شناسهٔ خبر: 164981 - سرویس اقتصاد
منبع: خانه ملت

تسهیلات خرید مسکن باید دوبرابر شود/مدت زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات کاهش یابد

احمد محرم زاده نماینده اهر و هریس عضو کمیسیون عمران مجلس، با اعلام اینکه تسهیلات خرید مسکن باید دو برابر شود، گفت: در بحث افزایش سقف تسهیلات مسکن باید مدت زمان بازپرداخت اقساط آن نیز مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش «نماینده» احمد محرم زاده با اشاره به پایین بودن سقف تسهیلات خرید مسکن، گفت: متأسفانه در چند سال اخیر قیمت مسکن افزایش چشمگیر و نگران کننده ای داشته است و در شرایط کنونی مردم قدرت مالی کافی برای خرید مسکن را ندارند، این در حالی است که سقف تسهیلات خرید مسکن حدود ۱۶۰ میلیون تومان است.

خرید مسکن به آرزوی زوج های جوان تبدیل شده است

 نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه خرید مسکن به آرزوی زوج های جوان تبدیل شده، زیرا پس اندازهای کنونی کفاف خرید مسکن را نمی دهد، از این رو مسئولان حوزه وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به ایجاد زیرساخت های لازم برای افزایش قدرت مالی خریداران اقدام کنند.

وی با اعلام اینکه تسهیلات خرید مسکن باید دو برابر شود، افزود: من اخیرا وضعیت قیمت بازار مسکن در مناطق مختلف تهران را مورد بررسی قرار دادم، به طور مثال در یکی از مناطق متوسط تهران، خانه ای در طبقات پایین تر با نرخ بالا قیمت گذاری شده بود و طبقات بالاتر به مراتب گران تر عرضه می شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: البته مهم ترین راه کار برای مدیریت قیمت مسکن در کشور، اجرای طرح های کنترل برای کاهش قیمت تمام شده مسکن است، از این رو کمیسیون عمران مجلس اخیرا طرحی را برای جهش بازار تولید مسکن تدوین کرد که با تصویب و اجرای آن، اراضی رایگان در اختیار سازندگان قرار می گیرد، همچنین نرخ مصالح ساختمانی در این طرح کاهش می یابد.

مدت زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات مسکن کاهش یابد

محرم زاده گفت: از طرف دیگر در بحث افزایش سقف تسهیلات باید مدت زمان بازپرداخت اقساط آن نیز مورد توجه قرار گیرد، قطعا اگر تسهیلات خرید مسکن افزایش یافته اما مدت زمان بالا نرود، مردم باز هم نمی توانند نسبت به بهره‌مندی از این تسهیلات اقدام کنند.

ضرورت کاهش سود وام تسهیلات خرید مسکن

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل مهم در حوزه تسهیلات خرید مسکن، کاهش سود وام است، در بسیاری از کشورها، وام خرید مسکن با سود قابل قبول عرضه می شود، اما متأسفانه بانک ها ما با سود بالا تسهیلات ارائه می کنند که با این روند، خریداران قادر به استفاده از تسهیلات نخواهد بود.