژی با قیمت ترجیحی برای مصرف کلیه واحدهای تولیدی مرتبط با موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان.

2- واگذاری تمام یا بخشی از سهام دارایی های دولتی دستگاه های اجرایی زیرمجموعه قوه مجریه و باقی سهام متعلق به دولت و شرکت های دولتی در بنگاه های مشمول واگذاری.

3- مطالبات موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان با بدهی های موسسه مذکور به دولت و یا به بانک مرکزی به بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی.

4- صندوق ذخیره فرهنگیان، بخشی از مطالبات خود از دولت را از محل قیمت گاز مصرفی  تهاتر نماید.

* مشوق‌های بودجه ای برای فرزندآوری

در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۰ نمایندگان، بانک مرکزی را مکلف به اعطای وام ۲۰ ساله ۷۰ میلیون تومانی به خانوارهای فاقد مسکن که در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ صاحب فرزند سوم می شوند، کردند.

همچنین نمایندگان، دولت را مکلف به تخصیص یک درصد از یک دوازدهم هزینه‌های شرکت‌های دولتی به متولدین سال ۱۴۰۰ جهت خریداری واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس کردند.

تعیین سقف درآمدهای نفتی و کسری بودجه کلان،  الزام دولت به تسویه بدهی‌های قطعی تا سقف ۹۰۰ هزار میلیارد ریال، کاهش ارز 4200 تومانی پرداختی در سال 1400 و حذف تدریجی آن،  تعیین تسهیلات مالی خارجی تا سقف ۳۰ میلیارد دلار برای دولت، الزام  سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها و موسسات کنکوری به مالیات پردازی،  جلوگیری از افزایش تعرفه اینترنت در سال ۱۴۰۰ و  رایگان شدن تعرفه «آب، برق و گاز» مشترکان کم‌مصرف و خانوارهای کم‌مصرف محروم از مهمترین مصوبات مجلس تا کنون درباره بودجه بوده است. 

همچنین نمایندگان نحوه محاسبه مالیات آستان قدس، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنگاه‌های اقتصادی نیروهای مسلح،  معافیت مدارس دولتی از پرداخت قبوض، واریز درآمد تبلیغات ورزشی صدا و سیما به خزانه،  تعیین تکلیف جرایم رانندگی، تعیین تکلیف جرایم سربازان غایب، تعیین  ۴ میلیون تومان به عنوان سقف حقوق معاف از مالیات و  تعیین تکلیف بخش درآمدی یارانه‌ها در 1400 از مصوبات مجلس بود.

مخالفت مجلس با آینده‌فروشی برای کسری یارانه نقدی/ تکلیف جرایم، معافیت‌ها و یارانه 1400 تعیین شد

نمایندگان مجلس در هشتمین نشست بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰،  وضعیت جرایم رانندگی و معافیت‌های مالیاتی سال آینده را تعیین کردند و بعد از ورود به یکی از مهمترین بخش‌های بودجه یعنی بخش درآمدی هدفمندی یارانه ها ، طی مصوباتی از آینده فروشی دولت برای پرداخت یارانه نقدی ممانعت کردند.

نمایندگان در جلسات گذشته بخش‌های درآمدی تبصره یک تا بندهایی از تبصره 9 ماده واحده لایحه بودجه 1400 را بررسی و تصویب کرده بودند تعیین سقف درآمدهای نفتی و کسری بودجه کلان،  الزام دولت به تسویه بدهی‌های قطعی تا سقف ۹۰۰ هزار میلیارد ریال، کاهش ارز 4200 تومانی پرداختی در سال 1400 و حذف تدریجی آن،  تعیین تسهیلات مالی خارجی تا سقف ۳۰ میلیارد دلار برای دولت، الزام  سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها و موسسات کنکوری به مالیات پردازی،  جلوگیری از افزایش تعرفه اینترنت در سال ۱۴۰۰ و  رایگان شدن تعرفه «آب، برق و گاز» مشترکان کم‌مصرف و خانوارهای کم‌مصرف محروم از مهمترین مصوبات مجلس تا کنون درباره بودجه بوده است. 

