شناسهٔ خبر: 163461 - سرویس سیاست
منبع: فارس

برای افرادی که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، مجازات‌هایی وضع شود/ انتقاد از ایجاد شایعه وقف کوه‌ها

حسن روحانی رئیس‌جمهور گفت: به وزیر کشور گفته‌ام که بررسی کنند تا برای افرادی که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، مجازات‌هایی وضع شود.

به گزارش «نماینده» حجّت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور، پیش از ظهر امروز (چهارشنبه ۸ مرداد) در جلسه هیأت دولت با اشاره به روز عرفه و عید سعید قربان گفت: روزهای پیش رو، روزهای پربرکتی است که می‌تواند امیدواری، اعتماد ما و توانمندی ما را افزون تر می‌کند.

دعای امام حسین در روز عرفه از افتخارات شیعه است

وی ادامه داد: باید از شب و روز عرفه برای قدرت روحی خودمان استمداد بطلبیم، مخصوصاً جملات دعای معروف امام حسین(ع) در بیابان عرفات و دعایی که معمولاً‌ مؤمنین در این روز آن را مرور و از آن استفاده می‌کنند که یکی از افتخارات شیعه است.

روحانی با بیان اینکه ضمن تبریک این ایام، باید به پروتکل‌های بهداشتی هم توجه کنیم، اظهار داشت: صبح امروز وزیر بهداشت در نامه‌ای درخواست کرد که برادران اهل سنت که مراسم مفصل‌تری را در عید قربان برگزار می‌کنند که البته شیعیان هم مشابه آن را دارند، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند وگرنه ما باز در مسیر شیوع این بیماری قرار می‌گیریم و مشکلات دوچندان می‌شود.

وی با اشاره به عدم برگزاری دعای عرفه در صحرای عرفات، گفت: این از اتفاقات نادری است که در تاریخ اسلام رخ داده و کسانی که قرار بود به حج مشرف شوند می‌توانند این دعا را در خانه‌های خود بخوانند و به نورانیت خود بیافزایند.

ایامی است که قوی‌تر می‌شویم در برابر همه توطئه‌هایی که بدخواهان طراحی کرده‌اند

روحانی ادامه داد: اساس این روزها که خدا مقرر کرده، برای نزدیکی با خداوند است و می‌گویند عرفه روز آشتی با خدا است. این ایام، ایامی است که توانمندتر و قوی‌تر می‌شویم در برابر همه توطئه‌هایی که بدخواهان طراحی کرده‌اند.

رئیس‌جمهور با اشاره به توطئه‌های دشمنان علیه ملت ایران گفت: اولین طراحی دشمنان برای اقتاصد ما بود. آن‌ها می‌خواستند اقتصاد ما را بهم بریزند و مردم را در فشار اقتصادی قرار دهند و چیزی از ارکان اقتصادی ما باقی نماند.

دشمن به فکر تورم سه رقمی بود

روحانی ادامه داد: آن‌ها به فکر تورم‌های سه رقمی بودند و اینکه رشد اقتصادی منفی دو رقمی داشته باشیم. دشمنان فکر می‌کردند ظرف چندماه می‌توانند اوضاع اقتصادی را بهم بریزند. البته روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم امّا الحمدالله اساس اقتصاد و زندگی مردم در حداقل نیاز مردم و ضرورت مردم به خوبی اداره شده است.

کالاهای اساسی به وفور وجود دارد

وی تصریح کرد: امروز کالای اساسی در اختیار مردم وجود دارد. وفور وجود دارد، البته در کنار وفور، علاقه‌مند بودیم قیمت‌های متعادل هم داشته باشیم که اقدامات بیشتری باید برای این کار انجام دهیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به تعیین مجازات برای متخلفان از دستورالعمل‌های بهداشتی گفت: به وزیر کشور گفته‌ام که بررسی کنند تا برای افرادی که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، مجازات‌هایی وضع شود.

وی با بیان اینکه تولیدگران ما کار بسیار بزرگی را انجام دادند، گفت: تولیدکنندگانی که بخشی از صادرات غیرنفتی به آن‌ها وابسته است، کارهای بزرگی انجام دادند. فولاد ما نسبت به سال قبل ۱۰ درصد و آلومینیوم ۴۹ درصد افزایش صادرات داشته است.

