شناسهٔ خبر: 165709 - سرویس اقتصاد
منبع: خانه ملت

"یارانه" زوجین تضمین پرداخت وام ازدواج شود

محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از عملکرد بانک ها در زمینه ارائه وام‌های خرد انتقاد کرد.

به گزارش «نماینده»، محسن علیزاده، با انتقاد از روند پرداخت وام‌های خُرد و انجام برخوردهای سلیقه‌ای ازسوی بانک‌ها، گفت: نمی‌توان شرایط پرداخت تسهیلات در کشور را منصفانه دانست چراکه برای پرداخت وام‌های ضروری مانند وام ودیعه مسکن و حتی وام ازدواج، ضامنین متعدد درخواست می‌شود، درواقع این وام‌ها -که باید به‌عنوان کمک هزینه برای زندگی جوانان باشند- دغدغه‌ای بر دغدغه‌های آن‌ها افزوده است.  

نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس شورای اسلامی با یادآوری بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر اینکه وام ازدواج باید با معرفی تنها یک ضامن پرداخت شود، از عدم تبعیت بانک‌ها از این دستور انتقاد کرد.

وی افزود: روندی که بانک‌ها در پیش گرفته‌اند علاوه ‌بر ایجاد مانعی بر سر راه جوانان برای تشکیل زندگی‌شان، آن‌ها را به شدت سرخورده کرده است لذا ضروری است بانک مرکزی و دولت تدبیری به خرج دهد. مثلا "یارانه" یک زوج تضمین پرداخت تسهیلات آن‌ها شود.

علیزاده درخصوص نحوه پرداخت تسهیلات خرید مسکن، بیان کرد: چرا در ایران مانند کشورهای دیگر خانه خریداری شده به‌عنوان ضامن برای اخذ وام بانکی پذیرفته نمی‌شود؟ اکنون علاوه‌بر اینکه خانه در رهن بانک می‌رود، متقاضی باید چک، سفته و ضامن نیز ارائه دهد در حالی که این روند مغایر با عدالت است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم از بانکها انتظار دارند برای پرداخت وام‌های خرد مانند ازدواج و مسکن سختگیری نکند، اضافه کرد: بروکراسی اداری و ضوابط سخت، انگیزه جوانان را برای آغاز یک زندگی را گرفته تا جایی که ازدواج و خرید مسکن برای مردم آرزو شده است.