شناسهٔ خبر: 164310 - سرویس اقتصاد
منبع: فارس

زنگنه پیگیر حذف کارت سوخت در مجلس دهم بود

زنگنه عضو کمیسیون انرژی مجلس در دوره دهم با اشاره به اینکه زنگنه نگران تحریم نیست وگرنه با بی‌توجهی به پالایشگاه‌سازی بستر اثرگذاری تحریم‌ها را فراهم نمی‌کرد، گفت: زنگنه زمانی که می‌خواست حذف بند مربوط به الزامی شدن استفاده از کارت سوخت به تصویب مجلس برسد، تاکید داشت این سازوکار فسادآور است.

هدایت ­الله خادمی نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی دوره دهم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با انتقاد از عملکرد بیژن زنگنه وزیر نفت گفت: متاسفانه ما بعد از انقلاب علی­رغم تاکیدات مقام معظم رهبری کار چندانی در حوزه احداث پالایشگاه‌ها انجام ندادیم. فقط در زمان وزارت آقای آقازاده در دهه ۶۰ دو پالایشگاه ساخته شد. پس از آن هم کار احداث ستاره خلیج فارس در دولت نهم شروع شد و این پروژه با پیشرفت بیش از ۷۰ درصدی به دولت یازدهم تحویل داده شد.

وی افزود: با روی کار آمدن آقای زنگنه در وزارت نفت در دولت یازدهم تکمیل این پروژه با تعویق طولانی همراه شد و پروژه‌ای که قرار بود سال ۹۴ به بهره‌برداری برسد در دولت دوازدهم به بهره‌برداری رسید. لذا آقای زنگنه باید پاسخ دهد که چرا در تکمیل این پروژه تعویق کرده است و با ورادات بنزین در این بازه چند ساله به کشور خسارت وارد کرده است.

خادمی گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس دستاورد دولت نهم و دهم است. وزیر فعلی نفت توضیح دهد که کدام پروژه پالایشگاهی را در هفت سال گذشته راه ­اندازی کرده است. من بارها در مجلس قبل اعلام کردم که زنگنه نگران تحریم نیست وگرنه با تداوم خام‌فروشی و بی‌توجهی به پالایشگاه‌سازی بستر اثرگذاری تحریم‌ها را فراهم نمی‌کرد. اگر ما پالایشگاه می‌ساختیم می­توانستیم نفت خام را به فرآورده تبدیل کنیم و این فرآورده را به کشورهای همسایه بفروشیم اما امروز کشور تک محصولی هستیم که به راحتی ما را تحریم می‌کنند.

*با سهل‌انگاری زنگنه، توتال به اطلاعات میادین پارس جنوبی دست یافت

مدیرعامل اسبق شرکت حفاری نفت و گاز شمال خاطر نشان کرد: عملکرد زنگنه در این دو دوره باعث از بین رفتن شرکت مناطق نفت خیز جنوب بود. زنگنه شرکت مناطق نفت­خیز جنوب را که به تمام ایران سرویس می­داد را به ۶ شرکت تقسیم کرد. اعضای هیات مدیره و مدیرعامل این شرکت­ها را هم از تیم فنی همان شرکت انتخاب کرد که این مساله باعث شد تا بار فنی شرکت­ها کاهش یابد.

نماینده مجلس دهم افزود: زنگنه در ادامه شرکت نفت مرکزی را احداث کرد و باز هم از شرکت مناطق نفت­خیز جنوب نیرو آورد. وضعیت تاسیس شرکت متن (مهندسی توسعه نفت)، پتروپارس و پتروایران هم به همین شکل بود و همه این اقدامات برای این بود که شرکت‌های نفتی را تضعیف کند. اما در نهایت هم باز برای اجرای پروژه­‌های نفت و گاز، توتال را وارد کشور کرد و هیچکدام از این شرکت‌ها را قبول نداشت. توتال هم بعد از اعمال تحریم­ها، پروژه را رها کرد و اطلاعات میادین ما را برداشت و رفت.