روحانی ادامه داد: در تمام صنایع مهم، تولیدات ما افزایش پیدا کرده و دشمن نتوانسته کارخانه‌های بزرگ ما را بخواباند و حتی بیشتر از سال قبل تولید داشته‌ایم. ممکن است از لحاظ درآمدی کاهش درآمد داشته باشیم، امّا از لحاظ وزنی افزایش داشته است. یعنی فولاد، مس و پتروشیمی بیشتری صادر می‌کنیم. پس معلوم است که تولید سر جای خودش است. این اساس اقتصادی است؛ یعنی اشتغال هست، تولید هست و تولید و صادرات رو به افزایش است.

وی افزود: اگر از ابتدای قرارداد ما با کشورهای اوراسیا که آبان سال گذشته اجرایی شد تا آخر خرداد امسال بررسی کنیم، می‌بینیم صادرات ایران به کشورهای اوراسیا ۶۳ درصد افزوده شده است. علی‌رغم اینکه اسفند و فروردین کرونا داشتیم و هنوز هم با آن مواجه هستیم و مرزهای ما به طور کامل عادی نشده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بنابراین دشمن در زمینه اقتصادی موفق نبوده و نتوانسته است ما را در عرصه اقتصاد زمین بزند، اظهار داشت: البته آن‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند و باید دست به دست هم بدهیم تا آن‌ها را حل کنیم. من هم معتقدم بخشی از این مشکلات قابل حل است. ممکن است بخشی هم ناشی از تحریم‌ها و بخشی هم کرونا باشد، ولی بخشی قابل حل است، آن هم با نظارت دقیق از تولید تا مصرف نهایی، از ثبت سفارش تا تخصیص ارز تا تأمین ارز تا سفارش دادن به کشوری که جنس می‌خریم تا روزی که کالا از کشتی حرکت می‌کند تا روزی که به انبارها می‌رسد باید مثل سایه این روند را دنبال کنیم، و امروز این کار آسان است. این سایه، سایه آماده‌ای است که با سامانه الکترونیک می‌توانیم مثل سایه در کنار این روند باشیم.  

وی ادامه داد: با بررسی این روند، دیدیم که در برخی جاها اشکالاتی وجود دارد که قابل حل است، البته بخشی هم وجود دارد که ممکن است الان به سادگی نتوانیم آن را حل کنیم.

در هفت سال گذشته تولید فولاد ما در تمام زنجیره‌ آن نسبت به تاریخ قبل دوبرابر شده است

روحانی با اشاره به جلسه خود با تولیدکنندگان بزرگ فولاد و پتروشیمی در روزهای اخیر گفت: مردم بدانند در هفت سال گذشته تولید فولاد ما در تمام زنجیره‌ آن نسبت به تاریخ قبل دوبرابر شده است. یعنی در تاریخ ایران تا هفت سال قبل هرچه تولید شده، در این هفت سال دو برابر شده است. این کار عظیمی است که مهندسان، صنعتگران و مدیران ما انجام داده‌اند که باید سپاسگزاری کنیم. یعنی از معدن گرفته تا کنستانتره تا فولاد و میلگرد همه چیز دوبرابر شده است. این نشان می‌دهد ما توانمند هستیم.

وی با بیان اینکه تولید پتروشیمی ما تا روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، ۵۶ میلیون تن بوده، گفت: از سال ۹۲ تا چند ماه دیگر این میزان به صد میلیون تن می‌رسد. یعنی تقربیاً ‌دو برابر، بنابراین همه شرکت‌های ما فعال بوده‌اند، مخصوصاً شرکت‌های بزرگ که با صادرات خودشان ارز ما را تأمین می‌کنند. امروز بانک مرکزی در گزارشی که به من داد، اعلام کرد که در ده روز گذشته صادرکنندگان خوب ما و شرکت‌های بسیار مقیّد ما که عمدتاً فولاد و پتروشیمی هستند و البته شرکت‌های دیگری هم هستند، دو و نیم میلیارد دلار ارز را عرضه کرده‌اند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: پس ما می‌بینم شرکت‌ها دارند تلاش می‌کنند و بسیاری از آن‌ها خوشبختانه ارز را به درستی به سامانه نیما برمی‌گردانند و در عرصه نیاز کشور قرار می‌دهند. حالا عده‌ای هم هستند که متخلف هستند و طبق قانون باید با آن‌ها برخورد شود.

