شناسهٔ خبر: 163751 - سرویس پارلمان شهری
منبع: فارس

متولی واحدی در مشارکت اجتماعی مدیریت شهری وجود ندارد

حجت نظری عضو شورای شهر: متاسفانه متولی واحد و مشخصی در بحث مشارکت اجتماعی در مدیریت شهری وجود ندارد و موازی کاری‌های بی‌سرانجام و بی‌فایده فراوان سبب شده تا حتی شفافیتی نیز در هزینه‌کردها و تخصیص بودجه وجود نداشته باشد.

به گزارش «نماینده»، حجت نظری رئیس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران در نطقی به مناسبت روزملی تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی در صحن امروز شورای شهر اظهارداشت: تصوری که از یک تشکل در ذهن مسوولان کشور وجود دارد، با تعریف یک سازمان مردم نهاد متفاوت  است.

وی افزود: تشکل مردم نهاد پول نمی‌خواهد. اعتماد و حمایتی می‌خواهد که به پشتوانه آن، صدای مردم را به گوش مسوولان برساند و تا حل مشکل متوقف نشوند.

این عضو شورای شهر تهران گفت: متاسفانه متولی واحد و مشخصی در بحث مشارکت اجتماعی در مدیریت شهری وجود ندارد و موازی کاری‌های بی‌سرانجام و بی‌فایده فراوان سبب شده تا حتی شفافیتی نیز در هزینه‌کردها و تخصیص بودجه وجود نداشته باشد.

وی بیان داشت: روند ثبت تشکل‌ها باید تسهیل شود و اخذ مجوزها آسان‌تر باشد. بخش‌های مختلف عمومی و دولتی باید حامی این فعالیت‌ها باشند و در نهایت، باید ارزش فعالیت آنها و اقدامات‌شان در پیشگاه مردم و مسئولان جایگاهی والا داشته باشد. خوب است هر مسئولی از مدیران میانی گرفته تا وزرا و روسای قوا یکبار مرور کنند که در طول یکسال گذشته چند بار با فعالان سازمان‌های مردم نهاد جلسه داشتند؟

نظری تصریح کرد: پرسشی اساسی اینجا مطرح می‌شود که چطور بعد از گذشت چند دهه از فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد، همچنان قانونی برای فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد، به تصویب دوره‌های مخلتف مجلس شورای اسلامی نرسیده است و همچنان هم به‌نظر نمی‌رسد اراده‌ای بر ایجاد قانونی با این عنوان یا محتوا وجود داشته باشد.

این عضوشورای شهر تهران با بیان اینکه انصاف آن است که شورای پنجم حداقل بخشی از موانع پیش پای سازمان‌های مردم نهاد را مرتفع کند، گفت: طرح نظامنامه مشارکت تشکل‌ها و مدیریت شهری، طرح حضور سمن‌ها در کمیته‌ها و کمیسیون‌های شورا با عنوان تصمیم‌سازی، طرح معافیت سمن‌ها از عوارض شهرداری، برنامه‌های ستاد توان افزایی مانند راه‌اندازی سمن‌سراهای مناطق ۲۲گانه، ارائه رایگان امکانات مدیریت شهری برای اجرای طرح‌های تشکل‌ها، امکان اختصاص فضاهای مشمول بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، در راستای رفع همین موانع و مشکلات است که  حمایت همه اعضای شورای شهر را می‌طلبد.