شناسهٔ خبر: 166779 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

لزوم پاسخ سریع جمهوری اسلامی به ترور شهید فخری‌زاده

سارا فلاحی نماینده ایلام رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با بیان اینکه ترامپ در واپسین‌روزهای قدرتش دنبال ناامن کردن منطقه است، گفت: هوشمندی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به ترور شهید فخری‌زاده نافی واکنش سریع و قاطع به این ترور نیست.

به کزارش «نماینده»، سارا فلاحی ، در توضیح عوامل مختلف ترور شهید «محسن فخری‌زاده»، گفت: عوامل مختلفی در ترور ناجوانمردانه این دانشمند هسته‌ای موثر بوده است؛ ائتلاف آپارتاید صهیونیسم، ارتجاع عربی، نفاق و تروریسم آمریکایی‌ نقش اصلی در شهادت دانشمند بی بدیل ما داشته اند. این ترور ناجوانمردانه سیگنال ضعفی است که محور شرارت مذکور ارسال کرده چون در جبهه‌های مختلف از جمهوری اسلامی ایران شکست خورده اند و توان رویارویی مردانه در جبهه‌های جنگ ندارند همانطور که در دوران دفاع مقدس توان مقابله با ما را نداشتند لذا به رفتار بزدلانه ترور روی آوردند.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: بخشی از این اقدام ناشی از شکست این محورها در تمام استراتژی‌های منطقه ای در برابر جبهه مقاومت است و بخشی مرتبط با مکانیزم جبرانی است که این روزها ترامپ می خواهد با آن شکست تحریم ها و فشارهای حداکثری خود بر جمهوری اسلامی و شکست تروریسم تکفیری و در کل شکست سیاست های  خاورمیانه ای آمریکا را با آن جبران کند.

ترامپ و نتانیاهو در روزهای پایانی دولت ترامپ به دنبال ناآرام کردن و ایجاد آشفتگی در منطقه هستند

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس یازدهم با بیان اینکه ترور ناجوانمردانه شهید فخری‌زاده قطعا با چراغ سبز آمریکایی‌ها انجام گرفته است، ادامه داد: آمریکایی‌ها مستقیم یا غیرمستقیم در ترور شهید «محسن فخری زاده» نقش داشتند. دونالد ترامپ در روزهای پایانی دولت خود به دنبال ناآرام کردن و ایجاد آشفتگی در منطقه است. به نظر می‌رسد که ترامپ خواهان بروز جنگ منطقه‌ای به شکل نیابتی در واپسین روزهای قدرتش است.

لزوم واکنش قاطع جمهوری اسلامی به ترور شهید فخری‌زاده

فلاحی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران باید با هوشمندی پاسخ دهد و این هوشمندی نافی واکنش سریع و قاطع به این ترورها نیست. از زمان شهادت سردار سلیمانی تاکنون اسرائیلی‌ها تحرکات زیادی را در منطقه داشتند که از آن جمله عادی سازی روابط با برخی کشورهای منطقه و ایجاد پایگاه های ترور و جنگ در منطقه است و ترور اخیر هم مزید بر علت شد. تاریخ نشان داده که اگر ما یک قدم عقب بگذاریم آنها جسورتر می‌شوند بنابراین واکنش قاطع جمهوری اسلامی در این خصوص ضروری است.

ساختار آمریکا با اشخاص تعریف نمی‌شود

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: جریان‌های داخلی نباید دچار اشتباه استراتژیک شوند، ساختار آمریکا با اشخاص تعریف نمی‌شود. در ساختار سیاسی آمریکا تفاوتی بین دموکرات و جمهوری خواه نسبت به مواضع شان علیه جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت نیست لذا  ترامپ و بایدن را نباید از این ساختار جدا کنیم و به قضاوت بپردازیم. قطعا نتیجه رفتارهای دولت دموکرات اوباماست که ترامپ فشار حداکثری را به جمهوری اسلامی وارد می‌کند و تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای را اعمال می‌کند و نتیجه دولت ترامپ، بایدن است.

وی افزود: ساختار آمریکا به هم پیوسته است، متاسفانه برخی جریان‌های داخلی به اشتباه می‌خواهند بین ترامپ و بایدن تفاوت قائل شوند. در استراتژی آمریکایی‌ها، جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران و به طور کلی جهان اسلام، دشمن تعریف شده است. آنها حتی به طور مقطعی با کشورهایی چون امارات و عربستان اتحاد تاکتیکی برقرار می‌کنند تا در منطقه مسلمانان را از طریق خودشان تضعیف کنند. در بلند مدت عربستان و امارات در پازل امنیتی آمریکایی‌ها، دشمن محسوب می‌شوند.

اشاره ضمنی روسیه و اروپا به نقش آمریکا در ترور شهید فخری‌زاده

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی با اشاره به واکنش کشورهای اروپایی و روسیه نسبت به ترور شهید محسن فخری زاده، گفت: این کشورها به طور ضمنی عنوان کردند که ایالات متحده آمریکا در این ترور ناجوانمردانه نقش داشته است.

فلاحی معتقد است: یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود دشمنان ایران دست به چنین ترورهایی بزنند این است که آن ها نگران دانش و قدرت علمی جمهوری اسلامی در مدیریت  جهانی هستند لذا به سراغ نخبگان و دانشمندان ما آمده اند تا به اعتقاد خودشان عوامل اصلی توسعه علمی و فناوری کشورمان را از سر راه بردارند غافل از اینکه دکتر فخری زاده موسسه تحقیقاتی داشت و نخبگان بسیاری را تربیت کرده است.

ترور دانشمندان ایرانی، جمهوری اسلامی را برای پیگیری اهدافش جسورتر می‌کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: این ترورها ما را برای ادامه مسیر تحقق اهداف آرمانی نظام جمهوری اسلامی مقاوم‌تر و جسورتر می‌کند. رژیم صهیونیستی و ارتجاع عرب و آمریکایی‌ها در همین راستا ائتلافی را تشکیل داده اند زیرا از قدرت منطقه‌ای و علمی جمهوری اسلامی هراس دارند و در برآوردهای خود به این نتیجه رسیده اند که ایران در افق تعریف شده خود به قدرت علمی اول منطقه تبدیل خواهد شد.