دشمن به اختلاف و جنگ قوا امید بسته بود

روحانی با بیان اینکه راه دیگری که دشمن در پیش گرفته، ایجاد تفرقه در کشور بود، اظهار داشت: آن‌ها به اختلاف و جنگ قوا امید بسته بودند و ما هم الحمدلله از این توطئه عبور کردیم، البته بیانات مقام معظّم رهبری، دقت و سخنان و هدایت ایشان برای هر سه قوه نقش بسیار اساسی داشت.

وی ادامه داد: ما امروز شاهد آرامش هستیم و همانطور که رهبر انقلاب دستور دادند هیچکدام از قوا نباید دنبال حاشیه سازی باشند. همه باید در کنار هم باشیم و همدیگر را کمک کنیم و اگر قوه‌ای هم می‌خواهد نکته ای را به دولت گوشزد کند، اشکال ندارد به شرط اینکه راه حل هم پیش پای ما بگذارد وگرنه نقد خالی خیلی مشکلی را حل نمی‌کند.

یک روز می‌گویند کوه‌های ما را فروختند، بعد می‌گویند کوه‌ها را وقف کردند، بعد می‌گویند جنگل‌ها را فروختند، روز بعد می‌گویند جنگل‌ها را وقف کردند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دشمن راه سومی را در پیش گرفته و آن ایجاد شایعات روزمره در میان مردم است، گفت: یک روز همه می‌گویند کوه‌های ما را فروختند. بعد می‌گویند کوه‌ها را وقف کردند، بعد می‌گویند جنگل‌ها را فروختند. روز بعد می‌گویند جنگل‌ها را وقف کردند. این چه بازی‌ای است؟ یعنی ایجاد نگرانی و ناراحتی در مردم.

روحانی تصریح کرد: مگر می‌شود بیابان و جنگل و دریا که انفال هستند را وقف کرد؟ اگر اینطور بود همه اقیانوس‌های عالم را وقف می‌کردیم. اساس وقف بر مالکیت است؛ وقتی کسی مالک نیست چطور می‌شود وقف کرد؟

روحانی ادامه داد: در برخی از وقف‌نامه‌ها در کاغذهای قدیمی‌ که مقداری از آن هم معمولاً از بین می‌رود وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم نوشته که از این کوه تا آن کوه مثلاً صدکیلومتر را وقف کرده است. مگر متعلق به اوست که وقف می‌کند؟ زمین خداست. هرکه رفت احیاء کرد با احیاء مالک می‌شود.

هر روز با شایعات می‌خواهند مردم را نگران کنند

وی با بیان اینکه هر روز با شایعات می‌خواهند مردم را نگران کنند، گفت: یک روز می‌گویند این قسمت کشور را فروختند، مثلاً ‌شرق کشور را فروختند. بعد می‌گویند نه، جنوب را فروختند، بعد می‌گویند نه جزایر را فروختند. از این تعجب نمی‌کنیم که شایعات را گسترش می‌دهند، این کار طبیعی آدم‌هایی است که دشمن ما هستند. عجیب این است که چطور گوش شنوایی برای این حرف‌ها وجود دارد.

تعجب این است که در این مشکلات چطور گوشی وجود دارد که این شایعات را بشنود؟

روحانی افزود: تعجب این است که در این بحران و در این مشکلات چطور گوشی وجود دارد که این شایعات را بشنود و چنین چیزهای بی‌اساسی را بشوند. هر جمله‌ای که مسئولی بیان می‌کند می‌آیند یک کلمه آن را کم یا زیاد می‌کنند و مردم را نگران می‌کنند. یکی می‌گوید کل محرم را می خواهند تعطیل کنند، بعد می‌گویند می‌خواهند عزاداری امسال خیلی وسیع باشد، بعد می‌گویند با عزاداری، کرونا شیوع بیشتری پیدا می‌کند، بعد دیگری می‌گوید دین از بین می‌رود، دیگری می‌گوید سلامت از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه باید جلوی این حرف‌های ناروا را گرفت، اظهار داشت: گاهی دوستان هم درست گوش نمی‌کنند و سخنان را درست نقل نمی‌کنند.

