شناسهٔ خبر: 167896 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

بانک اطلاعاتی شورای نگهبان و اطلاعات سپاه مکمل مراجع ۴گانه در بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها

محمدصالح جوکار// سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: کمیسیون شوراها در حال بررسی طرحی جهت قانونگذاری برای نظارت بر عملکرد شوراها ضمن نظارت بر انتخابات شوراها از سوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات با ترکیبی متفاوت است.

به گزارش «نماینده» محمد صالح جوکار با تأکید بر اینکه شوراها نهادهای مردمی هستند که نقش و رسالت آنها در راستای خدمت رسانی به مردم است، گفت: خدمات شایسته ای در اکثر شوراها صورت می گیرد اما وجود برخی افراد فرصت طلب که با نفوذ در شوراها به دنبال تأمین منافع خود هستند، کار این نهادها را دچار اختلال می کند.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: نکته مهم نظارت بر انتخابات شوراها این است که باعث ورود افرادی به عرصه کاندیداتوری شوند که واجد شرایط بوده و بتوانند در صورت انتخاب شدن به مردم خدمت کنند.

وی افزود: بررسی دقیق صلاحیت کاندیداها از مراجع چهارگانه نظارتی به این دلیل است که سابقه سوء برخی افراد مشخص و هیأت نظارت مانع ورود این افراد به عرصه کاندیداتوری شود تا با فسادهای بعدی این افراد دست اندازی به جیب مردم صورت نگیرد.

جوکار در ادامه با تأکید بر اینکه در این مسیر لازم است از بانک اطلاعاتی شورای نگهبان و سازمان اطلاعات سپاه استفاده شود، عنوان کرد: نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بر عهده مجلس است اما از آنجایی که هیچ بانک اطلاعاتی در خصوص افراد در این هیأت وجود ندارد الزاما باید از ظرفیت مراجع نظارتی چهارگانه و البته بانک اطلاعاتی شورای نگهبان و اطلاعات سپاه استفاده شود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه شوراها باید اندیشه تحول در همه زمینه ها داشته باشند، عنوان کرد: شوراها نباید تبدیل به محفلی برای فعالیت های سیاسی شوند بلکه باید افراد خدمتگزار وارد آن شده و اجازه ندهند این نهاد جولانگاه مسائل سیاسی شود.

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در پایان خاطرنشان کرد: نظارت بعدی که باید در خصوص شوراها صورت گیرد بعد از تشکیل آن و بر عملکرد این نهاد است که تا کنون قانونی درباره آن نداشتیم اما هم اکنون طرحی در کمیسیون امور داخلی کشور در دست بررسی است تا هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات که متشکل از نمایندگان مجلس است با ترکیب متفاوتی بر عملکرد شوراها نیز نظارت کنند.