شناسهٔ خبر: 165632 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

قالیباف در جلسه نهایی پیگیری و نظارت میدانی رئیس مجلس در استان سیستان و بلوچستان:

حق نداریم استان های محروم را به دلیل دور بودن فراموش کنیم/ سیستان و بلوچستان می‌تواند پیشران توسعه کشور باشد

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت های استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: این استان می تواند پیشران توسعه کشور باشد.

به گزارش «نماینده»،محمدباقر قالیباف در جلسه نهایی پیگیری  و نظارت میدانی خود از استان سیستان و بلوچستان که صبح امروز (چهارشنبه 23 مهرماه) با حضور آیت الله محامی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، سردار محمد کرمی فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی، مجمع نمایندگان  استان، روسای کمیسیون‌های عمران و کشاورزی مجلس و جمعی از مسئولان و فرماندهان نظامی و انتظامی استان سیستان و بلوچستان برگزار شد، ضمن تسلیت ایام رحلت پیامبر اکرم (ص)، امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) و تشکر از میزبانی گرم مردم، مسئولان و نیروهای نظامی و امنیتی استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: ما در مجلس یازدهم رویکردهایی را دنبال می کنیم که با تحقق آنها در راستای منویات مقام معظم رهبری بتوانیم به مردم ادای دین و انجام وظیفه کنیم. بر همین مبنا یکی از نکاتی که مدنظر مجلس یازدهم است، این است که نهاد مجلس شورای اسلامی به حمایت تک تک نمایندگان بیاید و از همه ظرفیت مجلس برای حل مسائل و مشکلات استفاده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بررسی های ما نشان می داد که پیش از این هر نماینده به تنهایی یا از طریق مجمع مسائل حوزه خود را بررسی می کرد، ولی تاکید ما در استفاده از ظرفیت مجلس برای مسائل است.

وی اولویت دادن نظارت بر قانونگذاری را یکی دیگر از رویکردهای مجلس یازدهم برشمرد و یادآور شد: امروز در حوزه قانونگذاری، قانون کم نداریم. به طور مثال دولت لایحه ای دوفوریتی در حوزه بورس برای ثبت سود سهام بدون حق تقدم و برای هدایت نقدینگی به پروژه های عمرانی به مجلس ارائه کرد که ما با اولویت دادن به این لایحه، 24 ساعته آن را به تصویب رساندیم، بنابراین به لحاظ تصویب قانون، هیچ طرح و لایحه ای در مجلس معطل باقی نمی ماند.

قالیباف تصریح کرد: حرف ما این است که استان سیستان و بلوچستان نباید نسبت به شاخص های که در بقیه نقاط کشور وجود دارد، عقب مانده باشد. مجلس به عنوان جایی که برنامه و بودجه کشور را تصویب می کند، حتما باید نظارت میدانی را در دستور کار خود قرار دهد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب سیستان و بلوچستان گنجی پنهان است که می توان با استفاده از ظرفیت های استان، این خطه را متحول و پیشران توسعه کشور کرد.

رئیس قوه مقننه کشورمان با اشاره به نامه امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر گفت: در این نامه آمده است که "ای مالک برای دورترین مسلمانان همانند نزدیکترین آنان سهمی مساوی وجود دارد و تو مسئول رعایت آن می باشی، مبادا امور حکومت تو را از رسیدگی به آنها باز دارد که تو را هرگز برای انجام کارهای مهم عذری برای ترک مسئولیت های کوچکتر تو نیست".

وی تاکید کرد: بنابراین حق نداریم استان های محروم را به دلیل دور بودن و به چشم نیامدن فراموش کنیم، وقتی بررسی دقیقی در این حوزه انجام می دهیم، در می یابیم که استان های محروم ظرفیت های بالاتری نسبت به سایر استان ها دارند.

قالیباف اضافه کرد: این ظرفیت ها نه تنها می تواند خود استان را اداره کند، بلکه قادر به ارتقای GDP کشور را نیز دارد. برای یک برنامه تحول اگر بخواهیم دو استان پیشران را که جزو استان های کم نظیر ما هستند، در نظر بگیریم باید به استان های سیستان و بلوچستان و خوزستان اشاره کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عجیب است که مردم این دو استان که از شاخص هایی همچون برخورداری از آب، راه، آموزش و پرورش و بهداشت بهره مند نیستند که این عقب ماندگی ها به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی تصریح کرد: روستاهایی در این دو استان وجود دارد که در کنار سرچشمه آب و زمین مناسب قرار دارند، ولی نه آبی کشاورزی وجود دارد و نه آَب شرب، بنابراین اینجا فقط ضعف در نظارت دیده می شود.