از روز عرفه گرفته تا غدیر و محرم، همه جا مراسم هست، البته مقید به چارچوب‌های بهداشتی

روحانی ادامه داد: روشن است که در تمام این برنامه‌ها از روز عرفه گرفته تا غدیر و محرم، همه جا دین هست و مراسم هست، البته مقید به چارچوب‌های بهداشتی. همه چیز روشن است؛ اگر پروتکل بهداشتی می‌گوید تراکم جمعیت نباشد، نباید باشد، اگر می‌گوید فاصله باید باشد، باید باشد، اگر می‌گوید ماسک باید باشد، ماسک باشد. اگر پروتکل‌ها می‌گویند نوشیدنی نباشد، نباید باشد. اگر می‌گوید روزهای عزا به جای ۲۰ روز، سه یا چهار روز باشد همه باید گوش دهند. اگر گفتند ساعت عزا به جای هفت ساعت دو ساعت باشد، باید گوش دهند. همه این‌ها نوشته شده و الان مشخص است که عزاداری ماه محرم چگونه است.

عزاداری تعطیل نمی‌شود

وی افزود: آن‌هایی که می‌خواهند عزاداری تعطیل شود به آن‌ها گفته می‌شود که عزاداری تعطیل نمی‌شود. آن‌هایی هم که می‌خواهند از طریق عزاداری، عزاداری را زیر سؤال ببرند و بگویند با عزاداری کرونا بیشتر شد، به آن‌هاهم اجازه نمی‌دهیم. یعنی عاشقان امام حسین و آن‌هایی که امسال هم مشعل عزای امام حسین را روشن می‌کنند خودشان بیش از همه مراقبت می‌کنند که واجب شرعی را مراعات کنند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه می‌دانند اگر کسی آلوده است و مراعات نکرد و باعث آلودگی دیگری شد هم حق‌الناس را زیر پا گذاشته و هم دارای ضمان شرعی است، گفت: اگر کسی مریض است و به رئیس اداره نمی‌گوید و حتی به زن و بچه خود هم نمی‌گوید، این خلاف شرع و مقرارات قانونی است.

وی با بیان اینکه باید برای آن‌هایی که همه پروتکل‌های بهداشتی را اجرا نمی‌کنند اگر لازم است مجازات تعیین کرد، گفت: هم به وزارت کشور و هم بهداشت و درمان گفته‌ام که در مواردی که لازم است، مجازات تعیین کنند. البته قبلاً گفته‌ایم که اگر کسی وارد اداره شد و رعایت نکرد به او خدمت ارائه نشود، و اگر آن فرد متخلف، کارمند است او را برگردانند و برای او غیبت ثبت کنند، ولی علاوه بر این موارد، قدم‌های بیشتری هم می‌توانیم برداریم و مجازات‌هایی را تعیین کنیم.

روحانی افزود: بنابراین باید مراقب باشیم که به شایعات دامن نزنیم و بایستیم و صداوسیما و رسانه‌ها آن‌قدر آگاهی مردم را بالا ببرند که گوش شنوایی برای این شایعات وجود نداشته باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه اقدام دیگر دشمنان این بود که در مجامع بین‌المللی قطع‌نامه‌ای را علیه ما تصویب کنند و نگذارند ما از حقوقی که در توافق هسته‌ای و در قطنامهم ۲۲۳۱ که پایان تحریم تسلیحاتی است برسیم، گفت: آن‌ها از اینجا و آنجا گدایی می‌کنند و به شرق و غرب می‌روند، در برابر این و آن خم می‌شوند و مثل دلال راه افتاده‌اند و با جاهای مختلف تماس می‌گیرند.  

