شناسهٔ خبر: 167391 - سرویس سیاست
منبع: خانه ملت

ایران ظرفیت جذب سرمایه‌گذاران خارجی دارد/ تقویت روابط تجاری منطقه‌ای فرصتی برای مقابله با تحریم‌ها

شهریار حیدری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به نقش کلیدی و محوری ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی، گفت: مذاکرات سازمان تجارت آزاد اوراسیا با ایران فرصتی برای مقابله با تحریم‌ها است.

به گزارش «نماینده» شهریار حیدری در توضیح اظهارات اخیر رئیس جمهور روسیه درباره آغاز مذاکرات سازمان تجارت آزاد اوراسیا با ایران، گفت: ایران در منطقه‌ای واقع شده که کشورهای جهان برای سرمایه‌گذاری باید ایران را مورد نظر داشته باشند. در حوزه ژئوپلتیک دو مسئله قلب زمین و ریشه زمین وجود دارد و تمامی تئوریسین‌های اقتصادی و سیاسی معتقدند که ایران در قلب و ریشه زمین است لذا از هر دو جهت اقتصادی و سرمایه‌گذاری حائز اهمیت است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: کشورهای همجوار به ویژه روسیه، نقش ایران را به دلیل داشتن جغرافیای مناسب برای سرمایه گذاری کلیدی و محوری می‌داند زیرا ایران به آب‌های آزاد و از طرفی به دریای خزر و از سوی دیگر به خشکی دسترسی دارد. این در حالی است که بسیاری از کشورها مانند افغانستان محصور در خشکی هستند.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مذاکرات تجاری با ایران بر مبنای مطالعات کارشناسی انجام گرفته، گفت: این موضوع را به عنوان یک فرصت باید قلمداد کرد. از سوی دیگر ایران و روسیه دارای پیوندهای سیاسی، تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی هستند لذا این روابط تاثیرات فراوانی خواهد داشت.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با یادآوری تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، تصریح کرد: یکی از راه‌های مقابله با تحریم استفاده از مزیت‌های جغرافیایی است لذا این نوع روابط با حفظ منافع در شرایط تحریم کمک شایانی به ما می‌کند. البته کشوری که به آبهای آزاد دسترسی دارد، در برابر تحریم شکننده نیست