شناسهٔ خبر: 164787 - سرویس مجلس
منبع: تسنیم

قوانین انتخابات ریاست جمهوری نباید تفسیر بردار باشد

جعفر قادری/2 نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: شاخص‌ انتخاب افراد برای حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری باید شفاف بوده و تفسیر بردار نباشد و این به معنای ایجاد زمینه برای حذف افراد نیست.

به گزارش «نماینده» جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی،  با اشاره به تدوین طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس اظهار کرد: در طرحی که من جزو امضا کنندگان آن بودم شرایط داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری شفاف‌تر می‌شود، به‌طوری که بتواند از ثبت‌نام بی‌رویه افراد برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری جلوگیری کند.

وی افزود: قانون پیش از این غیرشفاف بود و سبب می‌شد افرادی اعلام کاندیداتوری کنند که حضورشان در جایگاه ریاست جمهوری پذیرفتنی نبود، بنابراین طرح مذکور دنبال روشن‌تر کردن شرایط برای حضور افراد صاحب صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری است.

وی با بیان اینکه طرح شرایط افراد به لحاظ سواد خواندن و نوشتن، قدرت مدیریت و ملتزم بودن به اسلام و نظام را تعیین می‌کند، تصریح کرد: در همه دنیا افرادی برای رئیس جمهور شدن ثبت‌نام می‌کنند که شرایط اداره این پست را داشته باشند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: قانون پیش از این دارا بودن سواد خواندن و نوشتن را پیش‌شرط کاندیداتوری کرده بود، اما واضح است که این سواد خواندن و نوشتن امروزه و با توجه به رشد قابل توجه جامعه ایران به معنای تحصیلات عالیه دانشگاهی است و این به معنای آن است که سطح سواد کاندیداها باید مشخص باشد.

قادری با تأکید براینکه مدیر و مدبر بودن و التزام داشتن به اسلام و نظام از دیگر شرایط اصلی کاندیداهاست که در طرح به آن توجه شده، بیان کرد: فردی که می‌خواهد بالاترین پست اجرایی کشور را اخذ کند، باید قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشد و بداند می‌خواهد امور کشور اسلامی و مستقل را به دست بگیرد.

وی با اشاره به اینکه جمع کردن تمام معیارها در افراد کار بسیار سختی است، اما قابل چشم‌پوشی نیست، گفت: شاخص‌ انتخاب افراد برای حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری باید شفاف بوده و تفسیر بردار نباشد و این به معنای ایجاد زمینه برای حذف افراد نیست.

نماینده مردم شیراز در مجلس درباره اختیارات شورای نگهبان در این طرح خاطرنشان کرد: قانون اساسی تعیین ملاک و معیارهای انتخاب شونده و انتخاب کننده را برعهده مجلس شورای اسلامی گذاشته است. در دیگر موارد عرصه برای شورای نگهبان باز است و مجلس حق ورود ندارد.

قادری تأکید براینکه امضای نمایندگان پای کلیات طرح‌ها به معنای تأییدنهایی آن نیست، اظهار کرد: گاه نمایندگان با کلیات طرح موافق هستند؛ اما در جزئیات آن حرف دارند، بنابراین طرح با امضای نمایندگان به کمیسیون‌های اصلی و فرعی می‌رود و جزئیات آن کامل می‌شود تا قانونی پخته، شفاف و کارآمد برای تصویب ارائه شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس تصریح کرد: طرحی را خودم با عنوان اصلاح قانون انتخابات را طراحی که به اداره قوانین داده‌ام که در آن نظام انتخاباتی را از حالت اکثریت به سمت تناسبی خواهد برد که در صورت تأیید آن را به جریان خواهم انداخت.