شناسهٔ خبر: 167698 - سرویس جامعه
منبع: خانه ملت

سازمان مدیریت بحران کشور در فصل بودجه منفعل عمل کرد

غلاکرضا شریعتی نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس، از عدم تشکیل جلسات شورای عالی بحران و نبود تلاش در سازمان مدیریت بحران برای افزایش اعتبارات این بخش در بودجه ۱۴۰۰ از طریق پیگیری از کمیسیون تلفیق انتقاد کرد.

به گزارش «نماینده» غلامرضا شریعتی ، در انتقاد نسبت به بی‌توجهی دولت به اجرای قوانین درحوزه مدیریت بحران، گفت: بنده در این مورد هم به معاونت قوانین مجلس نامه ارسال کردم و هم در این رابطه در صحن تذکر دادم چرا که ۶ ماه از آغاز به کار این دوره از مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و نمایندگان ناظر مجلس نیز به شورای عالی بحران کشور معرفی شدند، اما شورای عالی بحران کشور در این مدت جلسه تشکیل نداده است.

چرا شورای عالی بحران کشور برای تقویت حوزه پیشگیری برنامه‌ریزی نمی‌کند؟   

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با توجه به اینکه ایران یکی از کشورهای حادثه‌خیز ناشی از بلایای طبیعی است، از ابتدای سال تاکنون شورای عالی بحران کشور که رییس جمهور در راس آن قرار داشته و وزارت کشور متولی برگزاری جلسات آن است، هیچ جلسه‌ای نداشته است.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که در قانون نیز بر آن تاکید شده، این است که باید پیش از وقوع حادثه در حوزه پیشگیری برنامه‌ریزی شود و اقدامات لازم در این زمینه توسط دستگاه‌های مربوطه انجام شود. اما هیچ کدام از مسئولان اجرایی از همت لازم برای اجرای این قانون برخوردار نیستند.

شریعتی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون که در فصل بودجه قرار داریم شاهد هیچ اقدامی از سوی سازمان مدیریت بحران برای تامین اعتبارات این بخش نیستیم و هیچ درخواستی مبنی بر تقویت بودجه این بخش در جهت رفع نواقصی که در این حوزه وجود دارد، دریافت نشده است.

وی افزود: جای تاسف دارد که مسئولان نسبت به تامین اعتبارات لازم در بودجه برای حوزه پیشگیری از بروز بحران غفلت می‌کنند که نتیجه آن پرداخت‌ هزاران میلیارد تومان خسارات ناشی از وقوع بحران می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: سازمان مدیریت بحران برخلاف تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف که در حال رایزنی با اعضای کمیسیون تلفیق برای تقویت بودجه خود هستند، نه تنها برای تقویت اعتبارات تخصیص یافته به مدیریت بحران در بودجه سنواتی تلاشی نداشته، بلکه برای ایجاد هماهنگی جهت رفع نواقص موجود در این حوزه هم تلاش نمی‌کند آن هم در شرایطی که بخش اعظمی از اعتبارات تعیین شده در بودجه محقق نمی‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: آنچه مسلم است شورای عالی بحران باید قبل از اینکه کشور درگیر بحران شود به تشکیل جلسه پرداخته و با دعوت از دستگاه‌ها و ارگان‌های مربوطه برای ایجاد آمادگی به‌منظور کاهش خسارات ناشی از بحران‌های احتمالی برنامه‌ریزی کند، کما اینکه در فصل زمستان با انواعی از بحران ناشی از سقوط بهمن، رانش زمین و ....مواجه هستیم، ضمن اینکه ایران پیوسته با بحران‌های ناشی از وقوع سیل، زلزله و ...مواجه بوده و درپی آنها حوادث تلخی هم رقم خورده است.