شناسهٔ خبر: 165900 - سرویس مجلس
منبع: فارس

26 درصد شمش تولیدی در بورس عرضه شد

حجت الاسلام سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس گفت: ورق فولاد را از بورس می‌خرند و به خودروساز 1.5 برابر می‌فروشند، هم در قیمت و هم در نحوه توزیع مافیا وجود دارد.

به گزارش «نماینده»،حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه، 6 آبان) مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی بازار فولاد گفت: تا پایان سالجاری 30 میلیون تن سیمان تولید داریم و مصرف داخلی هم حدود 12 تا 14 میلیون تن است و مازاد تولید داریم این در حالی است که ما شاهد گرانی فولاد در بازار هستیم. 

وی با اشاره به تولید آهن اسفنجی افزود: ما بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی هستیم، مصرف داخلی کم است و حدود 16 میلیون تن صادرات داریم و دراین مورد هم مازاد تولید وجود دارد اما گرانفروشی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بخش کوچکی که در بورس ارائه شده در رینگ صادراتی عرضه می‌شود و بر روی قیمت تأثیر می‌گذارد؛ اما قیمت داخلی را چین و  آمریکا مشخص می‌کنند که این موضوع منشأ گرانفروشی شده است؛ قیمتی که در داخل به فروش می‌رسد حدود 100 دلار گران‌تر به فروش می‌رسد. چرا باید این فولاد که مازاد هم داریم را به مردم خودمان گرانتر عرضه کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مافیای پیچیده فولاد شکل گرفته است، مطرح کرد: در 6 ماه اول امسال حدود 26 درصد شمش در بورس عرضه شده است و الباقی کجا رفته است؟ ایجاد یک نوع گرانی در این محصول شده است، ورق را از بورس می‌خرند و به خودروساز یک و نیم برابر می‌فروشند، چرا خودروساز خود آن را نمی‌خرد؟ هم در قیمت و هم در نحوه توزیع مافیا وجود دارد.

سلیمی تأکید کرد: نُرم قیمت فولاد نسبت به سیمان حدود یک به هفت بوده است، در میانگین قیمت 10 سال گذشته، امسال بالای 200 درصد شده است، علت آن چیست؟ چه کسی به این گرانفروشی دامن می زند و سود آن در جیب چه کسی می‌رود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به عدم شفافیت در موضوع فولاد تأکید کرد: 16 میلیون تن صادر می‌شود و 5 میلیارد دلار از طریق این صادرات فولاد درآمد داریم، آیا این ارز به کشور بازگشته است؟ چگونه به کشور بازگشته و چگونه هزینه شده است هم باید مشخص شود.