شناسهٔ خبر: 167915 - سرویس مجلس
منبع: صدا و سیما

مشاور رئیس مجلس:

مردم و رسانه از اجزای مهم سواد حکمرانی هستند

رسولی مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سه حلقه مردم، رسانه و مسئولین اجزای مختلف سواد حکمرانی هستند که به هم پیوسته بوده و نمی‌توان از هم جدا در نظر گرفت.

به گزارش«نماینده» امیر ابراهیم رسولی فعال عرصه رسانه، مدیر کل هیئت رئیسه مجلس یازدهم و مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در برنامه فردای دیروز گفت: نمی‌توان واژه سواد حکمرانی استفاده کرد بدون آنکه به مردم و رسانه اشاره نکرد.

وی افزود: اجزای مختلف سواد حکمرانی را باید اشاره کرد که سه حلقه مردم، رسانه و مسئولین به هم پیوسته هستند و نمی‌توان از هم جدا در نظر گرفت و مشکل امروز ما در ایران این است که بین این ۳ مورد نتوانستیم تفکیک قائل شویم چرا که در برخی موارد گفته شده که ما به عنوان حاکمیت، حکومت می‌کنیم پس رسانه را ما باید تشخیص دهیم و نتیجه می‌شود زمانی که اینترنت تا این میزان پیشرفت کرده و حتی بعضی رسانه‌ها را حتی به دلایل منطقی فیلتر می‌کنیم مردم و حتی برخی از مسئولین باز هم استفاده می‌کنند پس باید این سه ضلع هم‌راستای باهم نه جدای از هم حرکت کنند.

رسولی بیان کرد: از سال‌های قبل تلویزیون فقط ۲ شبکه با برنامه‌ها و تایم‌های پخش محدود داشت تا امروز که عصر گسترش رسانه‌ها و سرعت آن‌ها است مردم چه اتفاقی برای آن‌ها افتاده، حاکمیت از مردم توقعاتی دارد در حالی که برای آن زمینه‌سازی صورت نگرفته است به عبارتی یک موج رسانه‌ای مردم، مسئولین را با خود پیش آورده و زمانی که همگی در این موج خیس شدیم تازه یادمان افتاده که همه شنا بلد نبودند و امروز در دهه چهارم انقلاب با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم و متاسفانه زمانی که و با مشکل مواجه می‌شویم به فکر می‌افتیم که باید چه کاری انجام دهیم که در اکثر مواقع نیز به دنبال راه حل اساسی نمی‌رویم و تنها صورت مسئله را پاک می‌کنیم.

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه در حوزه سواد رسانه‌ای کاری انجام ندادیم یک واقعیت است؛ ما کارهایی در کشور انجام دادیم اما کافی نیست و این کارها تا حدی نیست که بتوانیم به فکر حذف کامل پیام‌رسان‌های خارجی باشیم چرا که جایگزین داخلی مناسب که همه نیازهای مخاطبان را برطرف کند هنوز وجود ندارد.

رسولی خاطرنشان کرد: باید در مسئولین دغدغه ایجاد شود البته باید توجه کرد بهترین قانون‌ها هم تصویب شود اما اگر در مرحله اجرا کم‌کاری شود قطعا کاری از پیش نخواهیم برد.

مدیر کل هیئت رئیسه مجلس یازدهم اظهار کرد: پراکندگی رسانه‌ها در کشور سبب شده هر کس در حوزه رسانه سلیقه‌ای رفتار کند؛ ۳ ضلع مردم، رسانه و مسئولین اگر هر کدام کارکرد خود را به درستی انجام ندهد نمی‌توان انتظار بهبود اوضاع را داشت.

منبع: رادیو انقلاب