شناسهٔ خبر: 164980 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

کمیسیون امنیت ملی در حال بررسی۷ پیشنهاد مقابله‌ای/ نمایندگان بر اقدامات بازدارنده و تقویت عناصر قدرت ملی تاکید دارند

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به ادعای آمریکا درباره فعال کردن مکانیسم ماشه، از بررسی هفت پیشنهاد مقابله‌ای نمایندگان خبر داد و گفت: نمایندگان بر اقدامات بازدارنده و تقویت عناصر قدرت ملی در حوزه های اقتصادی و سیاسی در طرح نهایی توجه دارند.

به گزارش «نماینده» ابوالفضل عمویی در حاشیه نشست علنی امروز یکشنبه (۳۰ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران به ادعای آمریکا درباره فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران واکنش نشان داد و گفت: اقدام آمریکایی‌ها وجه قانونی ندارد لذا ما هیچ مشروعیتی برای آن قائل نیستیم، کشورهای مختلف دیگر نیز مشروعیتی برای ایالات متحده قائل نشدند.

ماشه مکانیسم آمریکایی‌ها با باروت خیس است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: بیانیه وزیر خارجه آمریکا نشان می‌دهد که آنها در دنیای موازی به سر می‌برند و مدعی فعال کردن مکانیسم ماشه هستند اما به نظر ما این ماشه با باروت خیس است و اثری ندارد لذا کسی نمی‌تواند به آن استناد کند.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان شرایط خاص قائل است که آمریکایی‌ها شکست حقوقی خوردند و طرح ادعای آنها مورد پذیرش نیست هرچند سعی می‌کنند تفسیر نامعتبر از قطعنامه ۲۲۳۱ ارایه دهند و روایت غلط را معتبر سازی کنند.

عمویی در ادامه تصریح کرد: آمریکایی‌ها ممکن است دست به اقداماتی بزنند بنابراین ما باید اقدامات بازدارنده‌ای را در مقابل طراحی کنیم. از این جهت امروز رئیس مجلس در نطق پیش از دستور به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ماموریت داد تا فضای بین المللی را در چارچوب حرکات آمریکای‌ها رصد کند و اقدامات متقابلی را در صورتی که آمریکایی‌ها بر اقدامات زیاده خواهانه اصرار داشته باشند و سوء استفاده کنند، طراحی کند.

برگزاری جلسه غیررسمی و رصد پیشنهادات نمایندگان

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به پیشنهادات مقابله‌ای نماینده‌ها اشاره کرد و گفت: روز گذشته جلسه غیر رسمی در محل کمیسیون امنیت ملی مجلس برگزار و حدود ۷ ایده مطرح و بررسی شد، افراد صاحب نظر نیز در این جلسه پیشنهاد خود را مطرح کردند، ما با نهادهای مختلف هم در ارتباط هستیم تا نظرات آنها را دریافت کنیم. در نهایت جمع بندی در کمیسیون خواهیم داشت.

وی افزود: جمع‌بندی کمیسیون امنیت ملی متناسب با اقدام آمریکا و هر کشوری خواهد بود که با ادعای ایالات متحده همراهی کند. ما پیشنهادات نهایی را طراحی خواهیم کرد و به عنوان طرح اصلی کمیسیون امنیت ملی مجلس به صحن علنی ارائه می‌کنیم تا با حمایت نمایندگان بر حفظ منافع و حقوق مردم اصرار کنیم.

عمویی در توضیح اقدامات مقابله‌ای در واکنش به اقدام ایالات متحده، تصریح کرد: ما دو نوع اقدام شناسایی می‌کنیم، نخست اقدامات بازدارنده نسبت به حرکاتی است که ایالات متحده در آینده انجام می‌دهد. از سوی دیگر روند تخاصم و دشمنی آمریکا با تشکیل کمپین فشار حداکثری ادامه یافته و زیاده خواهی آنها افزایش پیدا کرده است لذا عناصر قدرت ملی باید تقویت شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: چارچوب مجلس در مجموعه پیشنهادات مشخص شده است و در پیشنهاد نمایندگان بر تقویت عناصر قدرت ملی در حوزه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی تاکید شده است.