شناسهٔ خبر: 165777 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

مجلس با تقویت نظارت باید دولت را فعال‌کند/ استیضاح رئیس‌جمهور به نفع مردم و راهکار رفع مشکلات اقتصادی نیست

محمدصالح جوکار// رئیس کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس با تاکید بر ابزارهای نظارتی برای فعال‌ کردن دولت، گفت: استیضاح رئیس جمهور قطعا حواشی به دنبال خواهد داشت که به نفع مردم نیست و از این طریق منافع مردم تامین نمی‌شود.

به گزارش «نماینده» محمدصالح جوکار در توضیح دلایل مخالفت خود با استیضاح رئیس‌جمهور، گفت: کشور ما مشکلات جدی دارد و دولت در شرایط فعلی از کمترین میزان محبوبیت برخوردار است. مردم با مسائل اقتصادی، معیشتی، اشتغال و مسکن دست و پنجه نرم می‌کنند و حق دارند که مطالبات خودشان را داشته باشند. شاید در وهله اول مردم معتقد باشند که با استیضاح رئیس جمهور مشکلات حل می‌شود اما ما در شرایطی هستیم که ثبات اقتصادی نداریم و اگر در دولت بی‌ثباتی اتفاق بیفتد و برای مدتی رئیس جمهور نداشته باشیم، به موجب بروز خلاء در دولت مشکلات بیشتر خواهد شد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی افزود: در حقیقت به جای استیضاح رئیس جمهور با افزایش نظارت بر دستگاه‌های اجرایی باید دولت را فعال کرد. مجلس باید بخش نظارتی خود را تقویت کند و طرح هایی را در دستور کار قرار دهد که بستر حل مشکلات را ایجاد و دولت را مکلف به حرکت در این مسیر کند.

وی ادامه داد: اگر مجلس بتواند دولت را مدیریت و بر عملکرد آن نظارت کند به نوعی که دولت بر اساس برنامه پیش رود، قطعا مشکلات اقتصادی مرتفع خواهد شد. امروز دولت طبق برنامه عمل نمی‌کند. به عنوان مثال اگر بودجه‌ای برای مبارزه با کرونا اختصاص یابد ما باید نظارت کنیم تا این بودجه در جای خودش هزینه شود.

جوکار معتقد است: متاسفانه ناهماهنگی‌هایی در میان دستگاه‌های دولتی وجود دارد که مجلس می‌تواند رأسا به آنها ورود پیدا کند. رئیس مجلس هم در این مدت پیگیر برقراری این هماهنگی‌ها و تعامل با دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، پولی و بانکی است و این قطعا راهکار موثری است. ما از همین طریق و به صورت گسترده‌تر و با مشارکت بیشتر دستگاه‌های اجرایی و کمیسیون‌های مجلس باید برنامه ها را عملیاتی کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح رئیس جمهور در شرایط فعلی کشور را به مصلحت ندانست و گفت: موضوع استیضاح رئیس جمهور قطعا حواشی به دنبال خواهد داشت که به نفع مردم نیست و از این طریق منافع مردم تامین نمی‌شود. هرچند نارضایتی مردم نسبت به عملکرد دولت افزایش پیدا کرده اما مجلس بر پاسخگویی مطالبات مردم واقف است و بر آن تاکید دارد.

وی ادامه داد: مجلس طرح‌هایی را در دست بررسی دارد که مربوط به موضوعات تامین کالاهای اساسی با استفاده از کالابرگ، اخذ مالیات از خانه‌ها خالی، ارایه اراضی ارزان به مردم برای بهبود بازار مسکن و غیره است. مجلس این طرح ها را تعیین تکلیف و دولت را مکلف به اجرای آنها خواهد کرد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مقام معظم رهبری در پیام افتتاحیه مجلس یازدهم بر روی مسئله اقتصاد تاکید کردند و فرمودند که اقتصاد باید وضعیت مطلوبی به خود گیرد لذا همه باید بر روی این هدف متمرکز شوند و از نگاه به حواشی جلوگیری کرد. دولت باید بر روی این موضوعات متمرکز شود و نمایندگان از ابزارهای نظارتی خود در راستای بهبود وضعیت معیشتی مردم، تامین منافع ملی و رفع تنگاناهای اقتصادی استفاده کنند. ما با به حرکت درآوردن بخش‌های از دولت که منفعل شدند و با رصد آنها موجبات حل مشکلات اقتصادی را می‌توانیم فراهم کنیم.