شناسهٔ خبر: 168558 - سرویس سیاست
منبع: خانه ملت

اروپا به جای صدور بیانیه به تعهدات برجامی خود عمل کند

عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس، گفت: تروئیکای اروپا به تعهداش عمل نکرد و جمهوری اسلامی مکانیزم حل اختلاف را طبق بند ۳۶ برجام فعال کرده ، این جز حقوق و اختیارات ایران مطابق توافق هسته‌ای است.

به گزارش ««نماینده» ابوالفضل عموئی با اشاره به بیانیه تروئیکای اروپایی درباره توقف اجرای پروتکل الحاقی در ایران، گفت: بیانیه سه کشور اروپایی را دقیق و درست نمی‌دانیم، آنها به تعهداشان عمل نکردند و جمهوری اسلامی مکانیزم حل اختلاف را طبق بند ۳۶ برجام فعال کرده است، این جز حقوق و اختیارات ما طبق توافق هسته ای است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با عدم اجرای تعهدات آنها، ما تعهدات برجامی خودمان را کاهش دادیم و آخرین گام هم توقف اجرای پروتکل الحاقی بود که بر اساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها انجام گرفت.

وی افزود: ما اظهارات مقام اروپایی را نادرست می دانیم و از جنبه زیاده خواهانه است، آنها به جای بیانیه دادن باید به تعهداتشان برگردند و موضع گیری بدون اجرای تعهدات مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران نیست.

عموئی در ادامه یادآور شد: کمیسیون امنیت ملی در هفته آینده علی رغم اینکه در مجلس بودجه ۱۴۰۰ در حال بررسی است، جلسات فوق العاده‌ای را برای نظارت بر نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها با حضور مسئولان سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه برگزار می‌کند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم، اظهار کرد: مجلس بر اجرای قانون لغو تحریم‌ها اصرار دارد و این قانون را در جهت منافع ملی می‌داند و پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری رویکرد تعاملی را در پیش گرفته است، نگاه اختلافی با دولت هم مورد رسیدگی قرار می‌گیرد تا قانون با دقت اجرا شود.