* نحوه محاسبه مالیات آستان قدس، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنگاه‌های اقتصادی نیروهای مسلح

نمایندگان مجلس طی مصوبه‌ای نحوه محاسبه مالیات آستان قدس، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنگاه‌های اقتصادی نیروهای مسلح را مشخص کردند. بر این اساس این دستگاه‌ها موظفند نسبت به بخشی از واریز مالیات خود به حساب خزانه موضوع ردیف‌ 110112 تا سقف مبلغ مندرج در لایحه دولت اقدام و مابقی مالیات خود را به حساب‌های معرفی شده دولت بپردازند.

* معافیت مدارس دولتی از پرداخت قبوض

با یکی دیگر از مصوبات تمامی واحدهای آموزشی دولتی از پرداخت هزینه‌های آب، برق و گاز معاف شدند. این معافیت مشروط به رعایت الگوی مصرف است که طی دستورالعملی توسط وزارتخانه‌های نفت، نیرو و آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه کشور حداکثر تا سه‌ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و ابلاغ می‌شود.

* واریز درآمد تبلیغات ورزشی صدا و سیما به خزانه

درآمد تبلیغاتی وزارت ورزش و صداوسیما از محل پخش مسابقات ورزشی به حساب خزانه واریز شود.

بر این اساس  درآمدهای اختصاصی دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پارکهای علم و فناوری و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی از شمول حکم اعتبارات موضوع قانون استفاده متوازن از امکانات کشور به‌منظور ارتقای شاخصهای علمی، پژوهشی، فناوری و مهارتی برای ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه‌یافته مستثنی هستند.

* تعیین تکلیف جرایم رانندگی 

افزایش 5 درصدی تعرفه جریمه های رانندگی در سال آینده از دیگر مصوبه نمایندگان در جریان بررسی بودجه 1400 بود، همچنین مقرر کردند که مبلغی از درآمدهای ناشی از حق بیمه شخص ثالث شرکت‌های بیمه‌ای به خزانه کل کشور واریز شود.

با یکی دیگر از مصوبات کلیه مبالغ جریمه مازاد بر اصل جرایم ناشی از تخلفات راهنمایی و رانندگی که تا پایان سال 1399 به دلیل تاخیر در مهلت قانونی پرداخت بر مبلغ جریمه افزوده گردیده در صورتی که اصل جریمه تا پایان دی ماه 1400 پرداخت شود بخشوده می شود.

* تعیین تکلیف جرایم سربازان غایب

نمایندگان در ادامه بررسی بودجه مصوب کردند افرادی که تا پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به تسویه اقساط باقی‌مانده جریمه غیبت بیش از هشت‌سال از خدمت وظیفه عمومی خود اقدام نکنند مشمول غایب محسوب و به خدمت وظیفه عمومی اعزام ‌شوند.

*  ۴ میلیون تومان سقف حقوق معاف از مالیات تعیین شد

تعیین نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی از دیگر مصوبه نمایندگان بود که بر این اساس ؛ ۴ میلیون تومان سقف حقوق معاف از مالیات تعیین شد.

بر اساس مصوبه مجلس، شرایط و نرخ اخذ مالیات از حقوق های کارکنان به این شرح تعیین شد؛ سقف معافیت مالیاتی ماهیانه حقوق کارکنان 4 میلیون تومان در نظر گرفته شد، همچنین مالیات ماهیانه حقوق های بین 4 تا 8 میلیون 10 درصد، مالیات ماهیانه حقوق های بین 8 تا 12 میلیون 15 درصد، 12 تا 18 میلیون تومان 20 درصد و مالیات ماهیانه حقوق های بین 18 تا 24 میلیون تومان 25 درصد، مالیات ماهیانه حقوق های بین 24 تا 32 میلیون تومان 30 درصد و حقوق های بالای 32 میلیون تومان در ماه مشمول مالیات 35 درصدی می شوند.

