شناسهٔ خبر: 167919 - سرویس مجلس
منبع: آریا

سخنی با رئیس جدید سازمان بورس

تاجریان

نماینده/علیرضا تاجریان، فعال رسانه ای: امروز محمدعلی دهنوی در جلسه شورای عالی بورس، جایگزین حسن قالیباف اصل شد و سکانداری سازمان بورس و اوراق بهادار را بر عهده گرفت.
رییس سازمان بورس نقش هماهنگ‌کننده میان ارکان بازار و  سیاست‌گذار در خصوص نحوه معاملات، ریزساختارهای بازار، جهت گیری کلی بازار و توسعه آن و سرنوشت سرمایه گذاران دارد و در شرایط امروز میلیون ها سهامدار مالباخته چشم به جسارت و تصمیم های مهم او دوخته اند.
سخنی با رئیس جدید سازمان بورس
نزدیک به یک سال از آغاز شراکت مردم با دولت برای اجرای یک پروژه مشترک در بازار بورس می گذرد؛ اشتراکی که با هدف «سرمایه گذاری مردم در بورس برای حفظ ارزش دارایی هایشان» و «کمک به دولت برای جبران کسری بودجه» آغاز گردید. در این شراکت باید دو نکته مهم را در نظر گرفت.
1- «شراکت» بین طرفین بر پایه «اعتماد» آغاز و ادامه می یابد. سرمایه گذاری مردم در بازار بورس بر پایه اعتماد به دولت و پس از فراخوان و دعوت دولت انجام شد.
2- «سرمایه گذاری» در بورس بر پایه «عقل درازمدت» است و به مثابه کاشتن درخت گردو است و کسی که درخت گردو می کارد، «باغ دار» است؛ نهال را می کارد، از آن مراقبت می کند و بعد از چند سال، درخت گردو محصول می دهد. این محصول پایدار و برای باغ دار یک سرمایه ارزشمند است. اما «زارع» بوته خربزه می کارد و محصول آن را بعد از چند ماه برداشت می کند؛ هر چند این محصول شیرین است اما پایدار نیست و بوته خربزه بعد از چند ماه از بین می رود و محصول جدیدی در کار نیست و زارع باید برنامه جدید برای کاشت محصول داشته باشد.
پروژه مشترک مردم و دولت، با «اعتماد» مردم به دولت شروع شد، این پروژه مشترک محصول داد و دولت این محصول را برداشت کرد و زمانی که نوبت به برداشت محصول مردم رسید، بورس به مثابه بوته خربزه عمل کرد!
آقای رئیس
امروز نزدیک به یک سال از شراکت مردم و دولت در بورس می گذرد و در این مدت، بازار سهام سالی متفاوتی را پشت سر گذاشته و پس از آن صعود تاریخی، سقوطی بی سابقه را پشت سر می گذارد. در این یک سال تعداد سهامداران بازار سرمایه از 5 میلیون به حدود 40 میلیون ایرانی رسیده است. اما بسیاری از خرده سهامدارانی که با تشویق و فراخوان غیرمعمول دولت، اندک نقدینگی و سرمایه‌های خود را به امید کسب سود روانه این بازار کرده بودند، به دلیل تصمیمات غلط مسئولان ارشد دولت و سازمان بورس، اینک با زیان‌های سنگین مواجه شده و اندک سرمایه‌هایشان را از دست داده‌ و در حاشیه زیان 70 درصدی و بیشتر قرار گرفته‌اند.
در این شراکت و اجرای پروژه مشترک که باید بر پایه «اعتماد» و «عقل درازمدت» شکل می گرفت و ادامه پیدا می کرد، امروز بسیاری از خرده سهامداران حقیقی به بازنده‌های بزرگ بازار تبدیل شده‌اند چرا که محصول این شراکت، «خربزه» بود و این محصول را هم دولت برداشت کرد.
