شناسهٔ خبر: 164814 - سرویس فرهنگ
منبع: خانه ملت

فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی باعث رشد شبکه‌های بومی نمی‌شود/ از توسعه و رقابت‌پذیری حمایت می‌کنیم

رضاخواه نماینده مردم تهران با اشاره به عدم جامعیت قانون جرائم رایانه‌ای گفت: سوءبرداشت از مفاد این قانون باعث ضربه به کسب‌وکارهای مجازی شده است که طرح کاربردی شبکه ملی اطلاعات آن را برطرف می‌کند.

به گزارش «نماینده» مجتبی رضاخواه با اشاره به طرح کاربردی شبکه ملی اطلاعات با نام کامل «حمایت از توسعه و رقابت‌پذیری پلتفرم های ارائه دهنده خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات» که هفته گذشته در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد، گفت: متاسفانه قانون جرایم رایانه ای که سال ۸۸ تصویب شده قانون جامعی نبوده و برای حمایت از کسب و کارهای بومی ظرفیت لازم را ندارد تا جایی که حتی برخی سوء برداشت های بی ضابطه باعث فیلترینگ کسب و کارها و ضربه به آنها شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: طرحی که پیشنهاد شده در درجه اول برای حمایت از پلتفرم های پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات است و نباید موضوع محدود  به پیام رسان باشد.

فیلترینگ، کاربران را در مقابل پلتفرم‌های داخلی قرار می‌دهد

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت حمایت قضایی و قانونی از پلتفرم های داخلی و ممانعت از فیلترینگ سلیقه ای، عنوان کرد: تضمین فضای رقابتی بین پلتفرم های پرکاربرد خارجی با نمونه های بومی و در عین حال حمایت هوشمندانه از آنها لازم است و با فیلترینگ خارجی ها بومی ها نه تنها رشد نمی کنند بلکه کاربران هم در مقابل پلتفرم های داخلی قرار می گیرند.

رضاخواه ادامه داد: آنچه باید در اولویت باشد توسعه اقتصاد دیجیتال با استفاده حداکثری از توان شرکت های دانش بنیان داخلی است و نگاه سلبی و صرفاً مبتنی بر چالش های فرهنگی و در نظر نگرفتن ابعاد اقتصادی وابستگی زندگی روزمره مردم به پلتفرم های پرکاربرد ما را به جایی نمی رساند.

مصوبات شورای عالی فضای مجازی باید از ضمانت اجرایی برخوردار شود

وی به عنوان طراح طرح کاربردی شبکه ملی اطلاعات افزود: کارشناسان و مسئولان مختلف به ویژه دبیر شورای عالی فضای مجازی بارها از نبود ضمانت اجرایی برای مصوبات این شورا و وجود نهادهای موازی در تصمیم گیری صحبت کرده که در این طرح در بخش پلتفرم های پایه و کاربردی شبکه ملی ضمانت اجرای قانونی برای تصمیمات و سیاست ها دیده شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه باید صدای نمایندگان بخش خصوصی هم در نحوه اجرای سیاست ها و مقررات گذاری شنیده شود، خاطرنشان کرد: اهمیت این مساله در پلتفرم های فضای مجازی که اصولا مبتنی بر شرکت های دانش بنیان و خلاق هستند مضاعف است.