شناسهٔ خبر: 166527 - سرویس مجلس
منبع: مهر

نمایندگان با دوفوریت طرح افزایش سقف کمیسیون‌ها موافقت کردند

صحن مجلس نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس جهت افزایش سقف کمیسیون‌های تخصصی موافقت کردند.

به گزارش «نماینده»،در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی دوفوریت طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی جهت افزایش سقف کمیسیون های مجلس به تصویب رسید.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در موافقت با این طرح، گفت: طبق آیین نامه فعلی، در ابتدای مجلس وضعیت کمیسیون ها را مشخص کردیم و بسیاری از کمیسیون هایی که داوطلبان زیادی داشت، در حال حاضر سقف آن کمیسیون ها پُر شده است.

وی متذکر شد: در دوره های قبل انتخابات، مرحله دوم انتخابات مجلس پیش از آغاز به کار مجلس انجام می شد و همه نمایندگان با هم وارد مجلس می شدند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بیماری کرونا باعث شد که نمایندگانی که انتخاباتشان دو مرحله ای شد، در شروع مجلس یازدهم حضور نداشته باشند و در نتیجه در فرآیند امتیازدهی جهت حضور در کمیسیون ها نبودند و عملا حق آنان تضییع شده است.

قاضی زاده هاشمی تأکید کرد: ما نمی توانیم مجددا و از اول ارزیابی کنیم و به نمایندگان جهت حضور در کمیسیون های تخصصی امتیاز  دهیم، چرا که این فرآیند طولانی می شود و راه میانه این است که ما تجدیدنظر کنیم و سقف کمیسیون ها را از نظر تعداد نمایندگان حاضر در آن افزایش دهیم تا کمک کند این افراد بر اساس امتیاز و جایگاهی که دارند و متناسب با سوابق و مدارکشان در کمیسیون تخصصی خود فعالیت کنند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: دو ماه است که ۱۰ نفر از نمایندگان جدید به مجلس اضافه شده اند اما هنوز کمیسیون های آنان تعیین تکلیف نشده است و به همین دلیل این طرح به صورت دوفوریتی ارائه شده است تا ظرف هفته آینده تکلیف حضور این افراد در کمیسیون های تخصصی روشن شود.

در ادامه جلسه، روح الله عباسپور نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس گفت: این نمایندگان به دلیل شیوع ویروس کرونا از حقوق خود محروم شده اند و دیرتر از سایر نمایندگان در مجلس حضور یافته اند.

وی افزود: طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی افراد باید بر اساس تجارب، تحصیلات و سوابق خود در کمیسیون های تخصصی حضور یابند و بر این اساس این ۱۰ نماینده هم باید بر اساس این فاکتورها در کمیسیونی حضور یابند که سوابقشان با آن مرتبط است.

حسن لطفی نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با دوفوریت این طرح، گفت: برخی از کمیسیون های مجلس از جمله کمیسیون حقوقی و قضایی، کمیسیون فرهنگی و کمیسیون اجتماعی با کمبود نماینده مواجه هستند و هنوز سقف این کمیسیون ها پُر نشده است و این ۱۰ نماینده می توانند در این کمیسیون ها حضور یابند.

همچنین معصومه پاشایی نماینده مردم مرند در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با دوفوریت این طرح، گفت: این مسئله قانونی در آیین نامه آمده است و نیاز به تصویب یک طرح دوفوریتی نیست و اجازه ندهید موضوع حضور نمایندگان در کمیسیون های تخصصی مهندسی و باعث تضییع حقوق دیگر نمایندگان شود.