شناسهٔ خبر: 164970 - سرویس پارلمان شهری
منبع: مهر

شهردار تهران درخصوص تاخیر در مرمت میدان حسن آباد تذکر گرفت

حناچی زهرا نژاد بهرام در خصوص عدم رسیدگی و بازسازی میدان حسن آباد پس از آتش سوزی به شهردار تهران تذکر داد.

به گزارش «نماینده»، زهرا نژاد بهرام عضو هئیت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به اینکه حدود یک سال پیش، آتش سوزی در قسمتی از جداره میدان حسن آباد تهران حادث شد که با حضور به موقع و تلاش آتشنشانان زحمتکش، این اتفاق ناگوار تلفات جانی برای شهروندان در پی نداشت گفت: اما آسیب جدی به بخش قابل توجهی از میدان حسن آباد به عنوان یک المان شهری مهم در بخش مرکزی شهر تهران وارد نمود.

وی با بیان اینکه اکنون بیش از ۱۳ ماه از حادثه آتش سوزی این میدان ارزشمند می‌گذرد و انتظار مردم تهران برای برداشتن بنرهای نصب‌شده مقابل دیوارهای سوخته و آسیب دیده و مرمت بناهای تخریب شده به پایان نرسیده است.

نژادبهرام ابراز داشت: برای مرمت و نوسازی بخش حادثه‌دیده حتی از دفتر ریاست محترم جمهور هم دستوراتی صادر شد که حکایت از اهمیت این بنای تاریخی داشت و همه انتظار داشتند با توجه به این تأکیدات، روند مرمت میدان و تغییر کاربری ملک آتش‌گرفته با سرعت بیشتری دنبال شود.

وی افزود: مدیران شهرداری تهران تا کنون طی مصاحبه‌های متعدد بیان کرده‌اند که قرار بوده دانشگاه تهران با تشکیل کارگروهی روند مرمت این ساختمان را دنبال کند. همچنین مقرر شده بوده که بعد از تشکیل این کارگروه مسابقه‌ای برای طراحی ساختمان برگزار کنند که این کارها به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها متوقف شده است.

این عضو شورای شهر افزود: در حالی که کار آواربرداری داخل ساختمان به اتمام رسیده و باید مرمت این ساختمان در اسرع وقت آغاز شود. در غیر این صورت، با توجه به قدمت این بنا ممکن است گذشت زمان و فرا رسیدن فصل سرما و بارش برف و باران سبب آسیب‌های بیشتر به سازه این ساختمان تاریخی ارزشمند شود.

نژادبهرام از جمله نکات قابل توجه در خصوص این موضوع با بیان اینکه کماکان علی رغم پیگیری‌های شهرداری تهران برای متقاعد ساختن مالک ساختمان به تغییر کاربری از تجاری به فرهنگی، همچنان این مهم میسر نشده و لازم به تاکید است، گفت: نباید روند مرمت و بازسازی بر اساس این امر متوقف شود.

وی ادامه داد: شهردار تهران تقاضا دارم ضمن مذاکره و مساعدت با مالک ساختمان موردنظر که مرمت داخل و نمای پشتی ساختمان را بر عهده دارد، با همکاری دانشگاه تهران و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فرآیند مرمت این بنای تاریخی و اتمام آن در اسرع وقت صورت گیرد.