*ایران در آستانه حذف از بازار گاز منطقه/تیم فعلی وزارت نفت‌ دیپلماسی انرژی بلد نیستند

وی تاکید کرد: بنابراین صنعت نفت در دوره زنگنه آسیب جدی دید در حالی که ما می‌توانستیم با استفاده از منابع کشور، مانند نروژ نسل آینده را از لحاظ مالی و فناوری سرفراز کنیم. اگر زنگنه قصد توسعه داشت، ما امروز بازار گاز منطقه را از دست نمی­دادیم. خط لوله صلح تا نزدیکی مرز پاکستان رسیده بود اما در دوره زنگنه این پروژه متوقف شد در حالی که اگر به لب مرز می­رسید، طبق مفاد قرارداد پاکستان موظف بود حتی اگر آمادگی خرید گاز را نداشت پولش را به ایران بپردازد. همچنین اگر این خط لوله به سرانجام می­رسید و به هند هم می‌رفت، ممکن بود تا چین ادامه پیدا کند.

خادمی افزود: از طرفی ما با ترکمنستان هم قرارداد گازی داشتیم که سوآپ می­کردیم ولی زنگنه آن را هم بهم زد. همچنین اگر وزارت نفت با جمهوری آذربایجان و یا ترکیه خوب تعامل می­کرد، خط لوله ما می­توانست به اروپا برسد اما متاسفانه تیم فعلی وزارت نفت زبان دنیا را نمی‌فهمند و دیپلماسی انرژی بلد نیستند. در خصوص بحث صادرات گاز به عمان هم که معلوم نشد، کار به کجا رسید و الان ایران در آستانه حذف از بازار گاز است.

*استخدام نماینده‌ها و برکناری نیروهای متخصص در صنعت نفت در دوران زنگنه

مدیرعامل اسبق شرکت حفاری نفت و گاز شمال خاطر نشان کرد: زنگنه تاکید داشت که به صنعت نفت ژنرال آورده است که من پرسیدم نام یکی از این ژنرال­ها را بگو. در واقع ایشان تعدادی کودک ناآشنا به نفت را وارد کار کرد و نیروهای متخصص را یا بازنشسته کرد و یا کنار گذاشت. زنگنه همچنین اکثر نمایندگان را استخدام وزارت نفتکرد. لذا وقتی من در مجلس پیگیر قرارداد با توتال بودم خیلی از نماینده‌ها به من می­گفتند این مسائل را رها کن وگرنه تنها می‌­مانی.

نماینده مجلس دهم عنوان کرد: در حوزه رسانه و خبرنگار هم وضعیت همین است. من در دادگاه به قاضی گفتم زنگنه به اندازه کل صداوسیما و روزنامه‌­های کشور آدم رسانه‌ای استخدام کرده است هر خبرنگاری هم که علیه وی حرفی می­زند، بلایی سرش می‌­آوردند. واقعیت این است که همه در سطح کشور می­دانند اکنون چه اتفاقی برای صنعت نفت ایران رخ داده است.  

*زنگنه پیگیر حذف بند مرتبط به کارت سوخت از قانون بودجه ۹۵ بود

وی گفت: زنگنه زمانی که می­خواست در قالب لایحه اصلاح قانون بودجه ۹۵، حذف بند مربوط به الزامی شدن استفاده از کارت سوخت به تصویب مجلس برسد، تاکید داشت این سازوکار فسادآور است ولی امروز اجرای دوباره کارت سوخت را به عنوان عملکرد خوبش ارائه می­دهد. سوال من این است در این چند سالی که سهمیه‌بندی حذف و کارت سوخت بی‌اعتبار شد، به دلیل افزایش بی‌رویه مصرف بنزین و قاچاق چقدر از منابع کشور هدر رفته است؟ ایشان باید در این باره پاسخگو باشد.

خادمی در پایان خاطرنشان کرد: از جمله کم­‌کاری­های زنگنه وضعیت ما در میدان مشترک فروزان است. عربستان در حال حاضر روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه از این میدان برداشت می­کند اما تولید ما فقط ۳۵ هزار بشکه است. من بارها در این خصوص نامه نوشتم و تذکرات لازم را داده‌ام.