شناسهٔ خبر: 164983 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

اصلاح ساختار بودجه نیازمند یک دوره زمانی/ اعمال بخشی از اصلاحات در بودجه ۱۴۰۰

گودرزوند عضو کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس گفت: در روند اصلاح ساختار بودجه باید منابع جدیدی شناسایی شود که این موضوع نیازمند یک دوره زمانی است اما می‌توان براساس یک برنامه‌ریزی اصولی مقداری از اصلاحات را در بودجه‌ریزی سال ۱۴۰۰ لحاظ کرد.

با گزارش «نماینده» مهرداد گودرزوند چگینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه یک کار موقتی و کوتاه مدت نیست، گفت: مجلس باید برای اصلاح ساختار در بحث شکلی و محتوایی بودجه ورود کند که منابع و مصارف دو پایه مهم و اساسی در این بخش هستند.

عضو کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس ادامه داد: ما باید بتوانیم در روند اصلاح ساختار بودجه منابع جدیدی را شناسایی کنیم که این موضوع زمانبر بوده و نیازمند یک دوره زمانی است اما می‌توان براساس یک برنامه‌ریزی اصولی مقداری از این اصلاحات را در بودجه‌ریزی  سال آینده لحاظ کرد.

نماینده مردم رودبار در مجلس تصریح کرد: به طور مثال سهم مالیات ۳۵ درصدی در بودجه سالانه باید به موجب یک برنامه‌ریزی ۵ ساله بیشتر شود که این موضوع قطعا در فرایند زمانی کوتاه امکانپذیر نیست و باید زیرساخت‌های لازم برای یک برنامه شناسایی دریافت مالیات در تعامل با سازمان امور مالیاتی فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه قانون در بحث هوشمندسازی مالیات وجود دارد اما دولت نتوانسته آن را تاکنون به طور کامل اجرایی کند، بیان کرد: اصلاح ساختار بودجه به صورت گام به گام باید انجام شود و این کمیته هم به دنبال اعمال این اصلاحات در بخشی از احکام بودجه امسال است تا بتواند در یک فرایند  اصلاح ساختار کلی را انجام دهد.

*ورود دولت، زمان بررسی اصلاح ساختار را کاهش می‌داد

گودرزوند چگینی با تاکید براینکه اصلاح ساختار بودجه بخشی از مشکلات کشور را حل می‌کند، گفت: ما باید در بحث شکلی و محتوایی به بودجه شرکت‌های دولتی که به نوعی به بودجه سالانه متصل هستند هم ورود جدی داشته باشیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: مجلس باید بررسی کند که چگونه می‌تواند بر این شرکت‌ها نظارت انجام دهد یا مشخص کند، چند درصد شرکت‌ها سودده و چند درصد آنها زیان‌ده هستند.

نماینده مردم رودبار در مجلس ضمن اشاره به اینکه کمیته اصلاح ساختار بودجه بعد از بررسی‌ها به یک طرح ۱۴ بندی رسیده است، گفت: اگر دولت به عنوان اجراکننده روی موارد اصلاح ساختار بودجه بررسی بیشتر و کارشناسانه‌ای را انجام می‌داد، قطعا زمان رسیدن مجلس به این موارد کمتر می‌شد.

عضو کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس تاکید کرد: انگیزه نمایندگان مجلس برای انجام اصلاح ساختار بودجه بالاست و امیدواریم در تعامل با دولت بتوانیم در یک دوره زمانی بخشی از این موارد ۱۴ گانه را در بودجه لحاظ و عملیاتی کنیم.