شناسهٔ خبر: 166752 - سرویس مجلس
منبع: فارس

شفافیت آرا موجب عمق بخشی نظرات می‌شود

اقبال شاکری نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه شفافیت آرا منجر به عمق بخشی و بهبود کارکرد نمایندگان و پاسخگو کردن آنان در برابر مردم شده و منجر به عدم رانت و ابهام می‌شود گفت: باید تلاش کنیم شفافیت را از مجلس به سایر قوا تسری دهیم.

به گزارش «نماینده»، مجتبی شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ، درباره طرح شفافیت آراء نمایندگان اظهار داشت: طرح شفافیت آراء نمایندگان پیش از انتخابات مجلس و از سوی نامزدها مورد اقبال و تأیید آنها قرار گرفته است.

وی افزود: عملکرد مجلس در حوزه گفتمانی و اظهارنظر نمایندگان در صحن و بررسی طرح‌ها و لوایح هم اکنون شفاف است و مردم از طریق رسانه‌ها و سامانه‌های مرتبط با مجلس در جریان مذاکرات قرار می‌گیرند و عملا شفاف‌سازی وجود دارد، اما لایه‌های دیگری در مجلس است که شفاف‌سازی در آنجا هم به مردم کمک می‌کند و هم به مجلس

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شفافیت آراء، شفافیت کمیسیون‌ها و شفافیت مالی باید در مجلس پیگیری و اجرا شود، ضمن این که شفافیت در مکاتبات نیز از موضوعاتی است که هم لازم است و هم بخشی از مطالبات مردم از وکلای خود در  مجلس بوده است.

شاکری گفت: باید آراء نمایندگان نسبت به طرح‌ها و لوایح در معرض دید عموم قرار گیرد تا تکلیف موکل با وکیل خود مشخص شود. این در حالی است که متأسفانه موضوعاتی که در کمیسیون‌های مجلس مطرح می‌شود شفاف نیست و نظرات نمایندگان برای مردم روشن نیست، لذا لزوم گردش اطلاعات و نحوه مذاکرات نمایندگان باید برای افکار عمومی شفاف باشد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی سوالی از یک وزیر در کمیسیون‌ها مطرح می‌شود باید کیفیت مطالب و آراء آن مشخص شود تا خدای ناکرده رانتی به وجود نیاید و برای افکار عمومی سؤال و ابهام ایجاد نشود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید شفافیت آراء را در عرصه‌های دیگر در مجلس بکشانیم، البته برای این کار باید برخی از مواد آیین نامه داخلی مجلس را اصلاح کنیم.

شاکری با اشاره به عضویت برخی نمایندگان در هیأت مدیره‌های شرکت‌ها گفت: اگر نماینده‌ای عضو هیأت مدیره شرکت‌ها و به ویژه شرکت‌های دولتی است باید شفاف اعلام شود، ضمن این که مردم باید بدانند نماینده‌شان به چند سفر و مأموریت داخلی و خارجی رفته است و چه میزان حقوق، مزایا و دستمزد دریافت می‌کند.

وی افزود: کارکرد تخصصی، اصولی، ارزشی و انقلابی نمایندگان با اجرای شفافیت آراء در معرض عموم قرار می‌گیرد و درصورت اجرای دقیق آن افزایش پیدا می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شفافیت آراء منجر به افزایش عمق نظرات و کارشناسی‌تر شدن آراء می‌شود زیرا نماینده باید پاسخگوی رأی مثبت و منفی خود به جامعه باشد.

شاکری اضافه کرد: کارکرد نمایندگان فقط با شفافیت آراء محقق می‌شود، هر چند که ممکن است کیفیت آراء با توجه به نظر جمعی نمایندگان و موافقت صحن علنی تا چند روز خاص منتشر نشود که البته این موضوع اصلی پذیرفته شده است، فقط باید محدود باشد.

وی تصریح کرد: مجلس نباید با شفافیت آراء متوقف شود؛ چراکه شفافیت مجلس در مقابل کشور قطره‌ای در برابر دریاست. به همین دلیل شفافیت آراء نمایندگان فقط اعلام شروع برای اجرای شفافیت حداکثری در کل کشور است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:  شفافیت در عملکرد، مالی و بودجه تمامی دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی به دلیل اعتباری که گرفته‌اند برای مردم بسیار مهم است که بنا داریم بعد از شفافیت آراء نمایندگان به صورت جدی به این موضوع بپردازیم.

شاکری در پایان خاطرنشان کرد: شفاف سازی در کارکرد و عملکرد بودجه‌ای کشور اصل قضیه و ادامه مسیر شفافیت آراست که بایستی شفافیت در مجلس را به این موارد در کل کشور تسری دهیم.