روحانی با بیان اینکه تا امروز هیچ موفقیتی از این رایزنی‌ها به دست نیاورده‌اند، گفت: البته اگر هم روزی موفق شوند، پاسخ بسیار قاطعی به آن‌ها می‌دهیم. بنابراین به نظر من در این مورد هم دارند به سمت یأس می‌روند.

آمریکا گستاخی و شیطنت‌های خطرناکی را در آسمان بین‌المللی در پیش گرفته‌ است

وی در ادامه گفت: آمریکایی‌ها داستان دیگری را شروع کرده‌اند و گستاخی و شیطنت‌های خطرناکی را در آسمان بین‌المللی در پیش گرفته‌اند. مگر می‌شود؟ پس «ایکائو» کجاست؟ شورای امنیت کجاست؟ سازمان ملل کجاست؟ کشورهای منطقه کجا هستند؟ کشورهایی که این تخلف در فضای آن‌ها رخ داد و پرواز به مقصد آن‌ها بوده همه باید حرف بزنند. مگر می‌شود در فضای کریدور ‌آزاد بین‌الملی و در یک «روت» مشخص هوانوردی، جنگنده‌ای بیاید در کنار هواپیمای مسافربری که زن و بچه مردم و بزرگ و کوچک در آن حضور دارند را بترسانند؟ این دقیقاً‌ تروریزم هوایی است، بدون تردید.

کسی که جنگنده می‌فرستد، کار تروریستی هوایی انجام داده است

روحانی تصریح کرد:کسی که جنگنده می‌فرستد، کار تروریستی هوایی انجام داده و به عنوان یک تروریست باید با آن برخورد شود. ایکائو و شورای امنیت و کشورهای دیگر باید با آن برخورد کنند. البته این داستان‌ها از طرف آمریکا سابقه داشته است. یکبار دیگر در سالهای پایانی جنگ دیدیم که چطور هواپیمای ما را به بهانه‌های واهی سرنگون کردند. ما این سابقه را داریم. ولی اینکه در فضای کشوری دیگر چنین کاری انجام شود، برای ما غیرقابل قبول است.

وی افزود: تمام این شیطنت‌ها و بازی‌ها برای این است که آن‌ها در برابر ایران شکست خورده‌اند. راه اول و دوم و سوم را رفته‌اند و شکست خورده‌اند.

اگر فکر می‌کنید ما از حقوق خودمان دست برمی‌داریم اشتباه می‌کنید

روحانی با بیان اینکه به سردمداران کاخ سفید می‌گوییم یک راه بیشتر برای شما در برابر ایران وجود ندارد و آن اجرای حق، قانون، توافق و مقررات و جبران خسارت‌هایی است که به مردم وارد شده، گفت: شما راه دومی ندارید و اگر فکر می‌کنید مردم ما در برابر شما و شیطنت‌های شما تواضع خواهند کرد، اشتباه می‌کنید. اگر فکر می‌کنید ما از حقوق خودمان دست برمی‌داریم اشتباه می‌کنید. اگر فکر می‌کنید مردم ما مأیوس می‌شوند، بدانید که مأیوس نمی‌شوند.

وی ادامه داد: مردم ما در فضای ماه رمضان روحیه‌شان قوی‌تر شد، در فضای ماه ذی‌الحجه و محرم قوی‌تر خواهد شد. راه ما ایستادگی و مقاومت است و راه ما تولید است و صادرات و کمک به یکدیگر است. راه ما نظارت است و مبارزه با آنهایی که در این شرایط سخت خدای ناکرده می‌خواهد سوء استفاده کنند.

رئیس‌جمهور با تشکر از همه کسانی که برای تولید کشور تلاش می‌کنند و کسانی که کار مردم را تسهیل می‌بخشند، خاطرنشان کرد: دیروز در جلسه فضای مجازی دیدیم اقدامات بسیار خوبی در زمینه سلامت، مالیات و قبوض انجام شده که از همه این‌ها تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم. ان‌شاء الله تلاش‌هایمان را برای رفاه مردم مضاعف خواهیم کرد، هم در دولت و هم با کمک قوای دیگر.