شناسهٔ خبر: 164786 - سرویس اقتصاد
منبع: ایسنا

تاکید کمیسیون کشاورزی بر قیمت خرید تضمینی امسال به عدد ۴۷۰۰ تومان

گندم رئیس کمیته منابع طبیعی کمیسیون کشاورزی ابراز عقیده کرد: از آنجا که ما در واقع قیمت خرید تضمینی گندم سال بعد را تعیین می‌کنیم، دولت دوست دارد رضایت کشاورزان را جلب کند و پولش را هم دولت بعدی پرداخت کند.

به گزارش «نماینده» جعفر راستی در مورد قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۹۹ و امکان قاچاق این محصول گفت: چرایی اینکه هر سال گندم قاچاق می‌شود، موضوعی است که مسئولین باید به آن پاسخ بدهند، اما عجالتا می‌توانم بگویم که کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در مورد قیمت خرید تضمینی گندم، برنامه‌های جدی دارد و علاوه بر جلسات قبلی، یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه آینده بررسی خواهد شد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: قیمت خرید تضمینی باید به قیمت گندم در کشورهای دیگر نزدیک باشد. میانگین این قیمت ۴۵۰۰ تومان تا ۵۰۰۰  تومان است. کمیسیون کشاورزی اصرار دارد که قیمت خرید تضمینی امسال به عدد فوق نزدیک باشد. پیشنهاد ما ۴۷۰۰ تومان است. دقیقا همان قیمتی که دلال قاچاق از کشاورز می‌خرد.

راستی پاسخ به اینکه آیا با توجه به قیمت جهانی گندم، قیمت پیشنهادی کمیسیون منجر به قاچاق نمی‌شود؟ گفت: پاسخم منفی است. در کشورهای اروپایی و دوردست گندم به کیلویی ۷۰۰۰ تومان می‌رسد و این اختلاف قیمت احتمال قاچاق را بالا می‌برد اما نکته اصلی این است که امکان قاچاق به آن کشورها اصلا وجود ندارد. میانگین قیمت گندم در کشورهای همسایه و کشورهایی که امکان قاچاق به آنها وجود دارد، همان ۴ تا ۵ هزار تومان است.

رئیس کمیته منابع طبیعی کمیسیون کشاورزی با تأکید بر اینکه دولت وظیفه دارد قیمت پیشنهادی کمیسیون را اجرایی کند، ابراز عقیده کرد: دولت دوازدهم امسال دوست دارد که قیمت گندم منطقی‌تر باشد، چرا که پولش را دولت بعدی پرداخت می‌کند. از آجا که ما در واقع قیمت خرید تضمینی سال بعد را تعیین می‌کنیم، دولت دوست دارد رضایت کشاورزان را جلب کند و پولش را هم دولت بعدی پرداخت کند.