شناسهٔ خبر: 166027 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

مجلس با ثبت اعتراض به قطع یارانه نقدی موافقت کرد

یارانه نمایندگان مردم در مجلس شرایط ثبت اعتراض افرادی که یارانه نقدی آنها قطع شده است را با شرط برگزاری آزمون وسع مشخص کردند.

به گزارش «نماینده» نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۱ آبان) مجلس شورای اسلامی با الحاق یک ماده به طرح تامین کالاهای اساسی با ۲۰۲ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که براساس آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف به بررسی اعتراض افرادی که یارانه آنها قطع شده و همچنین برگزاری آزمون وسع برای پرداخت یارانه به آنها شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی به عنوان پیشنهاددهنده گفت: متاسفانه برخی از افراد مددجوی کمیته امداد هستند، اما به آنها یارانه پرداخت نمی شود و در حالی که حامل های انرژی چندین مرتبه افزایش یافته، اما یارانه ها افزایش نیافته است. در حالی که در زمان پرداخت یارانه، ارزش آن حدود ۱۰ تا ۱۲ دلار بود اما در حال حاضر ارزش آن به ۲ دلار هم نمی رسد.

وی ادامه داد: براساس قانون هدفمندی یارانه ها، یک دوم حاصل از افزایش حامل های انرژی باید به مردم پرداخت شود، اما پرداخت نشده و به طور مداوم با افزایش قیمت خدمات و کالاها مواجهیم و هر دستگاهی قیمت ها را در حوزه خود افزایش می دهد.

سید غنی نظری خانقاه نیز در مخالفت با این پیشنهاد گفت: سامانه وزارت رفاه تاکنون نتوانسته افراد مستحق را شناسایی کند و سیستم رفاه ایرانیان بسیار ضعیف عمل کرده است، نباید با ارائه چنین پیشنهادی طرح را از حالت کلی خارج کنیم و بار اضافی بر دوشت دولت بگذاریم.

وی ادامه داد: چرا نماینده دولت در رابطه با بهبود معیشت مردم مخالفت می کند، دولت نباید با طرح های معیشتی مخالفتی داشته باشد.

احمد امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه این پیشنهاد در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه است، تصریح کرد: متاسفانه در زمان ثبت نام یارانه ها، برخی از مردم به دلیل عدم دسترسی به سیستم های اینترنتی و مراکز ثبت نام از ثبت نام جا ماندند و به نمایندگان مراجعات زیادی می شود. از سوی مردم امکان مراجعه به سازمان هدفمندی یارانه ها در تهران را ندارند.

وی یادآور شد: دراین پیشنهاد امکان آزمون وسع وجود دارد، یعنی باید افراد اول ثبت نام کنند، سپس از آنها آزمون وسع گرفته شده و در نهایت به نیازمندان پرداخت می گردد.

محمدمهدی مفتح نیز به عنوان سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در موافقت با این پیشنهاد ادامه داد: این پیشنهاد در کمیسیون مطرح نشده، اما در راستای اهداف کمیسیون است و بر اساس آن آزمون وسع گرفته خواهد شد و به نیازمندان یارانه پرداخت می شود