شناسهٔ خبر: 164923 - سرویس مجلس
منبع: فارس

بازگشت تحریم‌های ذیل برجام از سوی آمریکا کارکرد انتخاباتی برای ترامپ دارد

مقتدایی// نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تهدید آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم‌ها ذیل برجام گفت: ایالات متحده دیگر عضوی از اعضای برجام نیستند لذا نمی‌توانند از سازوکارهای مطرح در برجام بهره بگیرند و این اقدام آ»ها کارکرد انتخاباتی برای ترامپ دارد.

به گزارش «نماینده»، عباس مقتدایی نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره واکنش ایران به تهدید آمریکا در فعال کرد مکانیسم ماشه اظهار داشت: براساس معیارها و حقوق بین‌الملل رفتار ترامپ رفتار یک فرد عقب مانده از حقوق بین‌الملل است و حرکت‌های ناشیانه وی در پهنه بین‌المللی دیگر اعتباری برای حرف‌های یک رئیس جمهور آمریکا باقی نگذاشته است.

وی افزود: خروج آمریکا از برجام و نادیده گرفتن تعهدات بین‌المللی که دولت آن کشور پذیرفته است حرکت‌های نمایشی و نمادین در آستانه انتخابات، بهره‌گیری در حد سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی برای پیشبرد مقاصد داخلی و پیروزی در انتخابات واقعیت‌هایی است که امروز جامعه بین‌المللی در بالاترین حد مشاهده می‌کند و این معانی را کاملاً متوجه است که اینها بیش از آنکه برد اصلی و واقعی داشته باشد برای بهره‌گیری‌های داخلی در نظام و ساختار داخلی آمریکا انجام می‌پذیرد.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: تلاش برای کشاندن دولت‌های هم‌پیمان خود در منطقه خلیج فارس به سمت مراودات و فعال کردن ارتباطات با رژیم جعلی صهیونیستی هم در همین راستا بوده و ملت‌های منطقه اکنون آگاهتر از هر زمان دیگری می‌دانند که ترامپ همه گزینه‌ها را برای پیروزی در انتخابات مصرف می‌کند و فارغ‌ از رعایت حقوق بین‌الملل فعالیت می کند. اما واقعیت آن است که چون ترامپ و دولت آمریکا دیگر عضوی از اعضای برجام نیستند نمی‌توانند از سازوکارهای مطرح در برجام هم بهره بگیرند.  

وی خاطرنشان کرد: ایران از طریق فشار به اعضای ۴+۱ برای جلوگیری از اقدامات یکجانبه‌گرانه آمریکا می‌تواند استفاده کند؛ گفت:‌ آمریکا در این تلاش به هیچ نتیجه‌ای عملی نخواهد رسید چون دیگر فشاری باقی نگذاشته است که اعمال نکرده باشد بنابراین مردم ایران آمادگی روحی و آمادگی کامل برای مبارزه با آمریکا و پیروزی در جنگ اراده‌ها را سال‌ها است در خود تقویت کرده‌اند و به نفع دنیا نیست که یکجانبه‌گرایی آمریکایی رشد کند و ایران نشان داده است که به حقوق بین‌الملل احترام می‌گذارد اما این بدین معنا نیست که ما منافع ملی کشورمان را فدای خواسته‌ها و هوس‌رانی‌های یک فرد زیاده خواه کند.

مقتدایی گفت:‌ آنها ادعاهایی دارند که آن ادعاها از نظر حقوق بین‌الملل مسموع نیست و مواد برجام که اجازه می‌دهد یکی از طرف‌ها مکانیسم ماشه را فعال کند اصولاً و اصالتاً مشمول آمریکایی‌ها که از این روند خارج شده‌اند نمی‌شود و آنچه امروز آمریکایی‌ها مطرح می‌کنند بیشتر قلدری است تا استفاده از حقوق بین‌الملل و قوانین؛ ایران ابعاد قوت داخلی خود را در طول سالیان آنقدر مورد توجه قرار داده است که اینک با این بلوف‌زنی‌های آمریکایی اتفاق خاصی نخواهد افتاد و ما نشان داده‌ایم که کشور مقاومت و ایستادگی اراده‌ها هستیم.

وی در پاسخ به اینکه واکنش دستگاه دیپلماسی و کشورمان در برابر آمریکا در این مورد چه خواهد بود، گفت:  ما اقدامات شتابزده و هیجانی  ترامپ را به عنوان دست و پا زدن‌های بیخود تلقی می‌کنیم و سناریوهای مختلف برای مقابله با نابخردی‌های آن کشور را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس اظهار داشت: کشور ایران از توانمندی‌های بسیار بالای درونی و ظرفیت‌های عظیم داخلی و امکانات بیرونی لازم برخوردار است و ما می‌توانیم به عنوان یک کشور مستقل هم در عرصه حقوق بین‌الملل و هم در پاسخ‌های بازدارنده اقداماتی که مورد نظرمان هست را در کمال استقلال انجام دهیم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همین زمینه خاطرنشان کرد: مجلس، دولت، شورای عالی امنیت ملی و کلیت نظام در زمینه ایستادگی در برابر قلدری‌های آمریکا و شوهایی که آنها راه‌اندازی می‌کنند توافقات دقیق و انسجام کامل دارند.