شناسهٔ خبر: 165297 - سرویس اقتصاد
منبع: مهر

رئیس‌جمهور بخش‌های اقتصادی راهماهنگ کند

فروزنده یک کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور باید بتواند همه بخش‌های اقتصادی دولت را با هم هماهنگ کند، گفت: واقعیت این است که دولت با نحوه‌ای ناکارآمدی مواجه است و برنامه روشنی ندارد.

به گزارش «نماینده» لطف الله فروزنده، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی مهر درباره دلایل عدم ثبات بازار و بی سامانی اقتصادی در کشور گفت: واقعیت این است که دولت با نحوه ای ناکارآمدی مواجه است و برنامه روشنی ندارد.

وی با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور که آدرس مشکلات را کاخ سفید اعلام کرده بود، گفت: بدون شک تحریم های خصمانه آمریکا یکی از عوامل این وضعیت است، اما این بخشی از ماجراست و بحث مدیریت بازار و انسجام دولت مطرح است که باید افق روشنی در پیش روی مردم بگذارد، اما متاسفانه چنین چیزی در حال حاضر وجود ندارد.

وی افزود: در بازار بورس دولت باید حس اعتماد را به مردم منتقل کند اما چیزی که ما می بینیم این است که در درون خود دولت در این رابطه اختلاف هست. در بحث ارز و نظارت بر کالاها هم عملکرد دولت به همین نحو است.

این فعال سیاسی ادامه داد: دولت باید با اقتدار در بازار وارد شود و قیمت کالاها را کنترل کند. اتفاقاً لازم است که آقای رئیس‌جمهور خود عامل به توصیه هایی باشد که در جلسه اخیر هیات دولت خطاب به وزیر جدید صمت مطرح کرد. چون وزیر صمت یک عنصر از دولت است اما اگر رییس دولت همه عناصر را با هم هماهنگ نکند که مهمترین نقشش هم همین است، وزیر به تنهایی کاری از پیش نمی برد.

فروزنده تاکید کرد: رییس جمهور باید بتواند همه بخش های اقتصادی دولت را با هم هماهنگ و مشکلات را حل کند، چون مشکلات تک بعدی نیست و شئون مختلف دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: آقایان علیرغم قولی که دادند و با وجود تخریب شدید دولت قبل امروز خودشان در پایان کار کارنامه قابل قبولی ندارند و مردم هم هوشمندتر از آن هستند که اسیر فرافکنی های دولت شوند.

وی افزود: شرایط مردم شرایط بسیار سختی است و تحت فشار هستند و اگر یک مدیریت کارآمدی اعمال شود مطمئنم که ما می توانیم تحریم ها را به فرصت تبدیل کنیم.

فروزنده در پایان گفت: اگر دولتمردان یک برنامه روشنی در حوزه تولید داشته باشند، این تحریم ها فرصتی است که زمینه صادرات فراهم شود، اما متاسفانه ما این کارآمدی را در دولت نمی بینیم.