شناسهٔ خبر: 166553 - سرویس مجلس

پاک فطرت نماینده شیراز و زرقان در حاشیۀ بازدید از تحریریۀ «نماینده»:

مشکل اصلی ما اقتصاد است و مسائل اجتماعی را هم تحت الشعاع قرار می دهد/ نماینده ها مزیت نسبی مناطق خود را در نظر بگیرند

علیرضا پاک فطرت نماینده شیراز نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت:نمایندگان در مناطق خود مزیت نسبی کالای اقتصادی را در نظر بگیرند

«نماینده» - حدیث ابراهیمی راد -علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در حاشیۀ بازدید از تحریریۀ «نماینده» دربارۀ تاثیر تعطیلی دوهفته ای مصوب ستاد مبارزه با کرونا گفت: تاثیر تعطیلی کرونا در حدی است که باعث افزایش مرگ و میر نشویم وگرنه با  این روال ناتوانی دولت و بی انگیزگی مردم که می بینیم، بعید می دانم باعث کاهش تبعات این بیماری شویم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات اصناف در تعطیلی دو هفته ای ستاد ملی مبارزه با کرونا افزود: برآوردی که در بازدیدی که از بازار تهران داشتم، این است که ما اگر بتوانیم همه جا را تعطیل کنیم و اگر زور هم در کار باشد، نهایتا یک هفته بتوان اصناف را تعطیل کرد؛ دلیل آن هم این است که صنف بازار حقوق بگیر نیستند، بلکه آنها پول و حقوق میخواهند و چک و اجاره مغازه دارند، مشکلات آنها بیشتر است.

وی با نقد تمرکز جمعیت در مرکز کشور گفت: متاسفانه سیستم شهرسازی ما با مشکل روبه رو است؛ به شکلی که تقریبا نصف جمعیت کشور در یک گوشه ای از کشور از جمله شهر تهران، قزوین و ... متمرکز شده است و از لحاظ ساختار جمعیتی در سطح کشور پراکنده نیست. متاسفانه با این شرایط کنترل کرونا سخت شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: بعید میدانم بتوانیم میزان مرگ و میر را کاهش دهیم، تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که آمار را در همین بازه تا یکی دوماه دیگر نگهداریم؛ از طرفی به فصل سرما نزدیک می شویم و کرونا نیز تا زمان کشف واکنس با ما خواهد ماند.

پاک فطرت ادامه داد: در زمینه آزمایش کرونا گامی بزرگ برداشته شده و از طریق بزاق دهان می توان تا ۲ ساعت تست انجام شود که قبلا در ۴۸ ساعت از ۳۰ هزار نفر تست گرفته می شد که با این امکان به ۳۰۰ هزار نفر رسیده است. ایران در این زمینه خوب کار کرده است و امیدوارم بتوان آن را کنترل کرد.

عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی با توضیح دربارۀ تاثیر دو هفته تعطیلی کرونا گفت: این تعطیلی دو هفته ای از چند جهت لازم است: یکی اینکه کادر درمان کمی به خودش بیاید و استراحت کند؛ دوم اینکه جمعیتی که درگیر شده اند محدود شوند و باعث پخش بیشتر ویروس نشوند، ولی اینکه فکر کنیم بعد از دو هفته آمار مبتلایان را کاهش دهیم به یک سوم یا یک چهارم برسد، امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به نیاز به امکانات قوی تر برای تعیین آمار دقیق مبتلایان افزود: من معتقدم این امارها خیلی هم امار های دقیقی نیستند چون فقط ما از کسانی که به مراکز درمان مراجعه می کنند تست می گیریم و آمار داده شده از همین تعداد است، نه از کل جمعیت ایران؛ در صورتی که ما باید بتوانیم از کل جمعیت تست بگیریم. برای همین یک مرتبه آمار به جای ۱۳ هزار تا به ۷۰ هزار تا و ۱۰۰ هزار تا مبتلا میشوند. در کشورهای دیگر چون امکانات قوی تری دارند آمار اعلامی دقیق تر است.