اساس نظام اسلامی توجه به محرومان و مستضعفان است

رئیس قوه مقننه کشور یادآور شد: حتی در برخی موارد هم قوانین مناسب وجود دارد و هم بودجه لازم تخصیص یافته، اما در نتیجه نهایی که کشاورز باید روی زمین زراعت کند و اقتصاد خود و امنیت غذایی کشور را تامین کند، خروجی وجود ندارد که نظارت میدانی به صورت جدی به این موارد می پردازد.

قالیباف تصریح کرد: اساس نظام اسلامی توجه به محرومان و مستضعفان است و ما در مجلس یازدهم به دنبال پیاده سازی و پیگیری این مسئله هستیم. فرهنگ عظیم ایرانی و اسلامی نشان داد که حتی ما در دوران کرونا چطور به یاری یکدیگر شنافتیم. قطعاً افراد برخوردار اگر مطمئن شوند بودجه به حوزه های کمتر برخوردار می رسد، ناراحت نخواهند شد، لذا در مجلس یازدهم تلاش داریم که این رویکرد در بودجه سال آینده لحاظ و تصویب شود.

اصلاح ساختار بودجه باید از سال 98 آغاز می شد/توجه به اصلاح ساختار بودجه در مجلس یازدهم

وی با تاکید بر اینکه افزون بر این تلاش داریم اصلاح ساختار بودجه نیز در دستور کار قرار گیرد، اضافه کرد: البته اصلاح ساختار بودجه موضوعی است که باید از سال 98 آغاز می شد، ولی طی دو سال اخیر این اتفاق نیفتاد و ما در مجلس یازدهم مصمم هستیم که اصلاح ساختار بودجه را شروع کنیم و این موضوع مسئله ای نیست که یک ساله محقق شود.

رئیس قوه مقننه کشور ادامه داد: بسیاری از عقب ماندگی ها ناشی از عملیاتی نبودن قوانین از جمله قانون بودجه است که متاسفانه با ساختار غلط و سیاستگذاری های اشتباه، شاهدیم که کسری بودجه به گرانی و تورم دامن زده است. مشکلات اقتصادی ریشه در همین مسئله دارد.

ما نباید آرزوهای خود را در قانون بنویسیم

قالیباف گفت: از سال آینده که تدوین قانون برنامه 5 ساله هفتم توسعه در دستور کار مجلس قرار دارد، تلاش داریم با یک رویکرد متفاوت ثبات اقتصادی مورد نیاز کشور در برنامه هفتم دیده شود. متاسفانه در برنامه ششم توسعه که بیش از 700-600 صفحه است، بدون هیچ زمینه پیاده سازی و اجراسازی، این قانون تدوین شد. ما نباید آرزوهای خود را در قانون بنویسیم بلکه باید چیزی نوشته شود که زمینه تحقق آنها وجود داشته باشد.

احکام به دو صورت ملی و استانی در برنامه هفتم توسعه پیش بینی خواهد شد

وی اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه، احکام به دو صورت ملی و استانی پیش بینی خواهد شد. برخی احکام نیاز است که فقط برای یک شهرستان نوشته شود، چرا که آن موضوع شاید فقط مسئله همان منطقه باشد. برای مثال در احکام ملی، راه آهن چابهار به زاهدان و نهایتاً به خراسان و مرزهای شمالی پروژه ملی به حساب می آید، در حالی که شاید یک جاده بین شهری برای مردم سیستان و بلوچستان اهمیت بیشتری داشته باشد، لذا نباید پروژه های استانی فدای پروژه ملی شود، بلکه باید به صورت موازی به هر یک از این پروژه ها توجه شود.

بررسی تاثیر مصوبات بر زندگی مردم یکی از ثمرات نظارت میدانی این است

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یکی از ثمرات نظارت میدانی این است که ما در بین مردم حضور پیدا می کنیم و در می یابیم که مصوبات ما چه تاثیراتی بر زندگی مردم دارد. آن بخشنامه ای که در حوزه اجرا صادر می شود با آنچه که در میدان عمل رخ می دهد، متفاوت است. می توان از پروژه های زیادی نام برد که اعتباراتشان تخصیص یافته و روی کاغذ نیز پروژه تمام شده است، ولی از آن بهره برداری صورت نمی گیرد.

قالیباف گفت: متاسفانه عادت کرده ایم برای هر پروژه ای به دنبال ردیف های بودجه دولتی هستیم، در حالی که از ظرفیت های بخش خصوصی ، نهادهای حقوقی، موسسات و بنگاه های اقتصادی غافلیم. در شرایطی که در تحریم های ظالمانه و غیرانسانی قرار داریم و محدودیت هایی بر ما اعمال شده، باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

