شناسهٔ خبر: 166047 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری تصویب شد

مجلس نمایندگان مردم در خانه ملت با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری موافقت کردند.

به گزارش «نماینده»، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۱ آبان) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران با کلیات آن با ۱۶۰ رأی موافق، ۷۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. همچنین نمایندگان مجلس برای بررسی بیشتر در قالب دوشوری این طرح را به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ارجاع دادند.

علی حدادی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: در اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری موضوع مدرک تحصیلی داوطلبان نیز اصلاح شده است. حضور برخی داوطلبان ریاست جمهوری در گذشته وهن به نظام جمهوری اسلامی بود، در حال حاضر مدرک تحصیلی داوطلبان به کارشناسی ارشد ارتقا یافته است.

نماینده مردم ساوجبلاغ و نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مقام معظم رهبری در بند ۱۰ سیاست های کلی انتخابات به ارتقای شایسته سالاری همراه با زمینه سازی مناسب در انتخاب داوطلبان و تعیین دقیق معیارها، شاخص ها و شرایط اختصاصی و عمومی داوطلبان در چارچوب قانون اساسی با تاکید بر کارآمدی علمی و جسمی، تعهد به انقلاب، اسلام و نظام اشاره دارند.

محمدصالح جوکار با بیان اینکه انتظار داشتیم نماینده دولت از طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری حمایت کند، گفت: نماینده دولت در تمام فرآیند آماده سازی طرح در کمیسیون حضور داشته است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با اشاره به اینکه نماینده شورای نگهبان در کمیسیون حضور داشته و از طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده است، افزود: باید افرادی با برنامه و واجد شرایط در انتخابات ریاست جمهوری حاضر شوند، موضوع محدودیت سنی را می توان در کمیسیون بررسی کرد.

وی با تاکید بر اینکه مردم از ما انتظار دارند فردی رئیس جمهور شود که توانمندی لازم را داشته باشد، عنوان کرد: تمام طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری منطبق بر سیاست های ابلاغی انتخابات توسط مقام معظم رهبری است.

نماینده مردم یزد، اشکذر، بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیشنهادات نمایندگان در خصوص طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در صحن علنی مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: اجازه دهید افرادی مدیر، شایسته و توانمند در انتخابات ریاست جمهوری حضور داشته باشند تا مردم نگویند ای کاش رأی نداده بودیم، اگر رئیس جمهور کارآمد داشته باشیم رنج مردم و نمایندگان کاهش پیدا می کند.

محمدجواد کولیوند معاون پارلمانی وزیر کشور گفت: زمانی باید حرفی ارائه شود که دولت در آن زمینه لایحه ای ارائه نکرده باشد، لایحه دولت در خصوص اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در سال پایانی دوره گذشته مجلس شورای اسلامی ارائه و بررسی های اصلی بر روی آن انجام شد.

وی افزود: اصلاحاتی برای جلوگیری از ثبت نام افراد زیاد در انتخابات ریاست جمهوری در طرح مذکور آمده در حالی که در قانون اساسی معیارها و شرایط لازم نامزدها وجود دارد.

کولیوند با اشاره به اینکه شورای نگهبان می تواند با توجه به اختیاراتی که دارد شرایط را اعلام و از ثبت نام افراد واجد شرایط جلوگیری کند، این طرح کاهش اختیارات شورای نگهبان را به همراه دارد، افزود: مکلف کردن وزارت کشور به الکترونیکی کردن انتخابات با اصل ۷۵ قانون اساسی مغایرت دارد.