شناسهٔ خبر: 165545 - سرویس جامعه
منبع: خانه ملت

طرح اجباری شدن استفاده از ماسک بدون فرهنگ سازی موثر نیست

ماسک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم، گفت:فرهنگ سازی، توزیع ماسک با قیمت مناسب و به صورت رایگان برای افراد مستضعف و محروم  از موضوعات مهمی است که باید قبل از اجرایی شدن طرح به آن توجه شود و سپس برای افراد مختلف در این زمینه جریمه در نظر بگیریم.

به گزارش «نماینده» سید جلیل میرمحمدی میبدی با اشاره به اجباری شدن استفاده از ماسک در پایتخت و اخذ جریمه از متخلفان، گفـت: استفاده از ماسک در موج سوم کرونا با وجود افزایش آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری به شدت ضروری است. متاسفانه‌ ما در اجرای پروتکل‌ها به ویژه در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی،  استفاده از ماسک،  عدم حضور در تجمعات و پرهیز از مسافرت‌های غیر ضروری ضعیف عمل کردیم؛ این امر موجب شده امروز شاهد افزایش نگران کننده مرگ و میر باشیم.

نماینده مردم شهرستان‌های تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از همه امکانات کشور برای آگاه‌سازی مردم در مورد خطر جدی عدم استفاده از ماسک،  استفاده ‌کنیم، ادامه داد: ضروت استفاده از ماسک در شرایط شیوع ویروس کرونا باید از طریق رسانه‌ها مکتوب و مجازی به ویژه صدا و سیما به مردم اطلاع‌رسانی شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: افرادی که توانایی تهیه ماسک را دارند و یا این اقلام در اختیارشان قرار گرفته اما استفاده نمی‌کنند، عامل خطر و انتقال هستند چرا که از زمان ابتلا به بیماری تا زمان علامت‌دار شدن حدود ۱۲ الی ۱۳ روز طول می‌کشد و عدم استفاده این فرد از ماسک موجب شیوع ویروس کرونا در جامعه، ابتلا افراد دیگر و حتی مرگ آنها می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی از مهمترین عوامل پیشگیری در ابتلا به کرونا بشمار می‌آید، خاطرنشان کرد: باید برای کسانی که به عمد از این راهکار ضروری برای پیشگیری از شیوع کرونا استفاده نمی‌کنند جریمه در نظر گرفت. طرح اجباری شدن استفاده از ماسک و اخذ جریمه از مختلفان در برخی از کشور های اروپایی نیز اجرا شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های تفت و میبد در مجلس با تاکید بر اینکه اخذ جریمه از افرادی که ماسک نمی‌زنند باید با ظرافت و به درستی اجرا شود،  ادامه داد:  فرهنگ سازی، توزیع ماسک با قیمت مناسب و به صورت رایگان برای افراد مستضعف و محروم  از موضوعات مهمی است که باید قبل از اجرایی شدن طرح به آن توجه شود و سپس برای افراد مختلف در این زمینه جریمه در نظر بگیریم.