شناسهٔ خبر: 165860 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

وظایف شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی اصلاح شد

مجلس نمایندگان مجلس طرح اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی را جهت تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

به گزارش «نماینده»  نمایندگان در جلسه علنی امروز (دوشنبه، ۵ آبان ماه)  مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح دو فوریتی قانون اصلاح تبصره ۱ و ۲ قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب ۱۳۶۸ اعاده شده از شورای نگهبان با اصلاح ماده یک آن موافقت کردند.

ماده ۱ به این شرح اصلاح شد: تبصره‌ (۱) ماده واحده قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب ۲۱ / ۶ / ۱۳۶۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره ۱- به ­منظور نیل به خودکفایی در محصولات اساسی کشاورزی موضوع این قانون، «شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی» که از این پس در این قانون به اختصار شورا نامیده می­شود با وظایف و ترکیب زیر تشکیل می‌شود.

الف) وظایف :تعیین قیمت تضمینی محصولات اساسی کشاورزی با در نظر گرفتن معیارهای زیر:

۱-۱- هزینه‌ های واقعی تولید و سود متعارف؛

۱-۲-  تعیین نحوه خرید توسط بخش دولتی

۲-۲- تعیین نحوه خرید توسط بخش غیردولتی و سهمیه خرید حداقل به قیمت تضمینی تعیین شده نحوه حمل و نقل و سایر موارد مرتبط در بخش‌های دولتی و غیردولتی

۱-۴- هزینه تمام شده محصول مشابه وارداتی شامل هزینه خرید در مبدأ، هزینه‌های حمل و نقل، تعرفه ‌های وارداتی، هزینه‌ های حمل داخلی کشور و سایر هزینه‌ های مترتب بر واردات محصول مشابه؛  تعیین نحوه‌ خرید توسط بخش‌های دولتی و خصوصی؛ تعیین نوع و میزان انواع ابزارهای حمایتی از جمله تسهیلات، کمک‌های بلاعوض، یارانه سود و کارمزد تسهیلات، یارانه انواع نهاده‌ ها و عوامل تولید؛ تعیین سیاست‌های اجرایی صادرات و واردات محصولات اساسی کشاورزی در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه الحاق شد.

ب) ترکیب شورا:وزیر جهادکشاورزی؛ (رئیس شورا برابر با ماده ۱۴ قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی) وزیر امور اقتصادی و دارایی؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور؛ رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی؛ رئیس اتحادیه مرکزی تعاونیهای روستایی؛ رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی؛ سه نفر کشاورز خبره با حکم وزیر جهاد کشاورزی؛ دو نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست (بعنوان ناظر بدون حق رأی به انتخاب مجلس شورای اسلامی).

تبصره‌ (۲) قانون به شرح زیر اصلاح شد:

جلسات شورا با دعوت وزیر جهادکشاورزی تشکیل می شود و با حضور اکثریت اعضا رسمیت می­ یابد و مصوبات آن با رأی اکثریت مطلق اعضای حاضر معتبر می‌باشد و مصوبات شورا پس از تائید وزیر جهاد کشاورزی لازم الاجراست. برای تعیین قیمت تضمینی، جلسات شورا حداقل سه ماه قبل از شروع سال زراعی تشکیل و قیمت‌ها حداکثر تا آخر تیرماه همان سال تعیین می‌ شود. قیمتهای مصوب و سایر مصوبات شورا حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ تصویب توسط رئیس شورا برای اجرا ابلاغ و از طریق رسانه‌ ها اعلان می شود.