شناسهٔ خبر: 166856 - سرویس مجلس
منبع: مهر

وزارت‌خارجه ترور شهید فخری‌زاده را پیگیری حقوقی کند

عباس مقتدایی نماینده اصفهان نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: وظیفه ذاتی وزارت امور خارجه آن است که ترور شهید فخری‌زاده را پیگیری حقوقی کند و مجلس نیز فعالیت‌های این وزارتخانه را در این زمینه رصد می‌کند.

عباس مقتدایی «نماینده»، با تأکید بر ضرورت پیگیری حقوقی و بین‌المللی ترور شهید فخری‌زاده، گفت: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و بخش‌های دیگری که در زمینه حقوقی می‌توانند اقداماتی را انجام دهند، باید به سرعت سازوکارهای مربوط به حقوق بین‌الملل درباره ترور را فعال کنند.

وی افزود: ما بر اساس ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب ۱۹۴۸، ماده ۶ میثاق حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱، ۲ و ۵۲ منشور ملل متحد دارای حقوقی هستیم که می‌توانیم از آن حقوق در عرصه بین‌المللی برای احقاق حقوق خود استفاده کنیم و به‌کارگیری همه ظرفیت‌های دیپلماتیک کشور و حقوقی و قضایی برای پیگیری این موضوع ضرورت دارد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: حتماً وزارت امور خارجه نقش هماهنگ‌کننده و پیگیری‌کننده در این جهت را باید به عنوان وظیفه ذاتی خود دنبال کند.

مقتدایی اظهار داشت: بر اساس ماده ۱۳ پروتکل دوم الحاقی به کنوانسیون‌های ژنو و اصول دیگری از حقوق بین‌الملل، ما می‌توانیم از حقوق و حیثیت کشور دفاع کنیم البته امروز شاهد هستیم که در غرب معیارهای دوگانه‌ای درباره مسائل مختلف از جمله ترور حاکم است.

وی گفت: اگر ترور در کشوری نظیر ایران یا یکی از کشورهایی آسیایی رخ دهد، به شکلی خاص با آن برخورد می‌کنند و اگر همین واقعه در یکی از کشورهای اروپایی رخ دهد، به شکل دیگری با آن برخورد می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با توجه به اینکه ترور نقض‌کننده حقوق پذیرفته شده بین‌المللی و قواعد آمره حقوق بین‌الملل است، وزارت امور خارجه در بالاترین سطح باید این موضوع را پیگیری کند، این مسئله یک مطالبه عمومی و وظیفه ذاتی وزارت امور خارجه محسوب می‌شود و مجلس شورای اسلامی در حوزه نظارتی، فعالیت‌های این وزارتخانه را در پیگیری این ترور مورد رصد و پیگیری قرار خواهد داد.

مقتدایی بیان کرد: ترور شهید فخری‌زاده توسط سرویس‌های جاسوسی بیگانه انجام شده است، رژیم صهیونیستی در آن نقش اصلی و آمرانه داشته و این مسئله نشان می‌دهد که هم حقوق مدنی و سیاسی پذیرفته شده در حقوق بین‌الملل نقض شده و هم اقدامات غیرقانونی و خشونت‌بار صورت گرفته و این جنایتکاران برای انجام اهداف شوم خود به زور متوسل شده‌اند.

وی با بیان اینکه بر این اساس باید در بالاترین سطح حقوقی، این ترور پیگیری شود، اظهار داشت: علاوه بر این، در مجامع بین‌المللی و سازمان‌های ذیل ملل متحد، سازوکارهایی در این زمینه وجود دارد که می‌توانیم این سازوکارها را برای پیگیری حقوقی ترور شهید فخری‌زاده فعال کنیم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع که قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران هم می‌تواند به پیگیری حقوقی و بین‌المللی ترور شهید فخری‌زاده ورود کند،  مبحثی مورد توجه است اما واقعیت آن است که وزارت امور خارجه باید فعالانه‌تر در این زمینه عمل کند.