شناسهٔ خبر: 165685 - سرویس اقتصاد
منبع: میزان

کاهش ۴ برابری ارزش پول ملی ظرف ۲ سال

پول رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظرف ۲ سال گذشته ارزش پول ملی ۴ برابر کاهش پیدا کرده است گفت: تا زمانی که نرخ سوخت بیرون از مرزهای ایران متفاوت از درون کشور باشد، قاچاق سوخت ادامه خواهد داشت.

به گزارش «نماینده»، فریدون عباسی ، در ارزیابی خود از کنترل قاچاق سوخت در پی سهمیه بندی بنزین در کشور  گفت: تا زمانی که نرخ سوخت بیرون از مرزهای ایران متفاوت از درون کشور باشد، قاچاق سوخت ادامه خواهد داشت.


وی با بیان اینکه مشکل ما در حال حاضر در ارزش پول ملی است، تاکید کرد: وقتی ارزش پول ملی بدین شکل تغییر کند دیگر هر کالایی که در کشور ارزان باشد و آن‌طرف مرز بر مبنای ارز، گران، قطعاً آن کالا از کشور خارج می‌شود.


رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ممکن است این روزها طبق این رویه حتی کفش هم قاچاق شود، اظهار داشت: بنابراین ما باید ابتدا برویم و ارزش پولی ملی را ثابت کنیم و نگذاریم ارزش پول ملی کاهش پیدا کند.


عباسی ادامه داد: ظرف ۲ سال گذشته ارزش پول ملی ۴ برابر کاهش پیدا کرده است بنابراین تا زمانی که این رویه ادامه داشته باشد قاچاق سوخت هم ادامه خواهد داشت.


ویبا بیان اینکه بنزین همان زمانی که به نرخ ۳ هزار تومان رسید قیمتش بالای ۳ هزار تومان بود، تصریح کرد: اشکال کار در اینجا بود که ما نمی‌دانیم کدام آدم عاقل! خط داد که کارت سوخت حذف شود.


عباسی با بیان اینکه ما باید به دنبال ایجاد کارت سوخت برویم، اظهار داشت: ما باید فروش سوخت را بر مبنای کارت سوخت ادامه می‌دادیم تا سیستمی جایگزین آن شود.


وی تاکید کرد: زمانی که ما کارت سوخت را حذف کردیم کنترل بنزین از دست دولت خارج و دوباره به قاچاق دامن زده شد.


رئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهارداشت: به نظر بنده بهتر بود دولت یارانه‌ها را افزایش داده و قیمت بنزین واقعی می‌کرد لذا ما تا زمانی که قیمت‌ها را واقعی نکنیم با قاچاق سر و کار خواهیم داشت.