عضو کمیسیون عمران در بخش دیگری از گفتگو و در آسیب شناسی ساختار قوه مقننه در کشور گفت: من اولین بار است که به مجلس آمده ام و به نظرم با ساختار فعلی حتی اگر شخصیتهایی که در مجلس هستند بهترین افراد در ادوار مجلس، دلسوزترین، آگاهترین باسواد ترین، جوان ترین یا باتجربه ترین افراد هم باشند و هر کدام یک وزنه نیز باشند، نمایندگان نمیتوانند کاری از پیش ببرند؛ زیرا مجلس از لحاظ ساختار مشکلاتی دارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با ذکر گستردگی وظیفه نمایندگان ادامه داد: نکتۀ ای که در مورد نماینده ها وجود دارد این است که ما متاسفانه چند بخشی شدیم؛ من هم نمایندۀ بخش خودم یعنی شهر خودم شیراز هستم، و باید مشکلات شهروندان شیراز را حل کنم؛ در وهله بعدی نماینده منطقه یعنی استان فارس می شوم و باید مشکلات استان را حل کنم که نکند بودجه استان فارس از استان کرمان یا استان اصفهان یا بوشهر کمتر باشد. توجه به مسائل ملی و بین المللی نیز جزء وظایف دیگر هر یک نماینده است.

پاک فطرت با نقد عملکرد برخی نمایندگان در بی توجهی به شرایط استانی منطقه ای و در نظر نگرفتن مزیت نسبی کالاهای اقتصادی هر منطقه گفت: متاسفانه اینگونه است که به جای در نظر گرفتن مزیت نسبی فلان کالای اقتصادی، به دنبال این میروم که چون در اصفهان فولاد هست باید در استان فارس هم باشد، چون در استان کرمان کارخانه مس هست در استان فارس هم باشد؛ حالا دنبال این نیستم که از صنعت گردشگری استان فارس می توان استفاده کرد و این را تقویت کنم. لذا باید مزیت نسبی کالای اقتصادی را در نظر بگیریم.

عضو کمیسیون عمران با اشاره جنبه نمایندگی بین المللی گفت: وظیفه دیگر نماینده در زمینه بین المللی است، درگیری های اقتصادی گروه های دولت مربوط به مسائل داخلی است، جنبه دیگر نمایندگی؛ همین نمایندگی در عرصه بین المللی است که از نظر من از همه مهمتر است این جمعیت ۸۵ میلیون نفری ۲۹۳ نماینده بیشتر ندارد. این نماینده ها باید برای خارج از کشور هم برنامه ریزی کنند به دلیل اینکه بر روی اقتصاد ما، امنیت و مسائل اجتماعی ما هم تاثیر دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از کوتاهی وزیر امور خارجه و حضور رژیم صهیونیستی در امارات ادامه داد: شما دارید میبینید اسرائیل در بیخ گوش ما در دبی قرار دارد که می تواند اقتصاد و امنیت ما را تحت تاثیر قرار دهد، لذا نمایندگان نباید از این غافل باشند. باید از وزیر امور خارجه جواب بخواهند که چرا کم کاری کردند، دقت نکردند،  لابی نکردند؛ چرا اجازه دادند این اتفاق بیفتد، اینها از وظایف نماینده ها است که جای حرف دارد.

پاک فطرت با پیشنهاد تشکیل و تاسیس مجلس کوچک برای تعیین برنامه ای برای آینده ایران گفت: از نظر من مجلس با این ساختار همه این  کارها را نمی تواند انجام دهد در کنار این مجلس نیازمند مجلس کوچکتری هستیم که با مسائل منطقه ای کاری نداشته باشد. تعداد محدودی نماینده به عنوان مثال ۸۰ یا ۱۰۰ نفر نمایندۀ باتجربه و دنیادیده که به دنبال طرحی برای آینده نگرانه برای ۲۰ سال ایران برنامه ریزی کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از روش تصویب و ارائه طرحها در مجلس بیان کرد: طرحهایی که الان در مجلس مطرح میشود فی البداهه است؛ من به شخصه تخصصی در مورد آن ندارم ولی رای می دهم. زمان کافی برای بررسی نیست. نیمه شب طرح دوفوریت را در تبلت برای ما میفرستند و روز بعد در دستور کار قرار می گیرد که بررسی آن از توان نماینده خارج است. ضعف های سیستمی وجود دارد و مجلس باید ساختارش اصلاح شود. در مجلس هم کمیت و هم کیفیت مهم است. در یک دوره ای کمیت مهم بودو میگفتیم ۷۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کردند ولی الان به سمت کیفیت می رویم.

پاک فطرت در پایانی سخنان خود گفت: من دوست دارم کشورم که تا حالا سربلند بوده از این به بعد هم پیش برود، اما مشکل اصلی ما اقتصاد است که مسائل اجتماعی راهم تحت شعاع قرار می دهد؛ مولا علی می گوید فقر باعث تزلزل خانواده و کاهش جمعیت می شود. ما کشور توانمندی هستیم ندار نیستیم ولی بدون برنامه ایم  که این خیلی بد است.

گفتگو: حدیث ابراهیمی راد