شناسهٔ خبر: 167787 - سرویس مجلس
منبع: میزان

دستورالعمل اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی؛ رهیافتی برای شفافیت اطلاعات اقتصادی

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ابلاغ دستورالعمل اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی جلوی کسانی که به هر دلیلی قصد داشتند به بیت‌المال دست‌اندازی کند را خواهد گرفت.

به گزارش «نماینده»، محمدرضا پورابراهیمی، با اشاره به ابلاغ«دستورالعمل اجرای قانون اعاده اموال نامشروع مسئولان»  از سوی رئیس دستگاه قضا، گفت: آیت‌الله رئیسی اقدام موثری را در احیای قوانین مهم اقتصادی کشور که بعضاً و به دلایلی اجرایی نشده بود، انجام دادند.

وی افزود: دستورالعمل اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی قطعا به شفافیت اطلاعات اقتصادی در کشور کمک شایان توجهی خواهد کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: همچنین این اقدام جلوی کسانی که به هر دلیلی قصد داشتند به بیت‌المال دست‌اندازی کند را خواهد گرفت بنابراین اگر این دستورالعمل با قدرت و قوت اجرا شود به خودی خود می‌تواند عامل پیشگیرانه تلقی شود.

این نماینده مجلس گفت: این دستورالعمل کمک می‌کند که اگر اموالی از مردم و بیت‌المال به یغما رفته مجدداً به بیت‌المال بازگردانده شود البته این موارد باید با دقت و ظرافت بررسی شود تا خدای ناکرده در این مبحث، خارج از قوانین عمل نشود.

پورابراهیمی با بیان اینکه ابلاغ دستورالعمل اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی بسیار مفید و موثر خواهد بود، اظهار داشت: حتی اگر یک ریال از بیت‌المال به هدر رفته باید به بیت المال بازگردانده شود و قوه قضاییه باید این موارد را در قالب دستورالعمل فوق مورد پیگیری قرار دهد، ضمن اینکه باید حرمت افراد تا زمانی که اموال نامشروعی اثبات نشده حفظ شود تا این مسئله خود بهانه‌ای برای برخوردهای سیاسی و سوء استفاده‌های سیاسی نشود.