شناسهٔ خبر: 164797 - سرویس مجلس
منبع: مهر

اصلاح‌طلبان در واردات گندم آلوده سهیم بودند/ مجلس نظارت می‌کند

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس با اشاره به بازار سیاه نهاده‌های تولید محصولات کشاورزی، گفت: برخی افراد منتفذ جریانات خاص سیاسی بخصوص اصلاح‌طلبان در واردات گندم به ویژه گندم آلوده سهیم بودند.

به گزارش «نماینده» مجتبی یوسفی  با انتقاد از گرانی نهاده‌های دامی و کشاورزی، گفت: توجه به بخش کشاورزی اهمیت زیادی دارد چرا که فارغ از اهمیت اشتغال، بحث امنیت غذایی هم به رونق بخش کشاورزی وابسته است؛ به ویژه آنکه خودکفایی کشور در تولید محصولاتی چون گندم تأثیر بسزایی در امنیت غذایی کشور دارد.

وی افزود: متأسفانه در مجموعه دولت به ویژه سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت برنامه مدونی برای حل مشکلات بخش کشاورزی و مقابله با گرانی‌های نهاده‌های دامی و کشاورزی وجود ندارد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر قیمت کود شیمیایی ۵۰۰ درصد افزایش پیدا کرده و از ۵۰ هزار تومان به ۵۵۰ هزار تومان رسیده است. همچنین برخی دیگر از محصولات مرتبط با نهاده‌های تولید هم به شدت گران شده و این گرانی‌ها کشاورزان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

یوسفی با اشاره به بازار سیاه نهاده‌های تولید محصولات کشاورزی، گفت: قطعاً برخی افراد رانت‌هایی دارند و از اینکه محصولات استراتژیکی مثل گندم در داخل کشور تولید نشود، سود می‌برند. شاهد این مدعا آنکه اخیراً دیدیم برخی افراد منتفذ جریانات خاص سیاسی بخصوص اصلاح‌طلبان در واردات گندم به ویژه گندم آلوده سهیم بودند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این در حالی است که دولت از تولیدکنندگان خودمان حمایت نمی‌کند، ارز دولتی به آنان اختصاص داده نمی‌شود و برنامه‌ای برای حمایت از آنان وجود ندارد؛ در چنین شرایطی به دنبال واردات گندم می‌روند.

وی با اشاره به اینکه برخی رانت‌خواران باعث مشکلاتی در بخش کشاورزی شده‌اند، گفت: زمانی که اطلاعاتی درباره این افراد کسب می‌کنیم، می‌بینیم که آنان به جریانات خاص سیاسی به ویژه جریانات نزدیک به این دولت وصل هستند و این روزها هم اصلاح‌طلبان عجله بسیار زیادی برای کسب منافع اقتصادی بیشتر دارند.

یوسفی با تأکید بر اینکه مجلس قطعاً از ابزارهای نظارتی خود برای برخورد با کسانی که رانت‌خواری می‌کنند، استفاده خواهد کرد، اظهار داشت: ما اخیراً در مجلس شورای اسلامی تذکری به وزیر جهاد کشاورزی دادیم و وی باید توضیح دهد که علت عدم نظارت بر افزایش نهاده‌های مرتبط با بخش کشاورزی به ویژه کود شیمیایی چیست.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورتی که وزیر جهاد کشاورزی به تذکر نمایندگان توجه نکند و وضعیت بخش کشاورزی بهبود پیدا نکند و قیمت نهاده‌های مرتبط با تولید بخش کشاورزی کاهش نیابد، قطعاً ما طرح سوال از وزیر جهاد کشاورزی را تهیه و در صحن علنی مجلس مطرح خواهیم کرد.