شناسهٔ خبر: 165530 - سرویس اقتصاد
منبع: فارس

ورشکستگی ۴۰ درصد معادن مصالح ساختمانی

مصالح ساختمانی عضو مجمع تولیدکنندگان شن، ماسه و مصالح ساختمانی ایران گفت: رکود شکل گرفته به سبب توقف تولید انبوه مسکن منجر به آسیب‌ گسترده در صنایع تامین کننده مصالح ساختمانی به وجود آورده است و بسیاری از این واحدها به سبب رکود سنگین، ورشکست شده‌اند.

به گزارش «نماینده» آرش الله‌وردی، عضو مجمع تولیدکنندگان شن، ماسه و مصالح ساختمانی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به رکود سنگین حاکم بر فضای صنایع مرتبط با بخش مسکن در طول ۷ سال گذشته، گفت: رکود شکل گرفته به سبب توقف تولید انبوه مسکن منجر به بروز آسیب‌های گسترده‌ای در صنایع تامین کننده مصالح ساختمانی به وجود آورده است و بسیاری از این واحدهای تولید به سبب رکود سنگین، ورشکست شده‌اند.

عضو مجمع تولیدکنندگان شن، ماسه و مصالح ساختمانی ایران در تشریح جزئیات آسیب وارده شده به واحدهای تولید مصالح ساختمانی کشور، گفت: نزدیک به ۴۰ درصد واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی مستقر در شهرستان‌ها تعطیل شده‌اند و مابقی نیز در حداقلی‌ترین ظرفیت تولید روزانه کار می‌کنند.

*از بین رفتن اشتغال به واسطه رکود صنعت ساخت و ساز

وی در بیان این نکته که مسئولان وزارت راه و شهرسازی سابق با تعطیل کردن تولید انبوه مسکن، حکم بیکاری هزاران شاغل در واحدهای تولید مصالح ساختمانی را امضاء کردند، گفت: شخصی که افتخار می‌کند حتی یک واحد مسکونی را در ایران افتتاح نکرده، آیا می‌تواند پاسخ فعال بخش خصوصی و هزاران کارگر بیکار شده‌ را بدهد.

این مقام صنفی، با ذکر یک مثال از واحدهای تولیدی شن و ماسه، گفت: ۲ معدن فعال در منطقه اصفهان که مجموعا ۲۰۰ شغل را ایجاد کرده بود به سبب کمبود تقاضا تعطیل گشت و مدیرعامل مجموعه به دلیل بدهی خرید تجهیزات به زندان افتاد و بدین ترتیب یک پتانسیل اشتغال در کشور به سادگی به محل دفت امید مردم بدل شد.

*دپوی مصالح ساختمانی منتظر رونق گرفتن تولید مسکن است

الله‌وردی، با اشاره به وضعیت کنونی تولیدکنندگان مصالح ساختمانی در کشور گفت: بسیاری از واحدهای تولیدی با حداقل توان کار می‌کنند و همین امر به سبب افزایش هزینه‌های عملیاتی در دراز مدت زمینه ضرر را فراهم می‌کند.

عضو مجمع تولیدکنندگان شن، ماسه و مصالح ساختمانی ایران، ضمن اشاره به ظرفیت تولید مصالح ساختمانی در کشور گفت: هرکسی که معتقد است، صنعت مصالح ساختمانی توان تامین نیاز ساخت مسکن در کشور را ندارد، سری به دپوهای عظیم موجود در کارخانه‌های فراوری و واحدهای تولید مصالح بزند. در حال حاضر این دپوها و مجموعه واحدهای تولیدی کشور ظرفیت تامین نیاز ساخت بیش از ۱ میلیون واحدمسکونی در سال را دارا است.

الله وردی در پایان با اشاره به طرح جهش تولید و تامین مسکن مجلس شورای اسلامی، گفت: بخش خصوصی فعال در زمینه تامین مصالح از هر طرحی که زمینه رونق ساخت و ساز و به تبع آن افزایش تقاضا در بازار مصالح ساختمانی کشور شود استقبال کرده و تمام اهتمام خود را برای به ثمر رسیدن آن به کار می‌بندد.