شناسهٔ خبر: 168466 - سرویس جامعه
منبع: خانه ملت

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم:

تخریب محیط زیست جرم انگاری می‌شود / ورود به موقع قوه قضائیه برای حراست از محیط زیست

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: برخورد جدی با تخلفات محیط زیست از قاچاقچیان چوب و خاک گرفته تا شکارچیان غیر قانونی در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفته و همین امر شروعی برای حفاظت از محیط زیست در سایه قانون است.

به گزارش «نماینده» سمیه رفیعی در مورد ورود به هنگام قوه قضائیه در واگذاری بخشی از جنگل های هیرکانی گفت: حفاظت از محیط زیست که در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفت خط مشی است که رئیس قوه قضائیه در اولویتهای این قوه قرار داده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای افزود: طبق منابع خبری موثق قرار بود با حکم قاضی شعبه ۳۴ دادگاه تجدید نظر مازندران در یک فقره واگذاری اراضی جنگلی در منطقه "واز" شهرستان نور در استان مازندران در قالب طرح "اسکان دام"، عرصه ای به وسعت ۲۵ هزار مترمربع در قلب جنگل های هیرکانی شمال و با ارزش ریالی بیش از ۲ هزار میلیارد ریال، در روز شنبه دوم اسفند ۹۹ برای همیشه از پیکره جنگل های هیرکانی جدا شده و به اشخاص واگذار شود، با ورود دستگاه های نظارتی این واگذاری فعلا متوقف شد.

تخریب محیط زیست باید جرم انگاری شود

نماینده مردم در مجلس یازدهم  تاکید کرد: این اقدام قوه قضاییه مثال زدنی است برای سایر نهادها و سازمان‌های که می‌توانستند برای حفاظت محیط زیست از آب،  خاک و درختان گرفته تا حمایت از حیوانات مناطق حفاظت شده کار انجام دهند و اما بی توجه بوده‌اند، سیاست‌های قوه قضائیه در حمایت از محیط زیست در راستای سخنان مقام معظم رهبری است بدون شک امروزه تخریب محیط زیست باید جرم انگاری شود.

حفظ و نگهداری از محیط زیست در اصل ۵۰ قانون اساسی آورده شده و تخریب آن ممنوع اعلام شده

رفیعی در خصوص اصل ۵۰ قانون اساسی گفت: حفظ و نگهداری از محیط زیست در اصل ۵۰ قانون اساسی آورده شده و تخریب آن ممنوع اعلام شده، اما تاکنون آنطور که شایسته این قانون بوده  به آن اهتمام نشده است اما خوشبختانه با این اقدام قوه قضائیه می توانیم امیدوار باشیم که برخورد جدی با تخلفات محیط زیست از قاچاقچیان چوب و خاک گرفته تا شکارچیان غیر قانونی در دستور کار قرار گرفته است و همین امر شروعی برای حفاظت از محیط زیست در سایه قانون است.

بیشتر بخوانید:

کشتار آبزیان در خلیج فارس با فاضلاب شهری

گلایه رفیعی از ‌نبود مدیریت یکپارچه در بخش‌های مرتبط با محیط زیست

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: دخالت ها در حوزه  محیط زیست در گذر زمان خود را نشان می دهد و بر همین اساس ورود به هنگام دستگاه‌های نظارتی علی الخصوص قوه قضائیه بسیار اهمیت دارد.