شناسهٔ خبر: 165761 - سرویس مجلس
منبع: تسنیم

عدم ترخیص یک میلیون تن ذرت از گمرک!

ساداتی نژاد/2 رئیس کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه چرا یک میلیون تن ذرت پس از ۲۰ روز از گمرک ترخیص نشده است، گفت: بانک مرکزی پاسخگوی دلایل افزایش نهاده و مرغ نیست.

به گزارش «نماینده»، سیدجواد ساداتی‌نژاد، ضمن اشاره به کمبود نهاده‌های دامی در بازار اظهار داشت: متاسفانه سازمان تعاون روستایی در طول سال تاسیس آن هنوز به روز رسانی نشده است در حالی که این سازمان حامی و متولی کشاورزان است و زمانی که تولید بیش از حد نیاز است از کشاورزان محصولاتشان را خرید می‌کند.

وی ضمن تاکید بر لزوم نوسازی سازمان تعاون روستایی با ارائه برنامه جامع اجرایی افزود: لازم است تا این سازمان نسبت به نوسازی در حوزه بازرگانی اقدام کند تا با ساز و کارهای جدید بتواند در حوزه بازرگانی عملکرد قابل قبولی داشته باشد و شبکه مناسب و منظمی داشته باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از ناکارآمدی شدی در وزارت صمت و بانک مرکزی در حوزه تامین نهاده‌های دامی ابراز داشت: متاسفانه در حوزه قیمت گوشت، مرغ و تخم‌مرغ وزرات صمت و جهاد آمار واحدی ندارند و دارای تناقض است که این موضوع ضعف بزرگی است چراکه آمارهای آنان غیر واقعی است.

وی ضمن انتقاد از توزیع ماده دامی خارج از سیستم سامانه بازارگاه در برخی اوقات گفت: متاسفانه بانک مرکزی پاسخگوی سوالات در حوزه وضعیت تامین نهاده و افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ نیست و این مهم جای سوال است در حالی که ۴۵ روز طول می‌کشد تا نهاده به دست متقاضی می‌رسد.

ساداتی‌نژاد ضمن انتقاد از انباشت نهاده دامی در گمرک تصریح کرد: متاسفانه بک میلیون تن ذرت در گمرک بعد از گذشت ۲۰ روز هنوز ترخیص نشده و از سوی دیگر نیز از اختصاص داده شده به تامین نهاده‌های دامی مرغوب نیست و همین موضوع باعث آشفتگی بازار مرغ و محصولات آن شده است.

وی ضمن تاکید بر نظارت هر چه بیشتر دستگاه‌های نظارتی تاکید کرد: شاید عده‌ای به دنبال کمبود مرغ در بازار و نیاز کشور به واردات هستند؛ دستگاه‌های نظارتی باید بیش از پیش در مورد نظارت همت بیشتری تخصیص دهند و در این زمینه دقت بیشتری به خرج دهند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به راه‌اندازی سامانه نظارت مردمی افزود: در این سامانه موارد مختلف مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و قیمت اقلام و کالاها در این حوزه نیز از طریق سامانه نظارت مردمی در دسترس اعضا قرار می‌گیرد و در کنار آن یک پایگاه اطلاع‌رسانی ویژه کمیسیون کشاورزی نیز راه‌اندازی شده است.