شناسهٔ خبر: 165607 - سرویس سایر حوزه‌ها

راهنمای گردشگری شهر استانبول

راهنمای گردشگری شهر استانبول

شهر استانبول یکی از پرگردشگرترین شهرها در سراسر دنیا به حساب می آید. شهر استانبول بین دو قاره اروپا و آسیا قرار گرفته است. مردم ایران به علت نزدیک بودن، عدم گرفتن ویزا و روادید، هزینه های نسبتا کمتر و همچنین سلیقه غذایی مشترک تمایل بسیاری برای سفر به این شهر زیبا را دارند. به شکلی که استانبول جزو اولین انتخاب ها برای رفتن به سفری خارجی محسوب می شود. این شهر به دلیل داشتن جاذبه های بسیاری که دارد، نمی توان در طول یک سفر به همه این دیدنی ها  پرداخت. ما به تعدادی از جاذبه های شهر استانبول اشاره می کنیم و به شما هم پیشنهاد می کنیم با سفر به استانبول لحظات خوب و دلپذیری را در کنار دوستان و خانواده خود سپری کنید.

معروف ترین جاذبه استانبول (مسجد ایاصوفیه)

مسجد ایاصوفیه که نام دیگر آن حاجیا صوفیا است را می توان معروف ترین مکان برای گردشگران دانست. در بیشتر تصاوری که از شهر استانبول مشاهده می کنید به طور قطع گنبدهای زیبای مسجد ایاصوفیه را نیز خواهید دید. این مکان بنای بسیار باشکوهی است که در منطقه تاریخی استانبول قرار دارد. که در برهه های تاریخی گوناگون توسط امپراتوری های بسیاری اداره شده است. بنای ایاصوفیه در سال ۵۳۷ به فرمان امپراتور بیزانس، ژوستین یکم گذاشته شد و در آغاز کلیسایی برای مسیحیت شرق محسوب می شد. در طول مدت ۶ قرن و تا قرن ۱۲ ایاصوفیه به عنوان کلیسای کاتولیک رومی شناخته شده بود تا این که بالاخره در سال ۱۴۵۳ مبدل به مسجد شد و تا سال ۱۹۳۱ به همان صورت ماند. پس از آن درب های این مسجد برای چند سال بسته ماند و دوباره در سال ۱۹۳۵ ولی این بار به نام موزه برای مردم کار خود را آغاز کرد. این مکان زمانی بزرگ ترین کلیسای جامع در دنیا به حساب می آمد و دارای معماری خاص و ویژه ای بود که خود الهام بخش اماکن دیگری در شهر استانبول شده بود. برای مثال می توانیم به مسجد آبی (ایاصوفیه کوچک) اشاره کنیم و بسیاری جاهای دیگر که جملگی تحت متاثر از معماری بیزانسی بنا شده اند.

مسجد سلطان احمد (مسجد آبی)

از جاذبه های دیگر شهر استانبول می توان به مسجد سلطان احمد اشاره کرد که به دلیل کاشی های آبی رنگش به مسجد آبی نیز معروف است. مسجد آبی در ابتدای قرن ۱۷ بنا شده است و از همان زمان محلی برای عبادت و راز و نیاز برای مردم مسلمان به حساب می آمد. در معماری این مسجد تاثیر بسیاری از مسجد ایاصوفیه گرفته شده است و این الهام گرفتن از سبک معماری ایاصوفیه بسیار مشهود است.

کاخ زیبای توپکاپی در استانبول  

کاخ توپکاپی یکی از مشهورترین مکان ها برای گردشگران به حساب می آید. این کاخ پر عظمت با دارا بودن ۵ کیلومتر دیوار سنگی و ۲۷ برج دیدبانی نشان دهنده شکوه و جلال امپراتوری عثمانی بوده است. قصر توپکاپی در قرن ۱۵ بنا شده و در کنار دریای مرمره، تنگه بسفر و شاخ طلایی استانبول قرار دارد. به علت بزرگی این کاخ و متعدد بودن قسمت های آن نیاز به دست کم ۳ تا ۴ ساعت زمان دارید. کاخ توپکاپی نیز در کنار مجموعه فاتح واقع شده و در نزدیکی بسیاری از مکان های دیگر دیدنی قرار دارد.

بازار بزرگ استانبول (گرند بازار)

معماری این بازار بزرگ تا حدود بسیارزیادی شبیه به بازارهای سنتی در ایران عزیزمان است. در بازار بزرگ استانبول ۵ هزار فروشگاه  قرار دارد و در آن انواع مختلف محصولات مانند جواهرآلات، ادویه جات، عتیقه جات، فرش و همچنین لوازم حمام ترکی به چشم می خورد.

آب انبار باسیلیکا سیسترن در استانبول

در میان منطقه تاریخی استانبول آب انباری جادویی به نام آب انبار باسیلیکا قرار دارد. فقط کافی است چند گام از مسجد آبی دورتر بروید و از پلکان ها پایین رفته، به سرزمینی اعجاب انگیز قدم بگذارید. کار ساخت این آب انبار در قرن ۶ به فرمان امپراتور ژوستین یکم برای تامین کردن آب شهر استانبول اجام شد. آب انبار باسیلیکا معماری با شکوهی دارد و در نوع خود بی همتا است. این امر خود نشانگر پیشرفت معماری در دوران بیزانس به شمار می رود. این آب انبار دارای ۳۳۶ ستون در ۱۲ ردیف است. از مشهورترین بخش های آب انبار می توان به سنگ های مدوسا اشاره کرد که به شکل مدوسا موجود افسانه ای طراحی و ساخته شده است.

مسجد زیبای سلیمانیه

کار ساخت مسجد سلیمانیه در میان سال های ۱۵۴۹ تا ۱۵۷۵ انجام شد. معمار این بنا شخصی به نام سینان بود. سینان بناهای بسیار معروفی برای سلطان سلیمان ساخته است. در میان محوطه مسجد قبرستان مقامات مهم عثمانی دیده می شود و از علائمی که روی سنگ قبرها وجود دارد می توان پی برد که چه شغل و مقامی داشته اند. در قسمتی از این مجموعه آرامگاه سلطان سلیمان و همینطور همسرش خرم سلطان (در میان کشورهای غربی به نام رکسانا مشهور است) دیده می شود.   

شما می توانید جهت ثبت شرکت در ترکیه با مشاورین ما در شرکت مهاجرتی شایان تماس بگیرید.