شناسهٔ خبر: 165288 - سرویس فرهنگ
منبع: فرهنگستان زبان و ادب فارسی

فرهنگستان زبان و ادب فارسی، میزبان سفیر پاکستان در ایران

فرهنگستان سه‌شنبه، هشتم مهرماه ۱۳۹۹، فرهنگستان زبان و ادب فارسی میزبان سفیر پاکستان در ایران بود.

به گزارش «نماینده»، در این نشست دکتر غلامعلی حداد عادل، ضمن خوشامدگویی به رحیم حیات قریشی، و آرزوی توفیق در این مأموریت دیپلماتیک، به فعالیت‌های فرهنگستان زبان و ادب فارسی اشاره کرد و به‌ویژه به معرفی دانشنامۀ زبان و ادب فارسی در شبه‌قاره پرداخت.

دکتر حداد عادل با اشاره به مشترکات فرهنگی و زبانی میان ایران و پاکستان اظهار امیدواری کرد که با گسترش روابط سیاسی و فرهنگی این قبیل همکاری‌ها گسترش یابد.

در ادامه دکتر رحیم حیات قریشی، سفیر جمهوری اسلامی پاکستان، با تأکید بر نقش زبان فارسی در شبه‌قاره و در پاکستان نوین، زبان اردو را ازلحاظ دایرۀ واژگان از زبان فارسی جدا ندانست و به نقش ادیبان و شاعرانی چون اقبال لاهوری در گسترش زبان فارسی اشاره کرد.در این دیدار که با حضور دکتر محمدرضا نصیری، دبیر فرهنگستان و مدیر گروه دانشنامۀ زبان و ادب فارسی در شبه‌قاره، و حسن قریبی، مدیر روابط بین‌الملل فرهنگستان، تشکیل شد، علی انصار زیدی، معاون سفیر، و خانم عنبرین گل‌شاهد، رایزن فرهنگی سفارت پاکستان در ایران، نیز حضور داشتند. همچنین در پی گفت‌گوهای صورت‌گرفته در این نشست مقرر شد که ارتباط مستمر فرهنگی، از راه‌های مختلفِ پیش رو، پیگیری شود.
آقای شهروز فلاحت‌پیشه، معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی، و خانم شیوا امیرهدایی، پژوهشگر گروه دانشنامۀ زبان و ادب فارسی در شبه‌قاره، از دیگر حاضران این نشست بودند.