ریشه اصلی مشکلات کشور ضعف مدیریت است، نه تحریم

وی با تاکید بر اینکه البته معتقدم ریشه همه مشکلات ما تحریم نیست، افزود: این کشور حتی در شرایطی که بالای 100 میلیارد دلار درآمد داشته نیز باز هم پروژه های نیمه تمام داشته و در همان سال ها به کسری بودجه برخوردیم. امروز نیز که درآمدهای ما نسبت به آن دوران کاهش یافته، باز هم با کسری بودجه مواجهیم. این یکی از مواردی است که نشان می دهد مشکل اصلی ما در ضعف مدیریت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت های گسترده استان سیستان و بلوچستان در حوزه های کشاورزی، صنعتی، گردشگری، معادن، بنادر و دریا گفت: این استان از فرصت های کم نظیری بهره مند است که در کنار همه این مزیت ها، از مردم نجیب، صبور، شکور، کم توقع و قانعی نیز بهره مند است. این موارد و ویژگی های مردم استان، وظیفه ما را در قبال مردم سیستان و بلوچستان سنگین تر می کند.

تامین آب شرب در برخی مناطق سیستان و بلوچستان نیاز به اقدام فوری دارد

قالیباف با تقسیم بندی موضوعات استان سیستان و بلوچستان به دو بخش گفت: برخی موضوعات مثل تامین آب شرب در برخی مناطق نیاز به اقدام فوری دارد که نباید این موارد را در برنامه هفتم و سایر قوانین بلندمدت دید، همچنین در حوزه سلامت باید اقدامات فوری در استان صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در حوزه اشتغال نیز دو رویکرد وجود دارد که یکی از آنها باید به صورت بلندمدت و در برنامه هفتم توسعه و دیگری با اتخاذ سیاست های زودبازده محقق شود. بنابراین ما در مجلس شورای اسلامی در دو حوزه بلندمدت و کوتاه مدت نسبت به اتخاذ سیاست ها اقدام خواهیم کرد و باید در نظر داشت که در بخش اقدامات فوری می توان از ظرفیت بخش خصوصی و نیروهای جهادی نیز استفاده کرد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: نکته قابل توجه و امیدبخش این است که بسیاری از بخش های غیردولتی و نیروهای جهادی امروز توجه جدی به استان سیستان و بلوچستان دارند که باید جهت دهی این توجهات به نحو احسن صورت گیرد.

قالیباف موضوع آبرسانی به روستاها، تامین گاز و تکمیل پوشش گازی و بازگشایی بازارچه های مرزی را از جمله مواردی برشمرد که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی در بحث مربوط به اشتغال عنوان کرد: در این زمینه با استفاده از ظرفیت ستاد اجرایی اقداماتی به صورت فوری انجام خواهد گرفت تا حدود 50 الی 60 هزار شغل در منطقه ایجاد شود و زمینه توسعه سایر حوزه ها نیز از این طریق فراهم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی درخصوص مسئله حاشیه نشینی نیز عنوان کرد: تصمیمات مهمی در این زمینه در استان اتخاذ شده که مجلس همین موارد را پیگیری خواهد کرد تا از طریق نظارت بودجه های مربوط به این حوزه به تخصیص 100 درصدی برسد، به ویژه این موضوع در مرکز استان و چابهار دنبال خواهد شد تا کمتر با پدیده حاشیه نشینی در استان سیستان و بلوچستان مواجه باشیم.

قالیباف درخصوص بحث مراکز بهداشتی نیز گفت: در این حوزه نیز ظرفیت هایی از اجرای طرح سلامت وجود دارد که با استفاده از موسسات و بنگاه های اقتصادی و ستاد اجرایی در این حوزه اقدامات لازم صورت گیرد. به دلیل پراکندگی بالای استان از ظرفیت گروه های جهادی نیز در این حوزه ها استفاده خواهد شد و تمامی این موارد در پرتال مجلس اطلاع رسانی خواهد شد.

وی اضافه کرد: در کنار این موارد موضوعات مهم استان از جمله احداث فرودگاه چابهار، توسعه راه آهن، بکارگیری ظرفیت معادن، استفاده از زمین های گسترده کشاورزی، بهره مندی از حوزه شیلات و... در دستور کار قرار دارد.

توسعه 5 مرکز دانش بنیان در مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان

قالیباف ادامه داد: یکی از موضوعاتی که می توان با تمرکز بر آن ظرف کوتاه مدت به نتیجه رسید، بهره مندی از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان هستند که تا پایان این دولت با هماهنگی های صورت گرفته با استفاده از ظرفیت های بخش های دولتی و غیردولتی مثل ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی، تعداد 5 مرکز دانش بنیان در استان به ویژه در مناطق محروم، توسعه خواهند یافت.

رئیس قوه مقننه کشور یادآور شد: بنابراین ما موضوعات را در دو بخش پیش از برنامه هفتم و در بودجه سال 1400 و موضوعات کلان در برنامه هفتم خواهیم دید تا با این برنامه ریزی ها، پس از پایان برنامه هفتم توسعه، استان سیستان و بلوچستان به لحاظ شاخص ها، رشد قابل توجهی داشته باشد./