شناسهٔ خبر: 168673 - سرویس اقتصاد
منبع: خانه ملت

ضرورت استفاده از ظرفیت فروشگاه های زنجیره ای در ساماندهی بازار

فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن می‌گوید رصد شبکه توزیع کالاهای اساسی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای راحت‌تر است بنابراین از این ظرفیت باید در مسیر ساماندهی بازار استفاده کرد.

به گزارش «نماینده» حجت اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ساماندهی بازار، گفت: هرچند فروشگاه‌های زنجیره‌ای سامانه‌های پیشرفته‌ای مانند سامانه ورود و خروج کالا و ... دارند و نظارت و کنترل بر این فروشگاه‌ها دقیق تر و راحت تر انجام می‌گیرد اما این سیستم باید تقویت شده و فروشگاه های کوچک نیز درصدد ایجاد سامانه های مانند قیمت گذاری و ... باشند تا مشتری از واقعی بودن قیمت‌ها اطمینان حاصل کند.  

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: در برخی دوره‌ها که بازار با کمبود کالا روبه‌رو می‌شود، می‌توان از ظرفیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای توزیع کالاهای اساسی استفاده کرد زیرا سامانه ورود و خروج کالا به انبار، تعداد کالاها را مشخص کرده و کنترل دقیق‌تر را ممکن می‌سازد البته باید با حمایت از فروشگاه های کوچک زمینه تجهیز آنها را نیز فراهم کرد.

وی با بیان اینکه رصد شبکه توزیع کالاهای اساسی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای راحت‌تر است، اضافه کرد: هرچند ممکن است برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخلفاتی مانند احتکار، توزیع نامناسب و گرانفروشی انجام دهند اما باید ضمن برخورد با متخلفان، از نگاه بدبینی نسبت به تمام این فروشگاه‌ها خودداری کرد؛ همانگونه که در سطح جامعه با فرد خاطی برخورد می‌شود، نه همه مردم.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای ظرفیت‌های بسیاری دارند که باید به نحو احسن از آنها استفاده کرد، تصریح کرد: نباید به واسطه تخلف تعداد محدودی فروشگاه، حکم کلی صادر کرد، باید با فروشگاه های زنجیره ای متخلف برخورد شود.

 فیروزی با بیان اینکه باید میان فروشگاه های زنجیره ای و محلی تعادلی برقرار شود، افزود: نباید با توسعه فروشگاه های بزرگ، فروشگاه های محلی تضیف شده و با مشکل روبه رو شوند، ایجاد این فروشگاه‌ها باید به گونه ای باشد که توان فروشگاه‌های محلی از بین نرود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه دولت به جای ایجاد موانع در مسیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای با حمایت از آنها زمینه ارتقا و بهبود عملکردشان را فراهم کند، ادامه داد: کارگران و کارمندان بسیاری در این فروشگاه ها به کار گرفته شده‌اند که این موضوع بیانگر ظرفیت اشتغالزایی فروشگاه های زنجیره‌ای است از سوی دیگر این فروشگاه‌ها می‌توانند خدمات نوینی در زمینه توزیع کالا به مشتریان ادامه دهند.