شناسهٔ خبر: 164407 - سرویس بین‌الملل
منبع: فارس

وزیر دفاع ژاپن، محبوب‌ترین گزینه برای جایگزینی «آبه شینزو»

شیگرو ایشیبا به دنبال استعفای «آبه شینزو»، نتایج نظرسنجی رسانه‌های ژاپنی نشان می‌دهد که محبوب‌ترین گزینه برای نخست‌وزیری ژاپن، وزیر دفاع اسبق این کشور است.

به گزارش «نماینده» نتایج نظرسنجی دو رسانه ژاپنی نشان می‌دهد که «شیگرو ایشیبا»، وزیر دفاع سابق ژاپن محبوب‌ترین گزینه برای جایگزینی «آبه شینزو»، نخست‌وزیر مستعفی ژاپن است.  

به نوشته خبرگزاری رویترز، شیگرو ایشیبا در نظرسنجی خبرگزاری «کیودو»، ۳۴ درصد از حمایت عمومی را به خود اختصاص داده و این در حالی است که تنها ۱۴ درصد از «یوشی‌هیده سوگا»  دبیر ارشد کابینه ژاپن و محتمل‌ترین گزینه برای نخست‌وزیری این کشور حمایت کرده‌اند.

شبکه تلویزیونی «تی‌وی توکیو» نیز در نظرسنجی خود نشان داد که ۲۸ درصد از ایشیبا و تنها یازده درصد دیگر نیز از سوگا حمایت کرده‌اند.   

با توجه به اینکه رسانه‌های ژاپنی گزارش داده‌اند که چندین جناح بزرگ در حزب دموکرات لیبرال ژاپن از یوشی‌هیده سوگا حمایت خواهند کرد، بنابراین اگر ایشیبا که از منتقدان آبه نیز هست، برای تصدی این شغل دولتی اقدام کند با چالش روبه‌رو خواهد شد.

ژاپن نخست‌وزیر خود را با رأی مردمی انتخاب نمی‌کند. بر اساس سیستم پارلمانی ژاپن، قانونگذاران این کشور، معمولاً فردی را به عنوان نخست‌وزیر منصوب می‌کنند که رهبر یک حزب حاکم باشد.  

روز جمعه آبه شینزو در یک نشست خبری با اشاره به وضعیت ویروس کرونا در ژاپن، از کناره گیری خود از قدرت به دلیل وضعیت جسمانی خود خبر داد.

خبرگزاری رویترز محتمل‌ترین گزینه برای جایگزینی را یوشی‌هیده سوگا معرفی کرده است.

سوگا در سال ۲۰۱۲ توسط آبه به عنوان دبیر ارشد کابینه ژاپن انتخاب شد. وی همچنین به عنوان سخنگوی ارشد دولت، هماهنگ‌کننده امور سیاسی و ناظر بر دیوان سالاری فعالیت داشته است.