شناسهٔ خبر: 166477 - سرویس پارلمان شهری
منبع: خانه ملت

تصویب و اجرای طرح مدیریت یکپارچه شهری به کاهش هزینه‌های اداره شهر منتهی می‌شود

اقبال شاکری عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس، تصویب و اجرای طرح مدیریت یکپارچه شهری را عاملی برای  ایجاد تحولی بزرگ در حوزه شهری و کاهش هزینه‌های اداره شهر دانست.

به گزارش «نماینده» اقبال شاکری در مورد دلایل نبود جرات در مدیریت شهری تهران برای اتخاذ تصمیمات سخت که یک عضو شورای شهر بدان اشاره کرده بود، گفت: ما طرح بسیار مهمی تحت عنوان مدیریت یکپارچه شهری در شورای شهر داریم که در گذشته در قالب لایحه توسط دولت ارائه شده بود و حدود ۸ سال است که به طرح تبدیل شده است و تصویب و اجرای آن تحول بزرگی را در کشور ایجاد خواهد کرد.

طرح مدیریت یکپارچه شهری مانعی در مسیر موازی‌کاری دستگاه‌های فعال در حوزه شهری

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر این اتفاق رخ دهد حوزه اختیارات شهرداران و شوراهای شهر در مدیریت امور مربوط به شهر، یکپارچه می‌شود و سازمان‌هایی همچون راهنمایی و رانندگی، آب، فاضلاب، برق، بهداشت و ... که در حوزه شهر فعالیت دارند، همگی باید تحت نظر مدیریت یکپارچه شهردار و شورای شهر قرار گیرند.

طرح مدیریت یکپارچه شهری دست شهرداری را برای تامین رفاه عمومی باز می‌کند

وی افزود: تحقق این امر باعث افزایش حوزه اختیارات آنها می‌شود، ضمن اینکه دستشان را برای برنامه‌ریزی‌های بهتر باز می‌کند و شهر هم از تعدد شیوه‌های مدیریتی، دوباره کاری‌ها و عدم‌هماهنگی بین مسئولان مربوطه نجات پیدا می‌کند و در پی آن زندگی شهروندان نیز بهتر خواهد شد.  

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،  یادآور شد: امیدوارم هر چه زودتر این طرح تصویب و اجرا شود، هر چند درحال حاضر در دستور کار قرار گرفته است و با کمک کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس در حال پیگیری هستیم تا روند بررسی آن با سرعت پیش برود.

وی تصریح کرد: تصویب و اجرای طرح مدیریت یکپارچه شهری باعث می‌شود که تمام سازمان‌های خدمات‌رسان در شهر تحت نظر شهرداری فعالیت کنند تا از مدیریت‌های موازی جلوگیری شود و از این طریق هزینه اداره شهر نیز کاهش پیدا می‌کند و مردم از این دردسرها و ناهماهنگی‌های بین این سازمان‌های فعال در حوزه شهری نجات پیدا خواهند کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، اظهار کرد: گاهی این سازمان‌ها به اقداماتی در سطح شهر دست می‌زنند که مردم را دچار مشکل می‌کنند، از سوی دیگر اغلب آنها از نظر هزینه نیز در احداث شبکه‌هایشان با هم یکپارچه نیستند و هر کدام به صورت جداگانه شبکه احداث می‌کنند و اگر این طرح اجرا شود در قالب شبکه‌ای یکپارچه باید کانال‌های تاسیساتی از یک کانال بروند و برای این اقدام یک بار هزینه شود، نه اینکه شبکه جداگانه برای مخابرات، آب، برق و... و. احداث شود.  

عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: البته یک طرحی هم برای کانال‌های تاسیساتی مشترک شهری تصویب شد که باید اجرا می‌شد، اما به دلیل اینکه مدیریت آن در دست یک نفر نیست، همچنان بلاتکلیف باقی مانده است، بنابراین شهر برای مصرف منابعش و ارائه خدمات به شهروندان نیاز به مدیریت واحد دارد.