شناسهٔ خبر: 166526 - سرویس اقتصاد
منبع: خانه ملت

پیچ و خم‌های متعدد در مسیر پرداخت یک وام ساده/بانک‌ها سلیقه‌ای رفتار می‌کنند

کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه تصمیمات بانک مرکزی و دولت برای بانک‌ها ضمانت اجرایی تلقی نمی‌شود، گفت: متاسفانه پیچ و خم‌های متعدد در مسیر پرداخت یک وام ساده مشاهده شده است.

به گزارش «نماینده» جبار کوچکی‌نژاد با انتقاد از روند پرداخت وام‌های خرد و درخواست ضامن‌های متعدد از متقاضیان ازسوی بانک‌ها، گفت: با توجه به افزایش فشار اقتصادی،  مردم برای گذران امورات خود رجوع بیشتری به وام‌های خرد آورده‌اند، لذا بانک‌ها باید کمک حال مردم باشند اما نه تنها همراهی با آن‌ها ندارند بلکه تا آنجایی که می‌توانند جلوی پای متقاضیان سنگ‌اندازی می‌کنند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل تامین ضامن برای متقاضیان وام‌های خرد، افزود: به‌عنوان مثال کشاورزان می‌توانند ضامن یکدیگر شده یا کارمندان غیررسمی و قراردادی نیز به‌عنوان ضامن پذیرفته شوند، همچنین پذیرش ضمانت کسبه معتبر به‌عنوان ضامن راه دیگری برای تسهیل شرایط است.

وی اضافه کرد: وام‌های خرید و اجاره مسکن، وام ازدواج و... به سخت‌ترین شکل ممکن به متقاضیان پرداخت می‌شود چراکه بانک‌ها از سیاست و رویه واحدی تبعیت نمی‌کنند و هر بانک مطابق سلیقه خود از متقاضی ضامن خواسته و شرایطی را برای پرداخت این وام‌ها در نظر می‌گیرند.

کوچکی نژاد از عدم وجود یک سیاست کلی برای پرداخت وام‌های خرد انتقاد کرد و افزود: متاسفانه تصمیمات بانک مرکزی و دولت برای بانک‌ها ضمانت اجرایی تلقی نمی‌شود به همین دلیل پیچ و خم‌های متعدد در مسیر پرداخت وام و حتی برخوردهای ناشایست با متقاضیان وام مشاهده شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس نیز در بعد نظارتی این موضوع را پیگیری می کند تا شرایط پرداخت وام های خرد و ازدواج را تسهیل کند، گفت: بعد نظارتی بانک مرکزی باید فعالتر شود و بانک‌ها بازخواست شوند که چرا بخشنامه‌ها را اجرا نمی‌کنند.