شناسهٔ خبر: 165257 - سرویس مجلس
منبع: صدا و سیما

کاهش تعهدات برجامی ایران ناکافی بوده است

عباسی دوانی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: قرار بود تحریم‌های غرب در همان روز اول مذاکره به پایان برسد، اما این اتفاق نیفتاد و در نتیجه کاهش تعهدات ایران در موضوع برجام متناسب نبوده است.

به گزارش «نماینده»، فریدون عباسی در برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفتگو با اشاره به عمل نکردن کشورهای مذاکره کننده در موضوع هسته‌ای و برجام به تعهداتشان، گفت: آن‌ها به هیچ تعهدی عمل نکردند، اما ایران همه تعهدات و بیش از آن را عمل کرده است و در واقع همه چیز ما در مقابل هیچ چیز آن‌ها قرار دارد.
وی همچنین اقدامات ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود را ناکافی دانست و گفت: قرار بود تحریم‌های آمریکا و غرب در همان روز اول مذاکره به پایان برسد، اما این اتفاق نیفتاد و تحریم‌های دیگری نیز اضافه شد و در نتیجه کاهش تعهدات ایران متناسب نبوده است.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تصریح بر اینکه اصل مذاکرات زیر سوال رفته است، اظهار کرد: با خروج آمریکا از برجام طرف اصلی که دستگاه اجرایی کشور قرار بود با آن مذاکره کند، زیر تعهدات خود زد و از مذاکره خارج شد، اما گام‌های ایران برای کاهش تعهدات متناسب با حرکت زشت آمریکایی‌ها نبود.
وی به دستگاه‌های نظارتی یعنی مجلس و ورود آن به موضوع کاهش تعهدات هسته‌ای اشاره کرد و افزود: مجلس نقش قانونگذاری و نظارتی دارد و در سال ۱۳۹۴ مجلس به دولت اجازه داده است، برجام را شروط مجلس و رهبری اجرا کند که خیلی از این شروط توسط دولت اجرا نشده است و یک طرفه تعهدات زیادی را بدون بهره‌مند شدن از حقوق پذیرفتیم.