شناسهٔ خبر: 165151 - سرویس سیاست
منبع: خانه ملت

افزایش اختیارات مدیران محلی، راه حلی موثر برای اتخاذ تصمیمات گره‌گشا

مهدی اسماعیلی عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی اعتقاد دارد آشنایی مدیران محلی با مشکلات و نیازهای منطقه ای، می تواند زمینه ساز اتخاذ تصمیمات دستگاه های اجرایی در راستای رشد و توسعه باشد.

به گزارش «نماینده» علی اسماعیلی در خصوص ضرورت افزایش اختیارات مدیران محلی، گفت: حدود ۷۰ سال است که سازمان عریض و طویلی به نام سازمان برنامه و بودجه وظیفه توزیع متوازن و عاقلانه بودجه کشور بین آحاد جامعه را بر عهده دارد.

 نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طی ۷۰ سال گذشته مشکلات متعددی در خصوص توزیع متوازن بودجه وجود داشته است، اظهار کرد: بررسی شرایط و ظواهر نشان می‌دهد که سازمان برنامه نتوانسته موازین عدالت را رعایت و ارزش‌های این موضوع را اجرائی کند.

وی با تاکید بر اینکه وجود مناطق محروم، نیمه محروم و برخوردار نشان می‌دهد که سازمان برنامه و بودجه نتوانسته عادلانه امکانات را توزیع کند، ادامه داد: همچنین باید اذعان کرد شرایط امروزه کشور نشان می‌دهد نتوانسته‌ایم در شرایط عادی برای جامعه به طور متوازن، حقوق شهروندی را تعریف و تحقق بخشیم و براساس آن، آحاد جامعه را از حقوقی که لازم دارند برخودار کنیم؛ چه برسد در حالت شرایط اضطراری تحریم و کرونا که نیازمند توجه به تحقق عدالت است.

تهیه سند آمایش سرزمین موجب جلوگیری از رشد سرطانی می‌شود

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ضمن اشاره به اینکه لازمه تحقق عدالت برای رشد متوازن جامعه، توزیع متوازن امکانات و اعتبارات است، افزود: بر این اساس تهیه سند آمایش سرزمین موجب می‌شود از رشد سرطانی جلوگیری شود و شاهد این نباشیم که یک شهر و استانی برخوردار باشد و استان دیگری محروم بماند که هزاران مصیبت از قِبل این توسعه نامتوازن ایجاد می‌شود.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: وضعیت کرونایی و تحریمی بر شرایط اجتماعی اثرگذار است و نیازمند این هستیم که به شهرهای کوچک و محروم توجه بیشتری کنیم، نه اینکه صرفا کلانشهرها و شهرهای بزرگ مدنظر باشند.

وی ادامه داد: به راحتی در زمینه‌های مختلف تصمیماتی اتخاذ می‌شود که امکان اجرای آن برای همگان وجود ندارد. وقتی اعلام می‌شود که در زمینه آموزش و پرورش و بازگشایی مدارس می‌گوییم، آموزش‌ها باید به صورت مجازی باشد، آیا اطلاع داریم که در همه شهرستان‌ها و روستاها تجهیزات لازم مهیاست؟ در بسیاری از مناطق اینترنت و تلفن همراه آنتن دهی ندارند.

مسئولان بالادستی به توان مدیریتی مسئولان محلی توجه کنند

اسماعیلی گفت: این شرایط نشان می‌دهد اوضاع کنونی کشور نیازمند این است که مسئولان اختیارات لازم را به مدیران استانی و شهرستانی بدهند زیرا آن‌ها مشکلات را از نزدیک درک کرده‌اند و می‌توانند برای حل آن چاره ای بیاندیشند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: به عنوان نماینده حوزه انتخابیه میانه، دردهای این منطقه را بهتر می دانم زیرا با مردم و مشکلاتشان زندگی می‌کنم؛ هم اکنون در زمینه بهداشت و درمان، آموزش عالی و اشتغال مشکل داریم و اقتضا دارد مسئولان بالادستی به توان مدیریتی مسئولان محلی توجه کنند تا بتوانیم مشکلات را در زمان مناسب حل کنیم.