شناسهٔ خبر: 165189 - سرویس سیاست
منبع: صدا و سیما

انتقاد بذرپاش از افزایش قیمت کالاهای با ارز ۴۲۰۰ تومانی

بذرپاش رئیس دیوان محاسبات کشور از افزایش قیمت کالاهایی که برای واردات آن‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌شود انتقاد کرد.

به گزارش «نماینده»  مهرداد بذرپاش در جمع خبرنگاران بسیاری از مشکلات بازار را ناشی از ناهماهنگی اجرایی دانست و گفت: برای نمونه می‌توان به رصد کالاهایی که اکنون در گمرک داریم اشاره کرد یعنی ما در حوزه سرزمین خودمان نمی‌توانیم اعلام کنیم الان چه کالایی موجود است این در حالی است که قوانینی در این مورد وضع شده است.
وی افزود: برای نمونه مناطق آزاد و ویژه اطلاعات دقیقی ندارند و ما هم اطلاعاتی درباره این مناطق نداریم، اما اولین فایده این است که اطلاعات ما درباره کالاها در مناطق و گمرک کامل باشد.
رئیس دیوان محاسبات گفت: ما همین امروز نامه‌ای را به معاون اول رئیس جمهور می‌دهیم و به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم ارسال می‌کنیم تا اگر هر جا نیاز به مجوز حتی مجوزهای خاص است به فوریت اقدام شود.
آقای بذرپاش افزود: ما به عنوان دستگاه نظارتی این گردش کار را حتما انجام می‌دهیم.
وی گفت: از برخی مسئولان اجرایی این انتظار می‌رود که در تامین کالاهای اساسی به ویژه موادی که برخی از آن‌ها در تولید مواد غذایی سهم مهمی ایفا می‌کنند دقت و تلاش بیشتری انجام دهند به عنوان مثال کمبود روغن در کسب و کارهای دیگر مشکلاتی ایجاد می‌کند در حالی که ارز آن تامین می‌شود.
رئیس دیوان محاسبات افزود: درباره بسیاری از کالاها بانک مرکزی توافق کرده است تا ارز مورد نیاز آن را تامین کند، ولی این کالاها در بازار به طور محسوسی کم است و ما شاهد افزایش قیمت آن‌ها هستیم.
آقای بذرپاش گفت: امروز درباره کالاهایی که مشکلات ارزی دارند و از ردیف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج و به ردیف دیگر کالایی منتقل شده اند مثل برنج صحبت نمی‌کنم الان بحث ما این است که چرا کالاهایی که هنوز ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند قیمت آن‌ها به طور باورنکردنی افزایش پیدا می‌کند.
وی گفت: یکی از دلایلی که مطرح می‌کردند این بود که بخشی از این کالاها در گمرک رسوب کرده است، اما رئیس گمرک اعلام کرد که فقط بخش کمی از این کالاها رسوب‌های واقعی دارند و مابقی موجودی انبارهای گمرک طبیعی است.
آقای بذرپاش از رئیس گمرک کشور خواست هرچه می‌تواند در ترخیص کالاها تسریع کند و اگر نیاز به مجوز قانونی هم دارد دیوان محاسبات آماده کمک به آنهاست.
خبر تکمیل می‌شود