هر چند دولت پس از برداشت محصول، تلاش کرد بار دیگر در نقش «زارع» در بازار بورس شراکت خود را ادامه دهد و حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها را مکلف کرد در حمایت از سهامداران خرد اقداماتی را انجام دهند، اما آنها به جای حمایت، اقدام به رنج منفی کشیدن و کسب سود در بازار کردند و سازمان و شورای عالی بورس که باید حافظ منافع همه سهامداران حتی سهامداران خرد و حقیقی باشد، چشم بر تخلفات حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها بست.
تداوم تخلفات و انفعال ناظر بازار در مقابل این تخلفات تا جایی پیش رفت که اعتراض و تجمع سهامداران را بدنبال داشت و رئیس وقت سازمان بورس پس از شنیدن فریاد اعتراض سهامداران و مالباختگان بازار سرمایه، به خاطر اینکه یارای عمل به مطالبه آنها را نداشت، راه استعفا را در پیش گرفت.
آقای رئیس
اکنون شما در شرایط بسیار حساس، سکاندار سازمان بورس شده اید و در جایگاهی قرار گرفته اید که می توانید میلیون ها دعا و یاد و نام نیک از خود بجای گذارید و یا بعد از استعفا یا جایگزینی، آنچه خوشایند نیست، تجربه کنید.
امروز سازمان بورس به مدیری توانمند و مقتدری نیاز دارد که جسارت تصمیمات مهم و اساسی را خصوصا در مواردی که پای تضعیف حقوق مردم در میان است، داشته باشد و بتواند با صراحت بدون رودربایستی و بدون وابستگی به گروه یا جریانی اقدام کند و جلوی جریانات مافیایی که می‌خواهند در بازار سرمایه اخلال ایجاد کنند را بگیرد.  
بورس پروژه مشترک دولت و مردم است و ادامه شراکت مردم با دولت و اجرای این پروژه مشترک، نیاز به تغییر نگاه دولت از «زارع» به «باغ دار» (کاشتن درخت گردو به جای بوته خربزه) و کسب مجدد اعتماد مردم دارد.
امروز که استقلال بازار سرمایه زیر سئوال رفته، میلیون ها سهامدار مالباخته چشم به جسارت و تصمیم های مهم شما دوخته اند و درخواست آنها و اهالی بازار سرمایه، استقلال بورس است و انتظار ندارند رییس جدید سازمان بورس به عنوان ابزاری برای دولت عمل کند.
آقای رئیس، منتظر اولین قدم شما برای بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه هستیم و این امر در گرو نمایش استقلال بازار سهام است.
آقای رئیس، نگاهتان به بازار بورس، نگاه یک «باغ دار» باشد نه یک «زارع»؛ در این بازار « درخت گردو» بکارید نه «بوته خربزه».
سخن پایانی:
سخن پایانی، کلام حضرت امیر (ع) با مالک اشتر است:
«پس در کارهای عمّال و کار گردانانت نظر و اندیشه کن، و چون آنان را تجربه و آزمایش نمودی بکار وادار . در کارهایشان کاوش و رسیدگی کن، و بازرسهای راستکار و وفادار بر آنان بگمار، زیرا خبرگیری و بازرسی در نهانی تو کارهای آنها را سبب وادار نمودن ایشان است بر امانت داری و مداراة نمودن و نرمی با رعیّت (هرگاه والی به کارهایشان نرسد آنها از راه عدل و دادگری بیرون رفته و بمردم ستم روا دارند و حقّ را برای آنکه شایسته است از نزدیک و دور (خویش و بیگانه) اجرا کن، و در آن کار شکیبا و (از خدا) پاداش خواه باش اگر چه از بکار بردن حقّ به خویشان و نزدیکانت برسد هر چه برسد (مثلا لازم آید که از روی حقّ یکی از خویشان را قصاص نمایی) و پایان حقّ را با آنچه بر تو گران (و بر نزدیکان سخت و دشوار) است بنگر که پسندیده و فرخنده است.»