* تعیین سقف انتشار اوراق در سال بعد

همچنین نمایندگان در ادامه بررسی لایحه بودجه 1400 وزارت اقتصاد و دارایی را مجاز کردند با انتشار انواع اوراق مالی و اسلامی نسبت به مولدسازی دارایی‌های دولت تا سقف دو هزار میلیارد تومان اقدام کند. تشکیل صندوق‌های املاک و مستغلات برای تسهیل واگذاری اموال غیرمنقول دولت یکی دیگر از مصوبات بود که بر اساس آن استانداران موظفند به منظور تکمیل یا احداث مجتمع‌های اداری شهرستان‌ها، پیشنهاد فروش ساختمان‌های ملکی دستگاههای اجرائی زیرمجموعه قوه مجریه مستقر در شهرستان‌های استان را به استثنای انفال با رعایت قوانین و مقررات مربوطه به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ارائه نماید.

نمایندگان مجلس همچنین با کسر حداکثر ۲۰ درصد از حقوق دانشجو معلمان برای امور رفاهی پس از  تصویب هیات امناء دانشگاه فرهنگیان موافقت کردند.

* تعیین تکلیف بخش درآمدی یارانه‌ها در 1400

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1400، به بخش‌های درآمدی تبصره 14 ورود و درآمد دولت حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سال آینده را 333 هزار میلیارد تومان برآورد کردند. بر مبنای یکی دیگر از مصوبات، منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین نسبت به قیمت قبل از سهمیه‌بندی در سال 1398، مشمول عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و سهم چهارده و نیم‌درصد شرکت ملی نفت ایران نمی‌شود.

مجوز به بانک مرکزی برای ارائه تنخواه به سازمان هدفمندی جهت پرداخت به موقع یارانه نقدی از دیگر مصوبه بود که بر این اساس نمایندگان مجلس از کل درآمد هدفمندی یارانه ها تنخواهی برای پرداخت به موقع یارانه نقدی در اختیار سازمان هدفمندی یارانه ها قرار دادند.

یکی از مهمترین مصوبات در این بخش، مخالفت نمایندگان با اوراق فروشی دولت برای جبران کسری منابع هدفمندی یارانه‌ها بود که بر این اساس با بند (ج) تبصره (14) ماده واحده لایحه بودجه مخالفت کردند. نمایندگان معتقدند منابع اعتباری لازم را برای جبران کسری دولت برای پرداخت یارانه در نظر گرفته شده که در این رابطه می توان ارائه تنخواه برای پرداخت یارانه یا معافیت منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین از عوارض اشاره کرد.

* وضعیت درآمدی بخش انرژی از هسته‌ای تا برق 

مجلس همچنین شرکت تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران را مکلف کرد تا جهت توسعه اجرای طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، مواد معدنی و محصولات جانبی همراه با مواد پرتوزا را به فروش رسانده و درآمد حاصل از آن را پس از کسر هزینه‌ها به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند. همچنین نمایندگان دولت را مکلف کردند که از طریق شرکت‌های ذیربط نسبت به نصب کنتورهای هوشمند ساخت داخل برای مشترکان برق و گاز اقدام کرده و هزینه مربوط را به صورت اقساطی از مشترکان دریافت نماید.

ارجاع موضوع نحوه تعیین نرخ برق صنایع و پالایشگاه ها به کمیسیون تلفیق از دیگر مصوبه مجلس بود و البته در مصوبه ای دیگر نحوه تعیین تعرفه سوخت نیروگاه‌های خود تأمین که اقدام به تحویل تمام یا بخشی از برق تولیدی خود به شبکه سراسری می‌کنند را مشخص کردند. 

به گزارش خبرگزاری فارس، برخی موارد با موافقت صحن علنی مجلس به کمیسیون تلفیق ارجاع شده است و قرار است در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته و پیشنهادات جدید هم در این باره بررسی شود؛ در نهایت فردا (شنبه) مجلس موارد ارجاعی به کمیسیون تلفیق را در صحن علنی بررسی خواهد کرد و به نظر می‌رسد ۱۶ اسفند موضوع بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ به اتمام برسد.